Ga naar inhoud
  • 0

Button Icons - ontwerpmisser of bewuste keuze?


bigbadwolf

Vraag

Ik weet niet hoe andere ontwikkelaars er tegenaan kijken, de nieuwe mogelijkheden van FM14 om svg-icons op buttons te gebruiken, maar ik heb er gemengde gevoelens over.

 

Die gemengde gevoelens komen voornamelijk voort uit het feit dat het gekozen icon niet bewaard wordt in de styles. Het waarom daarvan ontgaat mij volkomen. Als ik bijvoorbeeld een png in een style oplaad, dan kan ik die voor alle buttons via de styles gebruiken.

Het is daarom des te teleurstellender dat dit niet kan wanneer je de (ingebouwde) svg-icons op een button zet.

 

Het voelt als een leuke nieuwe optie die (weer) net niet af is. De bedoeling van styles is zorgen dat je sneller en strakker kunt werken, dat is met deze optie dus niet gelukt. Je moet het icon opnieuw kiezen en de grootte opnieuw aanpassen.

 

Jammer. Zoveelste gemiste kans...

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, lijkt me een ontwerpmisser.

 

Ik had overigens liever gezien dat je 'gewoon' een font kunt embedden of opnemen als een soort plugin, en dan de karakters van het font gebruiken als (schaalbare) icons. Er zijn duizenden TrueType en OpenType fonts beschikbaar met icons, symbolen, emoticons noem maar op. Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden? Een probleem met rechten? Dat geldt voor SVG net zo goed.

 

Gebruik van zo'n font kan nu al, maar het probleem is dat je op een ander systeem altijd moet oppassen dat het font ook geïnstalleerd wordt. En op iOS lukt het al helemaal niet.

 

En het zou en passant een van meest tenenkrommende ontwerpissues kunnen oplossen waar FileMaker al 20 jaar mee worstelt: layouts die er onder Windows slecht uitzien terwijl je toch zo je best gedaan hebt...

Link naar reactie
  • 0
En het zou en passant een van meest tenenkrommende ontwerpissues kunnen oplossen waar FileMaker al 20 jaar mee worstelt: layouts die er onder Windows slecht uitzien terwijl je toch zo je best gedaan hebt...

 

Dit is niet alleen een FileMaker probleem. Met websites heb ik als minstens even vele jaren hetzelfde probleem. Daar zijn inmiddels wel tools voor, maar ook dan weet je niet 100% zeker dat het overal hetzelfde uitziet.

Link naar reactie
  • 0

Wat weerhoudt FileMaker ervan om een aantal fonts voor dit doel in licentie te nemen? Dus gewoon een paar fonts met

a. lettertypen voor leesbare, mooie FileMaker toepassingen

b. pijtjes, symbolen, icons voor de interface.

 

En FileMaker Inc is een volle dochter van Apple, dus Apple zou die fonts ook in een maintenance upgrade van iOS mee kunnen nemen.

Het ligt allemaal zo voor de hand eigenlijk.

Als Microsoft het kan...

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk moet je conluderen dat je die SVGs niet kunt gebruiken tenzij je 100% zeker bent dat alle clients over FMP14 beschikken.

 

Want:

- als je een knop in FMP 14 voorziet van een SVG opent deze blanko in FMP13 (want FMP13 ondersteunt de SVG's niet)

- als je er ook een gewoon icoontje aan koppelt worden beide in FMP14 getoond en dat ziet er natuurlijk helemaal niet uit.

 

De SVG-icoontjes ondersteunen wel kleur, en omdat ze schaalbaar zijn kun je dus prachtige gedetailleerde icons ontwerpen.

Maar als je met OSX en iOS werkt kun je zowel onder FM13 / FMgo13 als FM14/FMgo14 van de kleurenicoontjes van Apple's Emoji font gebruik maken. Kleur, schaalbaar. Helaas niet onder Windows.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar in dit geval had FMI natuurlijk best iets kunnen doen om de compatibiliteit te behouden.

 

Bijvoorbeeld: zorgen dat je in FMP14 de SVG ziet en in FMP13 een normaal icoon. Sowieso is het knullig om een belangrijke feature als een schaalbaar icon niet in de stye definitie op te nemen. Ik ga dat dus waarschijnlijk niet gebruiken, want dan zit ik echt dubbel werk te doen.

 

Op zich is het wel erg mooi dat de SVG's schaalbaar zijn, maar voor buttons is het ook weer niet echt heel belangrijk, want wie maakt de buttons nou groter of kleiner? Dat doet alleen de ontwikkelaar.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik al jaren lang een icoon boven op een knop.

Heeft altijd goed gewerkt, zelfs onder IWP.

 

Met Web Direct lukt dat ineens niet meer. De knop verliest zijn functie boven het plaatje.

Dit lijkt mij de aanleiding om deze icoontjes te gaan gebruiken.

 

En dat is jammer, want zoals ik met Globalen alle iconen heb ingericht, maakt het super gemakkelijk om alles te onderhouden.

Gemakkelijker zelfs dan de methode zoals FM het nu heeft opgelost, waardoor het aanpassen van 1 icoon direct gevolgen krijgt op alle plaatsen waar dat icoon is toegepast.

Handig om in de overstap naar iOS 9 met de tijd mee te gaan, of de overstap naar Windows 10.

 

Het kon dus allemaal al, tot versie 13 verscheen met zijn Web Direct...

 

Verder begrijp ik wel dat Filemaker de iconen niet in de style plaatst.

Een style element heeft weinig te doen met het icoon dat er op rust.

Voorbeeld: Alle knoppen zijn in mijn apps voorzien van één en hetzelfde style element.

Maar alle iconen zijn afhankelijk van de functie van de knop, oftewel het script dat aangesproken wordt.

 

Naar mijn mening is het onlogisch om iconen in de style op te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Dat van dat 'afdekken' van de knopfunctie door een graphic is inderdaad stomvervelend in webdirect.

 

Verder begrijp ik wel dat Filemaker de iconen niet in de style plaatst.

 

Maar dat doen ze dus wel. En ik ben wel blij met de stijldefinitie die FMP gebruikt, waarbij het icoontje onderdeel uitmaakt van de style.

Het is heel efficiënt, vandaar mijn bezwaar tegen die SVGs waar dat niet het geval is.

 

NB in FMP14 en FMGo14 kunnen de icoontjes ook gekleurd zijn.

Link naar reactie
  • 0

Sinds FM14 gebruik ik vrijwel alleen nog svg’s, en niet meer de pgn’s die ik voorheen gebruikte in buttons.

Graphics als button doe ik ook steeds minder. Beiden om dezelfde reden: rampzalige effecten in WebDirect.

 

Daarnaast wil ik dan ook graag gebruik maken van de hover-functie. Dat werkt met svg’s simpel, voor png’s moet ik voor de verschillende stadia aparte icons laden.

 

Kleurtje meegeven is eenvoudiger, eenmaal geladen kan ik ze steeds opnieuw toekennen vanuit de library.

 

Al met al zijn er naar mijn idee voldoende voordelen om svg’s te gebruiken. Het grootste nadeel is dat het icon geen onderdeel is van de style, en juist dat is voor mij een grote misser (= bug, maar daar zullen ze bij FileMaker wel anders over denken).

Link naar reactie
  • 0

Tsja, uiteindelijk moet iedereen doen wat ie zelf het handigst vindt.

 

Ik geef de voorkeur aan het gebruik van Styles (en dus: png's). Bevalt een icon niet of heb je een ontwerp dat beter bij de klant past, dan kun je de style aanpassen en hop! het is overal in je toepassing gelijk gefixt. Er zijn buttons die wel 200x voorkomen en ik moet er niet aan denken dat ik die nog weer eens langs zou moeten gaan...

 

Overigens gebruik ik tegenwoordig steeds vaker png's met een hoge resolutie, tot 256x256. De grafische overhead is een paar Kbyte en je kunt zonder kwaliteitsverlies heel grote buttons maken als je dat zou willen.

 

[edit]

 

Wat ik overigens ook niet begrijp is waarom FileMaker niet 'gewoon' SVG is gaan ondersteunen in het grafische systeem. Dus naast PNG en JPG ook SVG voor achtergrond graphics (zoals in buttons, maar ook layoutgedeelten en losse graphics zoals logo's). En ook in container velden natuurlijk.

 

Dat zou erg veel problemen oplossen.Misschien moeten we daarop nog even wachten tot volgend jaar.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...