VWin Posted August 3, 2023 Share Posted August 3, 2023 Hallo, ik ben het noorden niet een beetje maar om zo te zeggen helemaal kwijt ... Hoe meer ik de website van Claris bezoek en uitpluis hoe minder ik me er in kan terug vinden. Vragen: Kan je "fmp19" als zodanig nog wel aankopen op de Filemaker (of moet ik zeggen Claris)-website ?? Ik zie enkel nog staan "Claris FileMaker Pro 2023" aan (!!!) 380 euro/upgrade Zo ja: geldt dan nog de mogelijkheid om "peer-to-peer" te werken (max. 5 personen) ? Zo nee: is "Claris Filemaker 2023" gewoon een andere naam (met wellicht supplementaire mogelijkheden) voor het afgeschreven Filemaker 19 ? En laat deze "Claris Filemaker 2023" nog "peer-to-peer" toe ? Quote Link to comment
Infomatics Posted August 4, 2023 Share Posted August 4, 2023 Sinds er een nieuwe roerganger aan het hoofd staat (Brat Freitag) is er het een en ander veranderd; - De naam is veranderd naar de oude naam Claris. - Naast het FM portfolio is er een nieuw Claris portfolio gemaakt, wat (oneerbiedig) het FM portfolio is met wat nieuwe toeters en bellen. het is de bedoeling dat op den duur het FM portfolio wordt overgenomen door het Claris portfolio. - Om aan te geven dat ze de FM portfolio nog geruime tijd zullen ondersteunen hebben ze niet versie 19.7 uitgebracht maar versie 2023 die intern versie 20 heet. deze kan nog steeds peer to peer verbinding maken met max 5 personen (minimaal FM 19.3) - FM 2023 werkt met dezelfde bestanden als FM 19 (.fmp12) Quote Link to comment
bigbadwolf Posted August 7, 2023 Share Posted August 7, 2023 On 8/3/2023 at 5:27 PM, VWin said: Kan je "fmp19" als zodanig nog wel aankopen op de Filemaker (of moet ik zeggen Claris)-website ?? Ik weet niet hoe lang geleden je voor het laatst de ‘FileMaker’ site bezocht hebt, maar de naam Claris is toch al weer een poosje in gebruik. Verder is er eigenlijk niet veel anders. OK, er zijn producten bijgekomen (Claris Connect, Claris Studio, Claris Pro), maar daarmee bestaat Claris FileMaker Pro toch ook al weer een poosje onder deze naam. Alleen door onze eigen ingesleten gewoonten noemen we het gewoon nog FileMaker… zonder het Claris ervoor. Quote Link to comment
VWin Posted August 10, 2023 Author Share Posted August 10, 2023 Ok. Bedankt. Wat gerustgesteld ... Maar upgrade-prijs van 380 euro/stuk is en blijft niet min. Corona en inflatie, zeker ? Quote Link to comment
Marsau Posted August 15, 2023 Share Posted August 15, 2023 Ik zou in deze tijd niet voor een individuele licentie kiezen: die is verhoudingsgewijs wel enorm duur. Je kan ook voor $399 lid worden van de club van Richard Carlton en daarbij een licentie krijgen. Die je jaarlijks vervolgens voor $99 verlengt. Wat betreft de zee aan content die hij levert, zeker het overwegen waard. https://marketplace.claris.com/detail/399.html Quote Link to comment
Marsau Posted August 17, 2023 Share Posted August 17, 2023 Nog een optie die vaak over het hoofd wordt gezien: Claris FileMaker Developer Subscription € 89 per jaar. "Met de Claris FileMaker Developer Subscription License kunt u tegelijkertijd tot drie (3) licenties voor Claris FileMaker Server ('FileMaker Server'), drie (3) gelijktijdige webgebaseerde clientverbindingen voor Custom Web Publishing en drie (3) gebruikerslicenties voor toegang tot Claris FileMaker Pro ('FileMaker Pro'), Claris FileMaker Go en Claris FileMaker WebDirect gebruiken. De software die onder deze licentie wordt geleverd, mag niet worden gebruikt in een productieomgeving. " Quote Link to comment
hans erik Posted September 2, 2023 Share Posted September 2, 2023 Tsja. €89,- per jaar lijkt me een héél billijke prijs, als je die beperking even buiten beschouwing laat. Bedenk dat je voor een ‘server’ ook nog hardware etc moet hebben. En je hebt dan nog geen regel programmacode. Quote Link to comment
Recommended Posts