tomstoek Posted December 28, 2023 Share Posted December 28, 2023 De situatie: Apple Studio met macOS Sonoma, laatste update / FileMaker Pro laatste versie / Filemaker server , laatste versie Het gebruik van de Json constructies werken niet meer. Weet iemand hier een oplossing voor? Quote Link to comment
0 menno Posted December 29, 2023 Share Posted December 29, 2023 JSON contructies 'werken' bij mij probleemloos in FMP 20.3.1 icm met FMS 20.3.1 op MacOS 14.2.1. Wat bedoel je met JSON constructies? Kan je een voorbeeld geven? Quote Link to comment
0 tomstoek Posted December 29, 2023 Author Share Posted December 29, 2023 Hallo Menno, Dat zijn ook de versies waarmee ik werk alleen zit de FMP versie op een Mac Studio. In de bijlage een voorbeeld van de Json constructie Het vreemde is dat om het eerste gedeelte zit een loop en bij het aanroepen van het Script stopt de loop. Heb al in de beide scripts, nieuwe layouts aangemaakt en die dus ver vangen. Kopieer ik het aangeroepen script in het eerste script en haal de Json eruit dus dan loopt alles wel. Json script.pdf Quote Link to comment
0 Marsau Posted December 29, 2023 Share Posted December 29, 2023 Dag Tom, Ik geloof er geen barst van dat je opzet er iets mee te maken heeft; waarschijnlijk zie je ten onrechte je gewijzigde setup als oorzaak van het probleem (evenals de omgevingstemperatuur, luchtdruk etc. 😀) Ik zie veel dingen in je script die tot een fout of (nul-uitvoer) kunnen leiden. Doe eens een debugger met dataviewer: zijn de variabelen die je gebruikt wel beschikbaar? Wil ook opmerken dat je script dramatisch ingekort kan worden. (doe jezelf een plezier een gebruik een CF om variabelen uit een json te halen...) Quote Link to comment
0 tomstoek Posted December 30, 2023 Author Share Posted December 30, 2023 Hallo Marsau, Klopt, het script kan veel korter en ook netter maar: Ik controleer in het script of alle variabelen wel gevuld zijn. CF is nog nieuw voor mij. Nog een belangrijk feit: Als ik het programma start op de nieuwe Mac Studio gaat het fout maar start ik het programma op mijn "oude" iMac (drie jaar) oud dan gaat het goed. Beide machines draaien op Sonoma 14.2.1 De Mac Studio: APPLE Mac Studio M2M 12/30 64G/ 1T Quote Link to comment
0 Banach Posted December 31, 2023 Share Posted December 31, 2023 Is de "oude" computer wellicht een Intel? Het zou kunnen dat FM op een Apple Silicon nog kuren heeft. Je kunt het probleem dan in detail en reproduceerbaar melden bij Claris of wachten op een update. Quote Link to comment
0 tomstoek Posted January 2 Author Share Posted January 2 Hallo Banach, Klopt. De 'oude' computer is een intel. Ik kan me ook nog herinneren dat we met de update naar het vorige MacOS (Ventura) een soortgelijk probleem hadden. Had alleen verwacht dat het wel opgelost zou zijn naar een volgend OS maar nee. Bij het vorige MacOS hadden we de Mac mini die als server fungeerde vervangen door een Mac Studio en daar ook gelijk de laatste versie van Ventura op gezet en toen konden de clients niet meer printen. Filemaker Pro klapte er zelfs uit. Als workaround heb ik alle printopdrachten toen vervangen door eerst een pdf aan te maken en die aan het OS afgaf om te printen. Dat werkt nog steeds prima. Maken we dus hier ook een workaround voor zodat we Json even kunnen omzeilen. Quote Link to comment
0 Banach Posted January 2 Share Posted January 2 Dat printprobleem is mij bekend. De oplossing is dan om de printers even te verwijderen en opnieuw te installeren. Quote Link to comment
0 tomstoek Posted January 4 Author Share Posted January 4 Op 2-1-2024 om 20:43, Banach zei: Dat printprobleem is mij bekend. De oplossing is dan om de printers even te verwijderen en opnieuw te installeren. Had ik geprobeerd maar na een paar dagen begon het weer. Zelf het aansturen van de printers op IP in plaats van op Bonjour hielp een paar dagen langer maar ook dat ging na een paar dagen fout. Ik heb alle printopdrachten veranderd in het maken van een pdf en die kunnen ze dan printen vanuit de pdf-reader. (en natuurlijk zo dat je dmv een vinkje om kunt schakelen naar de oude situatie) Quote Link to comment
Question
tomstoek
De situatie:
Apple Studio met macOS Sonoma, laatste update / FileMaker Pro laatste versie / Filemaker server , laatste versie
Het gebruik van de Json constructies werken niet meer.
Weet iemand hier een oplossing voor?
8 answers to this question
Recommended Posts