Ga naar inhoud
  • 0

Bug alert: FileMaker Server 8.0v3 update


Peter Wagemans

Vraag

Vandaag 3 uur tijd verloren met een FileMaker Server update.

Na een update van FileMaker Server 8.0v2 naar 8.0v3 bleef de server (een dedicated Windows XP SP2 machine) steken tijdens het openen van de grote data file.

De admin console hield ermee op, en de FileMaker server service bleef draaien enwas alleen hard te killen via de task manager.

Een recover van de "probleemfile" hielp niet.

 

Ik begon al een beetje te wanhopen, Dit was de eerste ontwikkeling die ik met FileMaker 7 gemaakt had, en er waren ondertussen zoveel front ends op gebouwd, 89 tabellen. Het huilen stond me nader dan het lachen.

 

Na 2 uur proberen en vloeken heb ik de FileMaker Server opnieuw van 0 geinstalleerd, de v2 update er terug over en hopla, de file ging gewoon terug open.

 

Hier moest ik het fijne van weten. Op mijn notebookje de Server v3 update gedaan - probleem reproduceerbaar, zelfs met een lege cloon van de file. Mmm...

 

Uiteindelijk toch de oplossing gevonden. Mijn FileMaker Pro 8 Advanced was versie v2 en lokaal kon ik de file openen. Dus de v3 updater over mijn client gedraaid, en de file opnieuw geopend.

 

Tijdens het openen plots een dialoog "Rebuilding dependencies..." nog nooit gezien... en de file gaat na flink wat gerammel van de harde schijf open.

Aha. File terug op de FileMaker Server 8.0v3 gezet. Ja hoor. Opent zonder problemen!

 

Mijn conclusie: FileMaker files ondergaan STRUCTURELE veranderingen wanneer ze voor de eerste keer geopend worden in 8.0v3. De FileMaker Server 8.0v3 is NIET IN STAAT deze door te voeren en crasht.

 

Blijkbaar is dit niet met elke FileMaker file nodig. Waarschijnlijk alleen met de ietwat complexere. U weze gewaarschuwd. Eerst even alles openen met 8.0v3, dan pas de server upgraden.

Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

"Rebuilding dependencies" heb ik wel vaker gezien, maar enkel als het echt nodig was en de computer dus ruim de tijd kreeg om het dialoogje te tonen. Dat gebeurt dus telkens tijdens een recovery, maar meestal is het ding zo snel weg dat je het niet eens ziet. Enkel bij complexe files blijft het daar een tijdje staan. Ik denk dat het te maken heeft met dependente calculaties over de tabellen heen, en dat enkel vanaf een bepaalde complexiteit (bijvoorbeeld een Max op een aantal Averages).

Link naar reactie
  • 0

Wat toevallig dat ik dat dan gelijk goed deed allemaal...

 

Ik heb het weekend over flink getest en deze week twee klanten geupgraded.

Aangezien ik de melding die Peter noemde ook voorbij zag komen, heb ik maar geredeneerd dat alles in één keer FM8.0v3 moest worden. Ook de bestanden.

 

Dit gedaan hebbende, werkt alles vlekkeloos.

 

Nou moet ik vermelden dat mijn behoefte om oudere versies te draaien vrij miniem was...

 

Maar hoe je het ook wend of keert: upgraden blijft een avontuurtje.

Gelukkig geldt dat voor alles en iedereen en is zeker geen specifiek Filemaker probleempje.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren iets gelijkaardigs vastgesteld :

Filemaker 8.02 server met Filemaker 8.02 clients, alles werkt prima.

Ik log op een avond vorige week, van thuis uit, in bij de klant, met een client FM 8.03 Advanced, doe wat aanpassingen en log terug uit.

De dag erna stelt de klant vast dat geen enkele zoekopdracht via een simpele CMND-F, de gewenste zoekresultaten geeft.

Ik doe samen met hem dezelfde zoekopdracht, en we krijgen beiden een totaal verschillend resultaat. Met dien verstande, dat mijn gevonden reeks wel de juiste is, en de zijne niet !

Alle clients en server worden geupdate, probleem is opgelost.

Evenzo was er een probleem met de zipp-script plugin. Bij mij werkte die perfect, bij de klant ook, maar niet in alle tabellen ... rarara ?

Link naar reactie
  • 0

Wat ons op de plug-ins brengt.

 

Heel belangrijk als je een file recovered, dat je ook de plug-ins actief hebt die die file gebruikt in calculatievelden. FileMaker durft zelfs crashen tijdens een recover, als je niet alle benodigde plug-ins actief hebt.

 

Ik denk dat mijn probleem van vandaag als oorzaak heeft dat FileMaker Server v3 ***eindelijk*** iets met die plug-ins begint uit te spoken.

Net de proef op de som genomen: Als ik plug-ins in de FileMaker Server extensions folder gooi, en dan een refresh in de admin console doe, zie ik ze voor de eerste keer staan.

 

Mijn theorietje van het begin van deze thread vervalt. Nu denk ik dat het probleem zijn oorzaak vond in FileMaker Server die trachtte gestockeerde berekeningsvelden met plug-ins berekend, te hercalculeren.

Ik had zo'n tabel met een paar plug-in berekeningen, en die gaf:

a> geen problemen met een lege cloon, vandaar dat ik daarstraks dacht dat het probleem opgelost was

b> wel een probleem toe ik een gevulde data file op de server zette

c> geen probleem meer toen ik die berekeningen "uitgecomment" had.

 

Fijn dat FileMaker dit weer helemaal mooi gedocumenteerd heeft toen ze deze update uitbrachten.

Een en ander heeft ook te maken met het feit dat FileMaker zowat elke maintenance release sleutelt aan het "waar-gaan-we-dit-nou-eens-berekenen" concept, dat ze afwisselend op de client en op de server laten gebeuren, met alle verwarring en bugs als gevolg.

 

Af en toe denk ik dat er bij FileMaker een aantal mensen zich niet realiseren dat er bij hun klanten soms heel zware economische belangen spelen.

Heel wat IT managers zijn doodsbang voor dit soort "ongedocumenteerde veranderingen" (ik verwijs naar de server plug-in behaviour). Zelfs al zijn het kleine zaken, ik vind dat FileMaker verplicht om ALLE veranderingen en verbeteringen te melden, en niet dat lamme oncomplete lijstje dat ze bij elke update bijvoegen.

Developers verspelen dan minder tijd (zoals ik vandaag) en waarschijnlijk gaan ze zelfs meer licenties verkopen, want IT managers zullen minder paranoide zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik hou mijn hart vast als ik dit allemaal lees, samen met de (potentiële) drama's die beschreven worden op het forum van Ilyse Kazar. Beseffen wij eigenlijk wel welke risico's we lopen qua verantwoordelijkheid als er iets misloopt? Op elke doos van FileMaker staat al dat ze dan niet aansprakelijk zijn... Ik mag er niet aan denken... :cry:

Link naar reactie
  • 0

Van de FileMaker website

FileMaker Pro tracks the dependencies between fields and updates them when necessary. It also maintains an internal table that tracks dependencies between fields. When you create or change a calculation field, match field, or relationships, FileMaker Pro will check the dependency table to make sure that any dependent field is updated. The amount of time that is required to rebuild dependencies is directly related to the number of fields in the database and the number of dependencies linked to fields that have been changed. A larger, more complex database may take longer to rebuild dependencies.

Link naar reactie
  • 0
Gisteren iets gelijkaardigs vastgesteld :

Filemaker 8.02 server met Filemaker 8.02 clients, alles werkt prima.

Ik log op een avond vorige week, van thuis uit, in bij de klant, met een client FM 8.03 Advanced.....

 

Dit houdt dus in dat als je meerdere klanten hebt, waarvan één deel op 8.0v2 zit en een ander deel op 8.0v3, je als ontwikkelaar eigenlijk beide versies op je laptop moet hebben om geen problemen te krijgen....

 

Toch?

 

Ik ben het van harte met Peter eens dat de documentatie in gebreke blijft. Je kan dan wel in de Knowledge Base gaan zoeken, maar bovengenoemde quote staat niet in relatie tot update 8.0v3 genoemd. Als Filemaker dan toch aangeeft wat de wijzigingen zijn, laten ze dat lijstje dan a.u.b. volledig maken...

 

Voor mij is één gedachte sterk overheersend: er is geen weg terug....

Versie 6 en 7 liggen bij mij al ver in het verleden, met versie 8.0v1 en 8.0v2 heb ik al genoeg zorgen gehad.

Niet zo'n sterk argument misschien, maar ik hoef er vervolgens ook niet lang over na te denken.

't Is wat, hè? Zo afhankelijk te zijn van een ontwikkelplatform...

Link naar reactie
  • 0
Gisteren iets gelijkaardigs vastgesteld :

Filemaker 8.02 server met Filemaker 8.02 clients, alles werkt prima.

Ik log op een avond vorige week, van thuis uit, in bij de klant, met een client FM 8.03 Advanced.....

 

Dit houdt dus in dat als je meerdere klanten hebt, waarvan één deel op 8.0v2 zit en een ander deel op 8.0v3, je als ontwikkelaar eigenlijk beide versies op je laptop moet hebben om geen problemen te krijgen....

 

Toch?

 

Goh, zeker ben ik er niet van, maar slechter is het geenszins.

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

 

Ik heb een paar vraagskes rond de problematiek van fm server (OsX) die ongewenst stopt : Ik heb tot scha en schande moeten ondervinden dat je iedere keer best eerst de databases closed, dan de deamon quit, en dan Filemaker server admin quit voor je de server herstart. Zoniet, dan hebben de databases bij het heropstarten een probleem (willen soms niet meer open gaan, tot je ze eens in Fm zelf hebt geopend enz...) :(

Is er een procedure om in geval van een stroomuitval, wanneer die server op noodvoeding overstapt en zichzelf na een tijdje uitzet (bij ons via Powershute) , die deamon automatisch te laten stoppen?

Ik heb het gevoel dat de "onkreukbare" bestanden van fm7/8 toch wel gevoeliger zijn voor dit soort zaken dan dit het geval was met bestanden van fm5/6 ... (heb 8 jaar gewerkt met bestanden op een filemaker server 5.5 , die af en toe ook plat ging, maar daarna lustig verder deed )

 

ps. Kan ik ergens zien op welke versie van Fm server ik aan het werken ben? Heb de upgrade naar 8.03 gedaan , als ik "about filemaker server admin" opvraag krijg ik 8.02 te zien ? heeft die die update dan niet uitgevoerd of enkel op niveau van de Deamon?

 

 

grtz.

 

Dirk

http://bib.boutersem.be

Link naar reactie
  • 0

Voor mij een Hoegaarden met een druifje dan... :wink:

 

Doe eems een

sudo shutdown -r now

Volgens mij is dat wat de PowerChute software doorgeeft (maar dan met "-h" als parameter). BTW Dirk, OS X ondersteunt al een tijdje standaard een UPS, je hebt PowerChute eigenlijk niet meer nodig.

Die instructie is echt op BSD niveau tegen de Mac zeggen dat hij onmiddellijk moet herstarten.

De vraag is nu: wat gebeurt er met de FileMaker Server Service. Krijgt die netjes te horen dat hij ermee moet stoppen, en wordt er op gewacht... of niet.

Iemand hier verstand van de systeemscripts op een Mac die instaan voor het stoppen van de daemons?

Hoe dan ook, na de herstart kan je via de Console.app zien wat er zoal gebeurd is, een ook in de Event.log van FileMaker Server zelf.

 

BTW:

Probeer eens dit commando:

tail -f /Library/FileMaker\ Server/Data/Logs/Event.log | logger -t fmserverd.notice &

Op die manier pipe je de output van FileMaker Server naar de system.log (mogen ze bij FileMaker ook eens iets aan doen, de log van de Windows versie volgt wél de regels van het OS)

Dan kan je mooi de FileMaker Server log volgen vanuit de Console.app .

 

Dirk, jij hebt me dit eerder deze week gemeld (je bent immers mijn klant), en op het eerste zicht lijkt de server te crashen tijdens het afsluiten, dat zien we in de Even.log file.

Het kan echter zijn dat de shutdown procedure van de Mac niet geduldig genoeg is. Misschien iets om op http://www.macosxhints.com te vragen/posten.

Link naar reactie
  • 0
Doe eems een Code:

sudo shutdown -r now

 

Volgens mij is dat wat de PowerChute software doorgeeft (maar dan met "-h" als parameter). BTW Dirk, OS X ondersteunt al een tijdje standaard een UPS, je hebt PowerChute eigenlijk niet meer nodig.

 

bedankt voor de suggesties Peter

 

Die code vlamt de Mac inderdaad dadelijk naar shutdown ... Dus als die deamon een tijdje nodig heeft om alles degelijk af te sluiten , dan kunt ge het wel vergeten ... Hoewel hij bij deze test wel aangaf in de logfile dat de databases "closed" waren ... Waren nadien ook niet corrupt ...

Ga het toch een tijdje van nabij volgen ... en backups ... Massa's backups maken :?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...