Ga naar inhoud
  • 0

Reconnect en DNS


Peter Wagemans

Vraag

Ik zit me het volgende af te vragen:

 

Stel, je heb een FileMaker Server die achter de firewall staat van een bedrijf en 192.168.0.2 als IP adres heeft. De interne DNS server linkt fmserver.company.com naar dat binnenste IP adres.

Via de firewall is de server bereikbaar op het buitenste ip adres 1.2.3.4. De officiele DNS server van het bedrijf heeft fmserver.company.com gelinkt staan naar dat buitenste IP adres.

 

Je ben met je FileMaker Go via het wifi netwerk verbonden met de FileMaker Go server, ingelogd via de DNS naam. Als je Go stopt, en een uur later terug start, reconnect Go terug netje naar de FileMaker Server.

Je stapt vervolgens in je auto en rijdt weg, bij een klant via wifi of in de auto met 3G/Edge/whatever open je FileMaker Go.

 

Gaat FileMaker Go netjes terug reconnecten? Iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, dat is het mooie van dns, als je altijd maar via de dns-domein connect, zou het gewoon moeten werken.

Zelfs, als het ip-adres 'onder-water' anders is.

 

Maar als ik het in jouw situatie lees, heeft het bedrijf ook intern de DNS staan, naar het WAN-ipaddress, dus dat zou gewoon helemaal moeten werken.

Link naar reactie
  • 0

Iets soortgelijks:

 

a. Een Windows PC waar ik Filemaker Pro op heb staan. Met FM Go log ik in op deze PC, die in het netwerk bekend is onder een computernaam

b. Ik verplaats het hele spulletje naar een ander netwerk (andere router), waar de computernaam wederom hetzelfde is, maar de PC en de iPad zijn voorzien van ander IP adressen.

 

Zodra ik op de PC Filemaker Pro weer start en daarna FM Go 12 start, gaat FM Go gewoon verder. Alsof het nooit uitgeschakeld is geweest.

Link naar reactie
  • 0

Het zijn beide routers die funcioneren als een lokaal netwerkje, dus zonder gebruik van het internet.

Je weet wel, zo'n simpel routertje waar we alles met de fabrieksinstellingen aansluiten.

 

FM Go connect dus blijkbaar via de servernaam (of domeinnaam?), waarbij het bijbehorende IP adres opnieuw wordt bepaald zodra een connectie opnieuw wordt opgebouwd.

 

In beide netwerken zijn alle IP adressen totaal verschillend. Toch werkt het.

Link naar reactie
  • 0

Nee wacht even.

 

De routers staan totaal niet met elkaar in verbinding. Beide netwerken hebben niets met elkaar van doen.

 

Dus:

situatie a: router 1 met PC Filemaker Pro en 1 maal ipad.

 

situatie b: router 2 met dezelfde PC Filemaker Pro en dezelfde ipad.

 

Router 1 en 2 werken volgens DHCP, maar delen beide zelfstandig IP adressen uit. De toegepaste IP adressen voor de PC zijn op beide routers toevalligerwijze afwijkend.

 

Zo werk ik op een evenement met router 1, sluit de PC en ipad aan, start de boel op en het werkt.

Een dag later ga ik naar een ander evenement (andere locatie), daar is router 2 aanwezig, sluit dezelfde PC en ipad aan, start de boel op en het werkt.

Dan zie je tot je verbazing dat FM Go gewoon verder gaat waar het was gebleven...

Link naar reactie
  • 0

Zoals beloofd heb ik even getest:

In mijn eigen netwerk op de fmserver het fmserver_sample bestand geopend met de externe-dns-naam (via www.mijndomein.nl) van mijn mijn server en de iPad meegenomen naar kantoor. Aldaar aangekomen en de iPad weer aangezet en Fm-Go geopend ... de sessie wordt direct weer hersteld.

De enige poort die ik thuis in de router heb doorgestuurd is 5003 .... lekker simpel dus ;-)

 

@peter: FileMaker Go gaat netjes terug reconnecten

Link naar reactie
  • 0

Hoi Felix,

 

dat heeft het dus wel, want Peter vroeg of "fmserver.company.com", wat een fully-qualified-domain-name (fqdn) is en geen computernaam, zou blijven werken. In dit geval is fmserver de computernaam die door o.a. WINS en DHCP in een netwerk wordt gebruikt, maar de interne DNS in dat netwerkgebruikt hem ook en daar heet de computer (bijvoorbeeld) fmserver.local.lan.

 

Heb je in je router of op in een proxy in je netwerk staan dat alle aanvragen op poort 5003 naar fmserver.local.lan moeten worden doorgestuurd, dan wordt dat dus door de interne dns te raadplegen voor elkaar gekregen. Als je nu met FmGo "fmserver.company.com" contacteert, dan gebeurt dat uiteraard op poort 5003."fmserver.company.com" is in het interne netwerk niet bekend, dus wordt de aanvraag neergelegd bij een externe DNS-server die verteld precies waar op welk ip-adres op internet "fmserver.company.com" is te vinden.

 

Op het ip-adres van "fmserver.company.com" staat de router/proxy-server te wachten op aanvragen voor poort 5003 en die worden vervolgens doorgestuurd naar het interne ip-adres van fmserver.local.lan, waar de aanvraag vandaan komt maakt niet uit (mits alles maar goed is geconfigureerd). Zonder DNS zou dit echt niet mogelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp eerlijk gezegd uit het verhaal van Peter (al zegt hij dat niet met zoveel woorden) dat hij zowel binnen als buiten het lokale netwerk de bestanden op server met de iPad kan bereiken met "fmserver.company.com", maar dat hij zich afvroeg of dat hij een sessie die hij op het lokale netwerk opstart, vervolgens voort zou kunnen zetten vanaf een ander netwerk. Specifiek dát heb ik getest en het antwoord daarop is: ja.

 

Dat voor deze specifieke situatie je naast DNS ook een proxy nodig hebt is volstrekt logisch, maar dat was niet zijn vraag ;-)

Link naar reactie
  • 0

Mooi! De vraag is eigenlijk gewoon of FMGo bij het opnieuw verbinden opnieuw de DNS naam gaat oplossen of niet... Ik begrijp dus uit de test van Menno van wel

 

De andere kwesties (NAT, ...) die werden opgehaald zijn uiteraard voorwaarden die van belang zijn wil een verbinding van buitenaf slagen, maar doen verder niet terzake in deze 8)

Link naar reactie
  • 0

Felix, natuurlijk kan de instelling van de modem/router een probleem zijn, dat is een noodzakelijk voorwaarde. Maar het punt - en de vraag van de OP - is m.i. of FMGo de DNS naam bij elke reconnect *opnieuw* resolved, i.p.v. het eerder opgeloste IP adres uit een lokale cache gaat ophalen...

 

Maar uiteraard is een juiste DNS naam/ IP adres niet voldoende om vanop afstand op een FileMaker Server in te loggen, dat ben ik met je eens :P

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...