SEBAS68 Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Beste mensen, Misschien een hele domme vraag, maar is het überhaupt mogelijk een database te maken in filemaker die kan draaien zonder filemaker of filemaker Go ? M.a.w. kan ik een database voor iemand maken die geen Filemaker en Filemaker Go heeft ? 🙈🙈 Quote Link to comment
0 Infomatics Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 domme vragen bestaan niet Met oudere versies van FM (het is er uit gesloopt in 19) kon je runtimes maken voor Mac en Windows waarmee je zelfstandige programma's kon maken. Een andere optie is WebDirect waarmee je een database die op FM server draait kunt benaderen via een browser. Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted February 11, 2022 Author Share Posted February 11, 2022 Dank je wel voor de info ! Dat is jammer, want ik heb 19PRO. Ik heb nog wel oudere licenties van 17PRO, maar ik ben bang dat de databases gemaakt in 19PRO niet meer werken in 17PRO. En om nou FMserver aan te schaffen, dat kost klauwen met geld voor die paar databases die ik maak. Dan zou ik een laptop moeten misbruiken en als server moeten laten draaien. Quote Link to comment
0 Infomatics Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 De runtime functies liepen al een tijd niet mee met de FM functies, dus als je specifieke FM19 functies gebruikt gaat het niet lukken, ook dingen als pdf's maken kon niet vanuit Runtimes, of je moet een print opslaan als pdf. Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted February 11, 2022 Author Share Posted February 11, 2022 Ja, precies. Dank je wel voor de informatie ! Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 On 2/11/2022 at 8:34 AM, SEBAS68 said: M.a.w. kan ik een database voor iemand maken die geen Filemaker en Filemaker Go heeft FileMaker Go is gratis… dus dat zou je gewoon kunnen gebruiken… vermits degene voor wie je het maakt natuurlijk een iOS apparaat heeft. Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted February 14, 2022 Author Share Posted February 14, 2022 Klopt, maar dan ben je genoodzaakt om het op IOS te doen. Eigenlijk wilde ik het op OSX. Maar dat gaat m niet worden zonder FMserver. Tenzij ik een laptop laat fungeren als server. Maar volgens mij ben ik dan ook weer beperkt tot een database die “open” staat. Mmmm Misschien toch maar weer FM17PRO installeren. Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 Een FM19 database is in beginsel te openen met FM17. Het enige waar je rekening mee moet houden is functies die na FM17 zijn toegevoegd. Wanneer je daar gebruik van maakt zal dat inderdaad niet werken in FM17, maar verder zal het gewoon werken. En inderdaad als je een database in je eigen netwerk wilt gebruiken zal er één systeem moeten zijn wat de database open zet voor de andere (maximaal 4). Er is ooit sprake geweest van een FileMaker Go voor Android… maar dat is volgens mij inmiddels weer een stille dood gestorven… helaas. Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted February 19, 2022 Author Share Posted February 19, 2022 Weten jullie trouwens welke tool in moet gebruiken in FM17PRO om zo'n standalone database te kunnen genereren ? Ik dacht namelijk dat het in Developer-hulpprogramma's (menu-gereedschappen) moest, maar deze zit ook in FMPRO19. Dus dat zal het niet zijn. Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted February 19, 2022 Author Share Posted February 19, 2022 Ik heb het al gevonden. Ik heb FM17PRO naast FM19PRO gehouden en kwam tot de conclusie dat er 1 item niet meer staat bij de Developer-hulpprogramma's. De RUNTIME optie. Eigenlijk wel klote dat ze dit eruit hebben gehaald. Als hobbyist is het nu ondoenlijk iets tijdloos te maken voor op de laptop. Claris is wel behoorlijk commercieel !! Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted February 21, 2022 Share Posted February 21, 2022 On 2/19/2022 at 5:15 PM, SEBAS68 said: Claris is wel behoorlijk commercieel !! Dat kan geen verrassing zijn voor een commercieel bedrijf… al ben ik het (deels) wel met je eens dat ze op een aantal gebieden doorgeslagen zijn. Quote Link to comment
0 miltenb Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 Ik ken de use-case niet, maar voor €99/jaar heb je een test licentie. Ja, dat is ook geld. Maar voor iets semi-serieus is het al waard. Niet doorvertellen, maar er zijn ook bedrijfjes die met met die €99 gewoon productie draaien. ( wel erg klein, natuurlijk ). Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 Hoi Miltenb, Bedoel je dat je voor 99 euro/jaar een testlicentie hebt van FMserver ? Zo ja, weet je dan iets meer te vertellen over de beperkingen en waar ik deze kan aanschaffen ? Ik kan er namelijk niets over terugvinden bij Claris. Alvast bedankt voor de reactie. Quote Link to comment
0 menno Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Die FDS licentie is puur bedoeld om te ontwikkelen en te testen, je mag die in geen geval doorverkopen aan klanten en samengebruiken met een ander mag ook niet. De subscription is een persoonlijke licentie en Claris neemt ook contact met je op Jouw databases die je ontwikkelt in FM17 werken prima op de nieuwste iOS-versie van FM en dan kost FileMaker jouw klanten niks. Zoek maar op FileMaker developer subscription, dan vind je de pagina waarop je de FDS kan aanschaffen. Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 Hoi Menno, Kan ik ergens naar toe bellen, zodat ik mijn wensen kan tonen en meer uitleg kan krijgen ? Quote Link to comment
0 menno Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Als je met google zoekt zoals ik hierboven schreef vindt je alles dat je nodig hebt. Inclusief het telefoonnummer van sales Nederland Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 Dankjewel Menno Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted October 31, 2022 Share Posted October 31, 2022 Op 19-2-2022 om 17:15, SEBAS68 zei: Eigenlijk wel klote dat ze dit eruit hebben gehaald. Als hobbyist is het nu ondoenlijk iets tijdloos te maken voor op de laptop. Claris is wel behoorlijk commercieel !! Ik moet je teleurstellen. Zo tijdloos is het niet. Onder MAC OS worden de runtimers steeds minder stabiel. Zo kan na een update van MAC OS het afdrukken ineens een probleem worden. Versie 18 praat ik dan al over. Versie 16 draait onder de nieuwste MAC OS eigenlijk al helemaal niet meer. Onder Windows is het een totaal ander verhaal. Daar draait Filemaker 6 uit 2001 (en alles daarna) nog steeds als een zonnetje. Quote Link to comment
0 SEBAS68 Posted October 31, 2022 Author Share Posted October 31, 2022 Oke SuperWimmie, maar draait Filemaker 6 ook nog zo soepel onder Windows 11 ? Quote Link to comment
0 menno Posted October 31, 2022 Share Posted October 31, 2022 Yep, draait zonder problemen én op een ARM-processor. Microsoft heeft in tegenstelling tot Apple de backwards-compatibility wél hoog in het vaandel. Installeren loopt met hele oude software niet altijd even soepel, maar doorgaans is aan die problemen wel een mouw te passen m.b.v. zoeken met google, bing en in de documentie van Microsoft. Quote Link to comment
Question
SEBAS68
Beste mensen,
Misschien een hele domme vraag, maar is het überhaupt mogelijk een database te maken in filemaker die kan draaien zonder filemaker of filemaker Go ? M.a.w. kan ik een database voor iemand maken die geen Filemaker en Filemaker Go heeft ? 🙈🙈
19 answers to this question
Recommended Posts