Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker koppelen aan internetinvoer


Johnny

Vraag

Dit is helemaal nieuw voor mij, dus ik begin met een zeer algemene vraag:

 

Hoe krijg je internet invoer in een FM database?

 

Tot nu toe was het voor mij knippen en plakken, maar de hoeveelheid invoer neemt toe, ik heb een invoerformulier op de website staan met nogal wat velden. Zodra een bezoeker dat formulier heeft ingevuld komt het bij mij als e-mail binnen en dan begint het geknip en geplak. Nogal tijdrovend. Een knopje waarmee de webinformatie meteen in de velden van FM rollen zou me wat waard zijn.

 

Hoe pak ik dat aan, waar begin ik?

 

Wie helpt me op weg?

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

snelle manier: maak een formulier in filemaker and publiceer dit via Instant Web Publishing

http://www.filemaker.com/support/product/.../fm11_instant_web_publish_en.pdf

 

complexere manier: maak een php scriptje aan dat rechtstreeks in je database gaat wegschrijven via Custom Web Publishing, en roep dit php script aan via je formulier.

www.filemaker.com/support/product/docs/ ... php_en.pdf

Link naar reactie
  • 0
snelle manier: maak een formulier in filemaker and publiceer dit via Instant Web Publishing

http://www.filemaker.com/support/produc ... ish_en.pdf

 

complexere manier: maak een php scriptje aan dat rechtstreeks in je database gaat wegschrijven via Custom Web Publishing, en roep dit php script aan via je formulier.

http://www.filemaker.com/support/product/docs/ ... php_en.pdf

 

Dit is heel handig als je de mogelijkheid hebt om FM aan het web te hangen. Als dat niet zo is, dan kan je kijken of de webinvoer die zeer waarschijnlijk in een database (sqlite3, mysql etc. etc.) is terechtgekomen, kan exporteren naar een bestandsformaat dat je weer in filemaker kunt importeren .. xml, csv, tab, etc. etc. als het maar een tekstgebaseerd formaat is.

 

Een andere mogelijkheid is dat als je data (wederom in een database) in mysql, MsSql of oracle terecht is gekomen om direct met ESS (External SQL data-Sources) de gegevens uit die database op te lepelen.

 

Staat het nu in een ander type sql-database dan kan je altijd nog proberen via odbc een query te versturen en het resultaat daarvan te verwerken.

Link naar reactie
  • 0

op deze laatste reactie zou ik graag even voortborduren:

 

op dit moment komt er heel wat info binnen via een php-webform op onze website.

die informatie komt binnen in de vorm van een emailtje en dat moet ik dan overtikken in onze filemaker-database.

 

kan er me iemand zeggen HOE ik die emailtjes (1x per dag) kan importeren. Dit hoeft niet automatisch te gebeuren. Op die manier hoeft onze database niet op een server te draaien.

Link naar reactie
  • 0

Hoe het in jouw geval precies werkt zal afhangen van je systeem ( Mac of Windows), maar je kunt verschillende kanten uit:

 

- een plugin die je de mailtjes direct in fmp inleest;

- exporteren van je mailtjes naar een txt bestand en dat importeren in fmp en dan verder verwerken;

- als je een Mac hebt: je mailtjes via AppleScript importeren.

 

Dus het hangt er ook beetje vanaf waar je goed mee overweg kunt.

 

Hans Erik

Link naar reactie
  • 0

@hans erik: bedankt voor je reactie!

 

ik werk met een mac (snow leopard), maar ik heb niet veel ervaring met deze materie.

 

mij maakt het eigenlijk niet veel uit HOE deze mailtjes in mijn FM-database terechtkomen, als het maar op een juiste en vooral makkelijke manier kan.

 

Kan je me zeggen welke plugin hiervoor geschikt is?

via AppleScript lijkt me ook wel interessant, maar daar kan ikzelf niet mee werken? Bestaan er hiervoor dan reeds AppleScript-templates die ik eventueel kan aanpasssen?

Link naar reactie
  • 0

Spongebob:Als je die teksten wilt importeren gewoon een import doen wijst zich zelf uit. Er zijn vele wegen naar Rome maar ik zou beginnen met import en dan de email van formdesk inlezen wijst zichzelf uit.

Johnny:inmiddels al verder gekomen zo ja hoe is het opgelost? Zit zelf ook te denken aan wat oplossingen heb nu een server draaien en meteen in de database inloggen en aanpassen maar wil ook iets anders gaan opzetten wil van de server af :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gedaan via IWP. Dat leidde tot een goed resultaat, uiteindelijk. Om inloggers op de juiste record te krijgen heb ik het inlogscherm in de Find modus gezet. Zo voorkwam ik dat er meerdere inloggers op hetzelfde record zouden starten, met alle foutmeldingen van dien. Vanuit die zoekmodus laat je de inlogger zijn codes invoeren, wat in principe gewoon een zoekopdracht is. Probleem is wel dat onervaren gebruikers de inlogcodes (in mijn geval moesten ze hun e-mail adres + hun unieke relatienummer invoeren) verkeerd gebruiken. Mijn advies: maak het inlogscherm en de instructie zo simpel mogelijk.

 

Wat ik ervan heb geleerd is dat je met IWP vrij simpel mensen gegevens kunt laten invoeren in een FM database die op server staat, en dat zonder dat deze mensen een FMpro client nodig hebben. Voorwaarde is wel dat je een paar simpele lay-outs moet maken voor de IWP publicatie. Liefst ook aparte velden die je dan intern in je database doorsluist, anders zitten de inloggers rechtstreeks je kostbare data te bewerken, je kan beter ervoor zorgen dat je de ingevoerde data eerst controleert voordat het definitief is. Maar dat is natuurlijk aan ieder om zelf te bepalen.

Link naar reactie
  • 0

OK jammer wil nu juist daarvan af :(

Werk ook al met zoiets alleen van dat zoek scherm had ik nog niet bedacht :D Op zich slim bedacht alleen moeten je inloggers dan natuurlijk vooraf bekend zijn. (of een nieuw record aanmaken als een inlogger niet bekend is na de zoek opdracht). Ik denk nu gewoon aan een excel document wat ik rond stuur en na terug sturen importeer, hoef ik de server niet online te houden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...