Ga naar inhoud
  • 0

Handtekening in WebDirect


bigbadwolf

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor je reactie.

 

FMEasySignature werkt in ieder geval niet met FileMaker Server 13 en een Android smartphone (helaas). Moet nog wel kijken of het onder 14 wel werkt, maar waar ik nu zit heb ik geen 14 server draaien.

 

GoSign is helaas niet te testen onder WebDirect omdat de demo geen mogelijkheid geeft het daarvoor open te zetten. Maar ik zal contact met ze opnemen met de vraag of zij kunnen bieden wat ik zoek.

 

Groet,

Gerard

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gerard,

 

Ik heb even beide oplossingen getest onder FMS14 en WebDirect, maar beide oplossingen werken niet onder WebDirect & Safari,

je kunt nl niet tekenen op het scherm, en daarna denk ik dat de handtekening ook niet wordt teruggegeven aan WebDirect.

 

Mogelijk dat je aan de hand van deze techniek met een externe webpagina iets kunt bereiken, maar dat is wel erg veel hocus pocus :-)

 

Groet, Ruben

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ruben,

 

Was zelf ook aan het testen gegaan en helaas tot dezelfde conclusie gekomen.

Van Todd (Geist) ook de terugkoppeling gekregen dat hun oplossing helaas niet onder WebDirect werkt.

 

Zat ook nog wel te denken aan een externe webpagina, maar weet niet of ik dat de klant moet/kan aandoen.

Ziet eruit als een gemiste kans voor FileMaker. De klant laat zich niet dwingen naar iPhones en hierdoor valt er een hele toepassingsmogelijkheid weg.

 

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Gerard

Link naar reactie
  • 0

beide oplossing maken zelf HTML aan en zetten dan de HTML in de webviewer via data/text,html protocol.

 

op een of andere manier werkt het tekenen dan niet. Als je echter de HTML code in een bestand host op een webserver en dan met je webviewer naar daar gaat, dan werkt het perfect!

 

Bijgevoegd een voorbeeldje dat zou moeten werken. De demo exporteert nu een "index.html" bestand naar de temporary folder en toont die dan tijdens de demo.

 

Met javascript wordt het canvas element omgezet in een base64encoded dataURI en zet deze in de webviewer. Met een ontimerscript wordt dan gekeken of in de webviewer HTML code staat of een image, indien een image converteert hij die en zet die in een container.

 

Om het op webdirect te doen werken moet je dus de HTML code ergens op een webserver hosten. Het eerste deel van het demo bestandje is daar dus niet van toepassing. Enkel een layout met de correcte scripttriggers heb je nodig.

 

Enkel op Mac getest, wss moet er voor Windows aanpassingen gedaan worden in de javascript code (IE ondersteunt niet altijd het canvas dom element).

 

Code is gebaseerd op deze site: http://www.williammalone.com/articles/create-html5-canvas-javascript-drawing-app/#demo-simple hier vind je ook uitleg over aanpassingen naar windows en Internet Explorer.

webdirectDrawer.fmp12

Link naar reactie
  • 0
Maak dan jouw toepassing zo verschrikkelijk goed dat men de iPhone er graag voor aanschaft :evil:

Dat zou ik graag willen (ik heb zelf helemaal niets met Android toestellen), maar in dit geval gaat het om externen die uurverantwoordingen moeten laten tekenen. En die zie ik niet zo snel nieuwe telefoons kopen. De verhouding is 95% Android, 5% iPhone... helaas.

Link naar reactie
  • 0

De eerste testen vallen helaas niet positief uit.

 

Binnen FileMaker zelf werkt het allemaal prima.

Ik heb de html-pagina extern ondergebracht op een webserver, dat werkt allemaal goed. Ook wanneer ik de aangepaste webviewer via FileMaker open. De (hand)tekening wordt keurig overgezet naar de container.

 

Er zijn nog wel verschillen bij het openen van de pagina via WebDirect.

 

Als ik de pagina via Safari open op mijn Mac dan kan ik de demo starten en een tekening maken. Echter de tekening wordt na bevestiging niet overgezet in de container. Ik heb het script iets aangepast zodat ik kan zien of het OnTimer-script wel loopt. Het loopt inderdaad, alleen wordt het niet gestop wanneer ik de afbeelding vanuit de WebViewer bewaar, terwijl die stap wel in het script staat. Dus het lijkt erop dat bij het klikken van de Save het script niet wordt geactiveerd.

 

Als ik de pagina open op mijn iPad/telefoon in een webbrowser (in dit geval Chrome) dan werkt alles, behalve het tekenen.

De iPad wil nog net iets meer dan de telefoon (Android). Ik krijg nog net wat puntjes, maar echt tekenen gaat niet lukken.

Ook hier zie ik dat de Script Trigger werkt, maar wederom wordt deze niet opgepikt bij het bevestigen van de invoer.

 

Bovenstaande heb ik nu getest onder FileMaker Server 13.

Volgende stap is testen onder 14.

Link naar reactie
  • 0

Was al heel blij met je reactie... ;o)

 

Die speurtocht zal nog wat voeten in aarde hebben. Dit soort uitdagingen heb ik nog niet in de vingers.

 

Wat ik me nog wel afvraag is hoe het komt dat de knop wel afgevangen wordt bij het testen in FileMaker zelf, maar niet zodra je via WebDirect werkt. Kennelijk zit er toch een verschil in het afvangen van de click.

Link naar reactie
  • 0

welke click? in de webviewer? die converteert het canvas object naar een png Image object, kan zijn dat het daar misloopt.

 

Wat ik zou doen is een "Javascript drawing"

example zoeken en eerst zien of bet uberhaupt op android werkt. Dan de werkende link in een webviewer plaatsen en testen of je via webdirect op android ook nog kunt tekenen. De laatste stap is dan om de image naar Filemaker te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Met tussenpozen en veel spitten en testen is het me nu eindelijk gelukt op mijn iPad in WebDirect een handtekening te kunnen zetten (de basis webpagina werkt ook op Android).

Bedoeling is nog wel dat het via WebDirect ook onder Android werkt, maar dat kan ik zelf helaas niet altijd testen bij gebrek aan een apparaat waar Android op staat.

 

Ik heb nu twee mogelijke oplossing die zouden kunnen werken.

Eén van de problemen waar in nu nog tegenaan loop is het bewaren van de handtekening in een FileMaker container.

Hier loop ik tegen het probleem aan dat ik (nog) niet zo heel erg thuis ben in de onderliggende materie die beide oplossingen gebruiken.

 

Misschien dat we gezamelijk tot een oplossing kunnen komen die we dan met zijn allen kunnen toepassen. Bij gebrek aan goede support vanuit FileMaker zelf voor dit naar mijn bescheiden mening toch wel belangrijke gemist in WebDirect.

Link naar reactie
  • 0

Daar lijkt ’m nu net de kneep te zitten.

Op de één of andere manier lukt het me niet de handtekening te bewaren. En doordat ik te weinig meters heb gemaakt met JavaScript is het voor mij lastig te bepalen waar het fout gaat.

De melding die ik terugkrijg als ik de handtekening wil bewaren is ‘Request-URI Too Large’, en ik moet zeggen het is een heel verhaal.

 

Als je gaat naar http://howlingwolf.nl/fmwebd2/index.html dan kun je keurig een (mooie, sierlijke) handtekening zetten, maar bewaren helaas niet.

Link naar reactie
  • 0

Als je twee min of meer rechte strepen zet, dan gaat het goed. Heb je een iets complexere handtekening, dan krijg je inderdaad de melding met "Request-URI Too Large".

 

Het werkt dus wél! (Alleen moet je dan de klanten vragen een kruisje te zetten en geen ingewikkelde handtekening :twisted: ) Je moet alleen een oplossing zien te vinden om minder (base64) data binnen te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Te vroeg gejuicht vrees ik.

Kennelijk werkt de combinatie Chrome/WebDirect op een iPad/iPhone toch anders dan op een Samsung.

Terwijl ik op zowel de iPhone als iPad via Chrome keurig een handtekening kan zetten in een FileMaker database (WebViewer), beweegt op de Samsung het hele scherm heen en weer in plaats dat ik keurig een handtekening krijg.

 

Ga nog kijken of het wel lukt als ik een FileMaker 14 server in de lucht breng, maar daar begin ik wel een hard hoofd in te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Het voelt inmiddels bijna als een blog... :D maar hopelijk helpt het andere ontwikkelaars ook...

 

Inmiddels een FileMaker 14 server in de lucht gebracht en een test gedaan met een Android telefoon.

De combinatie werkt nu gelukkig wel, dus ik kan nu kijken hoe ik de handtekening naar een veld in FileMaker ga krijgen.

Met het nodige geduld en vooral veel uitproberen gaat het misschien nog lukken ook.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet altijd een voordeel een puzzel een poosje (in dit geval bijna een jaar) opzij te leggen, zo ook in dit geval.

 

Nog altijd heb ik geen succes kunnen boeken met het verkrijgen van een handtekening in een container in WebDirect. Eigenlijk als ik de resultaten zo bekijk ben ik voor mijn gevoel minder ver dan een jaar geleden.

 

Binnen FileMaker zelf lukt het allemaal prima, maar daar heb ik niet zo heel veel aan. Het idee is een handtekening te kunnen zetten op een Android toestel, en dus via WebDirect.

 

Waar ik (naar ik me kan herinneren) vorig jaar nog succes had met het in ieder geval tonen van een externe url binnen mijn webviewer blijft de webviewer nu ernstig leeg. Het is mij een volkomen raadsel waarom WebDirect via de webviewer geen externe url kan laten zien.

Dus of ik zie iets over het hoofd (niet ondenkbaar als je zo lang naar eenzelfde probleem kijkt), of het kan gewoon niet.

 

Ben benieuwd of er andere ontwikkelaars zijn die tegen eenzelfde probleem aanlopen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...