Ga naar inhoud
  • 0

Lettertype Arial Italic Windows vs Mac


SuperWimmie

Vraag

Dag allemaal,

 

Ik ben bezig met een cross platform applicatie te bouwen.

De ontwikkeling vindt vooral plaats vanuit de Windwos omgeving.

In het programma maak ik gebruik van het Arial lettertype, wat toch algemeen geaccepteerd is.

 

Mijn vraag gaat vooral over de Italic (schuine letter) variant.

Nou plaats ik het in mijn Windows Filemaker, dat ziet er uit zoals het er uit hoort te zien.

Het FMP12 bestand zet ik op de iPad en Filemaker Go laat precies hetzelfde zien.

 

Maar nu op de Macbook.

Daar staat Italic me toch een partij schuin, zeg... Ziet er gelijk minder goed leesbaar uit.

 

Onderzoek leert dat op de Macbook er een font bestaat, genaamd "Arial Italic" wat blijkbaar een apart font is.

Het lijkt er op dat Filemaker dit font pakt, samen met de instelling "italic" op dat font, dat dus dubbel "italic" geeft.

Dubbel zo schuin.

 

Wat is hier aan te doen?

 

PS: ik ben niet helemaal zo goed ingewerkt op de Mac als op een Windows machine.

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Testbestand gemaakt op Mac en bekeken onder Windows. Volgens mij moet een veld met font "Ariel" en met stijl "Italic" (in inspector ingesteld) er nagenoeg hetzelfde uitzien. De tekst is wel vetter onders Mac OS, maar volgens mij even schuin. Betekent wel dat je het bestand onder Mac OS X moet maken.

 

Ik heb enkele velden over elkaar heen gelegd, zie originele schermafdruk:

 

http://img820.imageshack.us/img820/1129/clarifyariel.png

 

JJ

 

clarifyariel.png

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit meer een windows probleem dan een FM probleem.

Als ik een Worddocument krijg met tekst in Arial dan wordt ook het font Arial schuin of vet gezet. Daar kan de drukker ook niets mee.

Op de mac is het beter geregeld, daar wordt gebruik gemaakt van de lettertypes zoals ze bedoeld zijn: standaard, italic, bold, bold-italic, etc.

Ik dacht dat dit met openfonts al goed geregeld was, misschien zijn die niet geinstalleerd.

Link naar reactie
  • 0

Toch zou het wel handig zijn als je een lettertype in een databasedocument kon 'embedden'. Vroeger, toen de Mac nog met Resources werkte en je met ResEdit de boel kon vernaggelen, toen kon je een lettertype in een programma installeren. Maar dat werkte natuurlijk alleen op de Mac.

 

Maar ja ik ken het fontbeheer van OSX en Windows niet goed genoeg om hier een zinnige uitspraak over te doen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is niet zozeer het font op zich, maar dat Windows, OSX en iOS, dat font anders gaan genereren.

Neem nu Arial 11, zo'n beetje het meest gelijklopende font (op een ander na, maar dat is veel te groot).

Bij Windows zal dat font 1 pixel groter zijn dan op OSX en iOS, dat heeft invloed op de lengte, maar vooral op de hoogte en dus bij meerdere regels invloed op hoeveel regels er zichtbaar zijn. Ook zal de uitlijning anders zijn. 'Centraal-midden' uitgelijnd op OSX is 'Een aantal pixels boven Centraal-midden' op iOS. Voor een strakke layout die moet werken op al de drie platformen is dat dus niet gelijk en moet je genoegen nemen met layout afwijkingen op één platform t.o.v een ander platform. Moest Filemaker nu een eigen font hebben dan kunnen ze perfect weten hoe elk OS dit gaan genereren en hier op inspelen om toch een perfect gelijklopende layout te hebben.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...