jw Posted October 15 Posted October 15 Ik heb FMS19 draaien, de database voor webdirect ingesteld. Deze server staat extern, in een datacenter ( Mac Mini M1 ) Het certificaat is actief, call via https//.... Zelf kom ik keurig in de webdirect pagina. de client krijgt steeds: Internal Server Error The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request. Wie heeft er een tip? Quote
0 bigbadwolf Posted October 16 Posted October 16 Heb het in het verleden ook meegemaakt, al weet ik niet meer precies hoe en wat. Destijds lag het volgens mij aan het certificaat. Op de één of andere manier bleek dat niet goed geladen/geïnstalleerd te zijn. Quote
0 jw Posted October 17 Author Posted October 17 dank, zou het kunnen dat het certificaat zelf niet op orde is? Moet het van een bepaalt type zijn? Ik heb er een van leverancier Sectigo, product PositiveSSL. Quote
0 bigbadwolf Posted October 21 Posted October 21 On 10/17/2024 at 4:13 PM, jw said: Ik heb er een van leverancier Sectigo, product PositiveSSL Dat is op zich goed, daar komen mijn certificaten ook vandaan. De vraag is of je de juiste bestanden geladen hebt. Het ‘eigen’ certificaat is vrij duidelijk. Het ‘intermediate’ certificaat vind ik zelf nogal een vaag begrip. Quote
0 Banach Posted October 21 Posted October 21 2 hours ago, bigbadwolf said: Het ‘intermediate’ certificaat vind ik zelf nogal een vaag begrip. Dit zegt Claris daar zelf over: https://help.claris.com/en/server-help/content/ssl-intermediate.html Quote
0 bigbadwolf Posted October 21 Posted October 21 Waar ik meer op doel is de hoeveelheid bestanden die je krijgt bij een certficaat en waar je dan als goedbedoelde amateur (zo beschouw ik mezelf in ieder geval op dat gebied) maar de juiste uit moet vissen… Quote
0 menno Posted October 21 Posted October 21 Als je een "Sectigo" certificaat hebt via bijvoorbeeld "xolphin.nl" of "sslcertificaten.nl" dan zit er in de map die je hebt gekregen een mapje "root" en daarin staat het bestand: Sectigo_RSA_Domain_Validation_Secure_Server_CA.crt en dat is het intermediate certificaat dat je in FMServer moet mee-importeren Ik heb het betreffende bestand even aan deze post toegevoegd .... het werkt alleen als je een Sectigo-certificaat hebt Sectigo_RSA_Domain_Validation_Secure_Server_CA.crt Quote
0 jw Posted October 21 Author Posted October 21 ik zie nu jullie antwoorden, fijn. Ik heb dat certificaat, moet het juist vernieuwen. Ik ga er mee aan de slag en laat mijn ervaring zo weten. Dank. Quote
0 jw Posted October 22 Author Posted October 22 Vroeger kon ik SSL certificaten bellen, kreeg ik iemand die in het Nederlands kon uitleggen hoe het werkt. Nu krijg je een indiër met slecht engels. Mijn engels is ook niet zo en wordt communicatie wel erg lastig. Daarom toch maar de vraag hier: Ik kan het root certificaat wel ergens op zetten, maar waar dan, in welke map? En is deze dan direct actief? Of moet ik dan nog herstarten? En kun je dan zien in Terminal of Keychain dat de 2 certificaten actief zijn? ( het domein certificaat en het root certificaat ). Ik hoop dat een van jullie mij inwijden. Quote
0 menno Posted October 22 Posted October 22 Je hebt de private key die heb je gebruikt om een CSR (certificate signing request) mee te genereren nodig. Waarchijnlijk heb je daar een wachtwoord op ingesteld (is verplicht), dus die heb je ook nodig. In de mapstructuur staan pijlen bij de benodigde bestanden die je van SSLcertificaten hebt gekregen. En in FMServer kan je die bestanden op deze plek neerzetten (allemaal tegelijk) en vergeet niet om het wachtwoord van de private key op te geven, anders werkt het niet: Quote
0 bigbadwolf Posted October 23 Posted October 23 Hoewel ik het inmiddels weet… dank voor de duidelijke uitleg. Zou van Claris moeten komen… Quote
0 menno Posted October 23 Posted October 23 Ik heb deze info over ssl-certificaten al jaren in mijn wiki staan, maar die is niet openbaar. Dus bij deze even een pdf-je met de gegevens waar ik iedere keer op teruggrijp. Voor sommige klanten regel ik de ssl-certificaten, maar soms doet hun systeembeheerder dat en dan gebruiken ze vrijwel altijd iets anders FMServer of openssl op de commandline. Je krijgt dan bijvoorbeeld een pfx-bestand of je krijgt een p7b-bestand met een key en dan moet je het verder maar uitzoeken. In principe staat in deze pdf voldoende informatie om daar dan toch de juiste informatie te verkrijgen .... een intermediate-certificate heb je in bijna alle gevallen gewoon nodig. Je weet echter altijd wie de uitgever van een certificaat is, dus dan kan je altijd om hún domeinvalidatie-certificaat vragen. FYI Certificaat voor SSL op FMServer.pdf Quote
0 jw Posted October 23 Author Posted October 23 Menno, Tof, dank voor je pdf. Ik heb gisteravond een nieuwe private en public key binnen FMS gemaakt, en dan een certificaat aangevraagd bij Xolphin en deze op de FMS ingelezen met het root certificaat. En dat leek succesvol. Echter niet volgens de klant. Mijn url naar de webdirect loopt via de pagina: https://www.dhaag.nl/hifi/, en daarna de inlog-knop. Deze inlog-knop roept pas de webdirect aan. Je kunt hem proberen. Ik zal de hele procedure vanavond via de terminal-route nog eens doorlopen aan de hand van je pdf. Quote
0 bigbadwolf Posted October 23 Posted October 23 4 minutes ago, jw said: Echter niet volgens de klant. Als ik naar je WebDirect ga geeft Safari netjes aan dat er een geldig certificaat is… Quote
0 menno Posted October 23 Posted October 23 Nee, het certificaat is onjuist. De URL voor fmserver/webdirect begint met fmnext, maar jouw certificaat is alleen jouw hoofddomeinnaam. Je moet het certificaat aanvragen voor de 'fully qualified domain name' of FQDN en dat is de naam die je hebt ingesteld in de console van fmserver: fmnext.dhaag.nl en niet dhaag.nl zoals in dit certificaat: Je kan eventueel een 'wildcard' certificaat aanvragen en installeren, dan wordt het: *.dhaag.nl Het maakt dan niet uit wat je voor de eerste punt in de domeinnaam invult, zolang dat maar wél overeenkomt met hetgeen je in de admin-console van fmserver hebt ingesteld. Quote
0 jw Posted October 23 Author Posted October 23 Aaaaaaaaah, kijk, wat simpel en ingewikkeld. Blijft gek dat het bij de ene wel werkt en de ander niet. Anyway, hier kan ik mee verder. Fijn dat we elkaar helpen. Jammer dat Xlophin of Filemaker niet is ingericht om bij zoiets te helpen. Quote
0 jw Posted October 23 Author Posted October 23 Ik zit nog even te kijken. Toch heb ik het wel goed? De website www.dhaag.nl/hifi staat inderdaad in mijn Wordpress-site onder www.dhaag.nl De link, achter de inlog-knop, stapt pas over naar mijn FMS. En dat is een andere server, staat achter een ander domein met een eigen certificaat en dat certificaat is aangemaakt op fmnext.dhaag.nl Quote
0 menno Posted October 23 Posted October 23 Je kan zowel bij Claris als bij Xolphin de benodigde info denk ik eigenlijk wél vinden: https://help.claris.com/nl/security-guide/content/set-up-ssl-encryption.html https://help.claris.com/nl/security-guide/content/test-for-ssl-encryption.html https://www.sslcertificaten.nl/support/Filemaker/FileMaker_Server_19_-_Aanmaken_CSR (Ssl-certificaten = Xolphin) en de info voor fms 21 is hetzelfde als voor 19 Quote
0 menno Posted October 23 Posted October 23 20 minuten geleden, jw zei: Ik zit nog even te kijken. Toch heb ik het wel goed? De website www.dhaag.nl/hifi staat inderdaad in mijn Wordpress-site onder www.dhaag.nl De link, achter de inlog-knop, stapt pas over naar mijn FMS. En dat is een andere server, staat achter een ander domein met een eigen certificaat en dat certificaat is aangemaakt op fmnext.dhaag.nl De link van de knop 'Inlog" verwijst naar fmnext.dhaag.nl en na enig doorklikken kom je hier: Die URL boven is toch de URL van jouw fmserver met webdirect en het certificaat (van diezelfde server is uitgegeven op dhaag.nl en niet op fmnext.dhaag.nl) Wellicht heb je daar wél een certificaat op aangevraagd, maar het is dan niet het certificaat dat Xolphin voor jou heeft klaargezet c.q. dat jij hebt gedownloaded en daarna geïnstalleerd. Quote
0 bigbadwolf Posted October 24 Posted October 24 Toch apart… als ik de link volg. Op inlog klik krijg ik toch echt een geldig certificaat: Quote
0 Banach Posted October 24 Posted October 24 (edited) Hier idem met FireFox. Certificaat is prima in orde. Wat wel opvalt is dat de startpagina (www.dhaag.nl) met Let's encrypt werkt. Ook dit certificaat is prima in orde. Wellicht een caching artefact bij Menno? Edited October 24 by Banach Quote
0 menno Posted October 24 Posted October 24 Certificaten cachen niet van websites wanneer je die voor de eerste maal bezoekt. Ik denk dat Joost het certificaat inmiddels heeft vervangen voor het juiste ... opgelost 👍 Quote
0 jw Posted November 9 Author Posted November 9 Mijn vraag met het certificaat is opgelost. Het was niet het certificaat maar de DNS records. Er was een IPv4 en een IPv6 adres als record en die verwezen niet allebij naar dezelfde server. Het record van het IPv6 adres is verwijderd en voila, nu is het goed. Wel grappig dat de leverancier van het certificaat en mijn website providers ( van die grote jongens ) die zien het niet, mijn kleine Mac mini host-provider die zag het. Dank voor jullie meedenken. Quote
Question
jw
Ik heb FMS19 draaien, de database voor webdirect ingesteld. Deze server staat extern, in een datacenter ( Mac Mini M1 )
Het certificaat is actief, call via https//....
Zelf kom ik keurig in de webdirect pagina.
de client krijgt steeds:
23 answers to this question
Recommended Posts