jw Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Beste Filemaker ontwikkelaars, al enige versies zegt Filemaker dat je een grafiek kunt maken Filemaker. Vanaf versie 12, of was het al eerder? Ik heb al eens een grafiekje kunnen maken, maar nooit met echt succes. Een eenvoudige grafiek vind ik er niet mooi uit zien, een ingewikkelde grafiek lukt me niet. Een goede beschrijving van hoe het werkt, wat er kan heb ik niet kunnen vinden. Wel allerlei oplossingen via de webviewer. Mijn vraag is: zijn de grafieken van Filemaker nu helemaal in de ban, of te wel, gebruikt niemand die? Of wie kan mij helpen aan een goede handleiding? Joost Quote
0 menno Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Kijk even in de Filemaker Basistraining (engels - pagina 206) voor uitleg en een startpunt met grafieken, samen met de bijbehorende oefenbestanden kan je hoop ik een aardig eind komen. Quote
0 Banach Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Let op, de Filemaker grafieken werken niet in runtime oplossingen! Quote
0 jw Posted October 6, 2015 Author Posted October 6, 2015 dankje voor de reactie. Ik heb het document even doorgenomen. Er staat iets in over Quick charts, leuk, maar die zijn afhankelijk van de gevonden sets en layoutparts en sortering. De Chart die je geheel zelf instelt wordt niet toegelicht. Is er dan ook een gevorderde training? Joost Dhaag databasetechniek Quote
0 menno Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Ja die is er, de FileMaker Training Series: Advanced for FileMaker 14, maar die is niet gratis. Daarin staat heel wat meer (bijna 20 pagina's) en je kan er oefenbestanden bij downloaden. De download is te koop in de filemaker-store voor 24,20 inclusief BTW Quote
0 hans erik Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Mijn vraag is: zijn de grafieken van Filemaker nu helemaal in de ban,of te wel, gebruikt niemand die? Jazeker wel. Je kunt met wat goede wil een heel aardige grafiek maken, maar de mogelijkheden om het qua layout echt naar je hand te zetten zijn wel beperkt. En het is jammer dat de styling niet in een thema opgenomen kan worden, het lijkt wel alsof er een compleet ander bedrijf aan heeft zitten programmeren. Daar staat tegenover dat je eenvoudige grafieken razendsnel kunt maken. En grafieken laten zich ook gemakkelijk naar een containerveld kopiëren. Het zou me trouwens niet verbazen als de grafieken module in een volgende versie van FMP stevig op de schop zou gaan. Als je een FDS subscription hebt (€ 79,- per jaar) is de download volgens mij gratis. HE Quote
0 jw Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Goed te lezen dat er ontwikkelaars zijn die el iets met de grafieken kunnen. Of is het zo dat je met de Google grafieken zo veel meer kan dat ik me daar op moet richten, of wellicht een plugin die ruimhartig is in mogelijkheden? Joost Quote
0 jw Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 ik ben even op zoek geweest naar plugins die hele mooie grafieken leveren. Ik kom op x2max.com. Die lijkt wel heel mooi en uitgebreid. Deze kost wel 129 USD voor single user. Welke van de plugins zijn volgens jullie top voor dit soort werk? Joost Quote
0 hans erik Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Ik zou niet voor een plugin kiezen. Vroeg of laat zal je een grafiek in FileMaker Go willen laten zien en dan ben je met een Plugin meteen uitgepraat. Als je tijd wilt investeren en de mogelijkheden van FileMaker zelf schieten echt te kort, dan zou ik kiezen voor een Javascript Library in combinatie met de webviewer. Werkt ook in Filemaker Go. Bijvoorbeeld chart.js of d3.js. Het laatste is wel lastig omdat het universeel is, en het is wel even slikken want Javascript lijkt van een andere planeet te komen. Maar de mogelijkheden zijn onbegrensd en de snelheid laat niets te wensen over. En de hele wereld werkt ermee, dus waarom wij niet? Kijk bijvoorbeeld even hier: http://d3js.org HE Quote
Question
jw
Beste Filemaker ontwikkelaars,
al enige versies zegt Filemaker dat je een grafiek kunt maken Filemaker. Vanaf versie 12, of was het al eerder?
Ik heb al eens een grafiekje kunnen maken, maar nooit met echt succes.
Een eenvoudige grafiek vind ik er niet mooi uit zien,
een ingewikkelde grafiek lukt me niet.
Een goede beschrijving van hoe het werkt, wat er kan heb ik niet kunnen vinden.
Wel allerlei oplossingen via de webviewer.
Mijn vraag is: zijn de grafieken van Filemaker nu helemaal in de ban,
of te wel, gebruikt niemand die?
Of wie kan mij helpen aan een goede handleiding?
Joost
8 answers to this question
Recommended Posts