Ga naar inhoud
  • 0

hardware probleem of bug in FM ?


Gem

Vraag

Hallo ieder,

 

Ik gebruik FM pro advanced 13.0v4 en heb sinds kort een vreemd probleem. Het probleem heb ik nog niet kunnen reproduceren maar heb het wel al 4 maal voorgehad.

 

Wanneer ik in een willekeurig veld een input doe (meestal 0 gevolgd door enter met de num-pad keys) wordt het volledige record verwijderd zonder enige melding of wat dan ook. Zo heb ik al twee leveringsbonnen verloren en een technische fiche. Ja, inderdaad het probleem doet zich niet enkel voor in één tabel maar dus in verschillende. Gelukkig maak ik via een script met grote regelmaat een backup waardoor ik steeds kan terugvallen op een behoorlijk recente versie.

 

Ik heb inmiddels ook via bestand, herstellen, consistentie controleren, mijn bestand laten nakijken maar daar blijken geen problemen te vinden. Alles is ok.

 

Heeft iemand reeds hetzelfde voorgehad of weet iemand hoe ik dergelijk probleem kan voorkomen ?

Mijn bestand bevat ongeveer 45 tabellen en enkele duizenden records. De bestandsgrootte bedraagt ongeveer 28Mb.

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hmm, ik denk eerder aan een shortcut of zoiets ?? Zou dit mogelijk zijn ?

Als het een script zou zijn dan zou het moeten via een script trigger geactiveerd worden. Ik zal die piste ook eens uitspitten.

 

vreemd,

 

Als er nog gebruikers ditzelfde probleem ervaren, please post it !

:idea:

 

Gegroet

Link naar reactie
  • 0

Even een controlevraag.

 

Is het record echt weg. Of verbreek je misschien de relatie door die 0 waardoor je het resultaat niet meer ziet? (ik heb zo ook wel eens gedacht dat ik per ongeluk iets verwijderd had)

 

De enter op de numpad is normaal gesproken niets anders dan een commit. Pas na een commit produceert filemaker de info over een relatie.

Link naar reactie
  • 0

Hatsaflats:

Noop, het record is foetsie ! en ongedaan maken lukt ook niet. Enkel terugkeren naar een backup als je die hebt is de oplossing.

 

MAAAAAR !! Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb. 8O

 

Sinds enkele weken heb ik kennis gemaakt met een nieuw emailprogramma genaamd Mailbird. Dit programma heeft een andere aanpak dan de andere mailprogramma's en persoonlijk vond ik het een aanwinst, dus ging ik tot aankoop over. (slechts 7€/jaar of zoiets)

 

Ik heb bij Mailbird eerder al eens opgemerkt dat er plots emails verdwenen bij het uitvoeren van een of andere handeling binnen dit programma maar ging hier niet verder op in, alhoewel ik het zeer vervelend vond. :x Nu zat ik zo te denken; omdat Mailbird steeds aktief staat op de achtergrond terwijl FM ook aktief staat, het mogelijks interfereert met FM. Ik heb enkele uren geleden het programma gedeïnstalleerd en tot op heden blijft het probleem binnen FM uit. Omdat ik FM dagelijks gebruik zal ik na een week wel kunnen besluiten of Mailbird de oorzaak is van dit vervelend probleem of niet :mrgreen: .

 

Klinkt dit geloofwaardig ? Voor het resultaat kom ik hier later op terug (na een week of zo).

:wink:

Link naar reactie
  • 0

Ik zou kijken of het probleem blijft terugkomen wanneer je het verwijderen van records via de privileges verder beperkt.

 

Bijvoorbeeld met je normale login (ik neem tenminste aan dat je een username / ww gebruikt) het verwijderen in die tabel blokkeren, en alleen via een script mogelijk maken.

 

Als het probleem dan blijft terugkomen zou er iets met jouw bestand niet in orde moeten zijn.

 

Overigens: kun je het met een ander bestand ook reproduceren?

 

Hans Erik

Link naar reactie
  • 0

De enige (standaard) manier waarmee een extern programma iets kan doen in de database die jij hebt is via het fmp-protocol, maar dan moet samengebruik aanstaan en je moet het bestand al open hebben staan óf je hebt het bestand gehost op een andere machine of een server, dan moet je het bestand ook nog met name noemen én een scriptafvuren. Kortom ik ben ook niet overtuigd van de gedachte dat een ander programma het verdwijnen van records in FM veroorzaakt.

 

Verwijder je überhaupt wel eens records uit de bewuste tabel(len) of misschien uit gerelateerde records? Heb je dan toevallig links naar die tabel(len) op basis van globale velden? Als je bij zo'n relatie de optie "gerelateerde records verwijderen bij verwijderen record" aan hebt staan, dan zullen de records die voldoen aan de relatie via die (globale velden) link gewoon worden verwijderd. Als je het bestand lokaal gebruikt, is het überhaupt wijzigbaar? (Alhoewel je dat bij het openen zou moeten zien, FM geeft dan een melding dacht ik). De suggesties van HE en HB zou ik zeker ook even proberen :-). DDE lijkt me uitgesloten, omdat FM dat alleen maar kan uitsturen, niet ontvangen (is niet vergelijkbaar met apple-script)

Link naar reactie
  • 0

Felix

Geloofwaardig? Nee, niet echt. Dit zou betekenen dat je vanuit het ene programma iets kunt verwijderen in een totaal ander programma.

ik weet het, het klink niet geloofwaardig maar mogelijks wel de moeite om eens te controleren....

 

hans erik

Ik zou kijken of het probleem blijft terugkomen wanneer je het verwijderen van records via de privileges verder beperkt.

Ja goed idee, maar daar had ik nu niet aan gedacht zie. Ik login steeds in met mijn admin account en ww omdat ik dan alle rechten heb om bijv. een schoonheidsfoutje in een of andere layout aan te passen terwijl ik het opmerk. Misschien had ik inderdaad beter eens ingelogd met een andere gebruikersaccount met beperkte rechten en gekeken of het daar ook voorkwam. Enfin, dit zal mij volgende piste zijn als het nog voorkomt.

Als het probleem dan blijft terugkomen zou er iets met jouw bestand niet in orde moeten zijn.

Ja maar hoe weet je dit ? Als ik mijn bestand laat herstellen zegt FM dat alles ok is en er geen fouten zitten.

Overigens: kun je het met een ander bestand ook reproduceren?

Hmm, mogelijks, maar dan moet ik terug naar een backup en is de data niet meer actueel. Ik kan daar dan moeilijk mee verder werken en gezien ik het niet kan reproduceren op dit moment moet ik het wel ondervinden tijdens het effectieve werken...

 

hbrendel

Zet debugging aan en kijk of er een script actief wordt dat iets doet. Zo ja, verwijder dan dat script of pas het aan.

Lijkt me een goed idee. Ik zet dit onmiddellijk aan en laat het aktief staan gedurende een week of zo. Als het nog eens voorvalt dan zal ik mogelijks meer zien. Al moet ik wel zeggen dat het volledige programma zelf geschreven is en er op het moment dat een record verwijderd wordt nooit geklikt of een invoer gebeurd is waar er een script kan uitgevoerd worden. Het enige waar ik een beetje argwaan van heb is dat het probleem zich meestal voordoet bij de input van het cijfer nul gevolgd door ENTER via het numpad keyboard. En merk nu wel op dat tussen het cijfer nul en de enter toets, het decimaal punt staat die tevens ook dienst doet als 'supprimer' verwijderen. :o

 

menno

De enige (standaard) manier waarmee een extern programma iets kan doen in de database die jij hebt is via het fmp-protocol, maar dan moet samengebruik aanstaan en je moet het bestand al open hebben staan

Samengebruik staat inderdaad aan omdat het programma open staat op een DELL XPS17 laptop en soms binnen de LAN benaderd wordt via Ipad. Maar op het moment dat ik dit euvel voorhad was de Ipad niet aktief.

Verwijder je überhaupt wel eens records uit de bewuste tabel(len) of misschien uit gerelateerde records?

100% zeker geen relaties die verdwijnen maar effectieve records zonder enige waarschuwing.

 

Bedankt voor al de tips. Ik zal beginnen met de script debugger aktief te zetten.

 

Mijn specificaties: DELL XPS17 Win7, FM PRO Advanced 13.0.v4

Link naar reactie
  • 0
En merk nu wel op dat tussen het cijfer nul en de enter toets, het decimaal punt staat die tevens ook dienst doet als 'supprimer' verwijderen. :o

 

Je kan geen records verwijderen in filemaker met de 'del' knop op je keybord. die kan je alvast schrappen.

 

Maar als ik je zo hoor. bekruipt me toch het gevoel dat er ergens een relatie verbroken wordt.

Misschien dat daardoor ergens in een script een 'go to related record' niet uitgevoerd kan worden. Als deze stap faalt geeft filemaker geen foutmelding, maar vervolgd het script zonder van record/layout te wisselen. Met alle gevolgen van dien.

 

En andere mogelijkheid is als je een if of een case doet op basis van dat veld. Met waarde 0 betekent het eigenlijk false.

Werkt alleen als het de opdracht is if(veldx ; optieTrue ; optieFalse),

Link naar reactie
  • 0

Als ik alles zo doorlees, vraag ik mij af: worden er echt records verwijderd of verdwijnen ze alleen uit beeld?

 

Wat je kunt doen:

 

- houd een telling bij van het aantal records in de 'verdachte' tabel. Als je niet weet welke tabel dat is, heb je een heel ander probleem:-)

- voeg een layout toe van die tabel waar je alle records in tableview ziet en kijk eens of je 'orphaned records' kunt vinden. Dus records met lege koppelvelden.

 

En als je de delete privileges van de tabel intrekt, zou filemaker een waarschuwing moeten geven wanneer er een poging gedaan wordt fysiek een record te verwijderen.

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Neen hoor, als je in "database beheren/tabellen" kijkt dan kan je het aantal records zien.

Als er zo eens een record verdwijnt dan merk ik ook daar dat het record verdwenen is.

 

Ik ga nog eens goochelen met de privileges ook maar tot nu toe blijft, na vier records in meerdere tabellen verloren te hebben, het probleem uit.

Het emailprogramma waarvan eerder sprake is ook gedeïnstalleerd.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...