Ga naar inhoud

Nieuwe Claris certificeringen


Marsau

Aanbevolen berichten

Het regent nieuw gecertificeerde Claris developers op LinkedIn... 

Claris heeft zijn certificeringsprogramma omgegooid:

https://www.claris.com/certification/

Vind het mooi dat het een stuk laagdrempeliger en toegankelijker is gemaakt. De gekoppelde leerpaden zijn veel beter inzichtelijk gemaakt. En het is gratis geworden.

Bestaande certificeringen blijven geldig tot 31/12 a.s. Tegelijk bestaat de mogelijkheid om nog een reguliere certificering voor 19 te behalen, maar ik vraag me af wat de meerwaarde daarvan zou zijn in deze nieuwe situatie.

Benieuwd naar jullie bevindingen.

Link naar reactie

Ik vind het prima.

https://community.claris.com/en/s/learning-trac-detail-standard?ltui__urlRecordId=a5G0H0000019XO4UAM&ltui__urlRedirect=learning-trac-detail-standard

image.thumb.png.986fc028fc6e2eb61531f11d59092f53.png

Alles blijkbaar met  videos. "There are no materials".

Interessant leek me:

https://community.claris.com/en/s/learning-plan-detail-standard?ltui__urlRecordId=a580H000000YWVMQA4&ltui__urlRedirect=learning-plan-detail-standard

En dan zie je dat er wel downloadable spul is:

 image.thumb.png.eacde3ca3bf6b9a7deb8214f03b4dc90.png

Moet ik eens tijd voor vrijmaken. Ik heb nog nooit een klant gehad die me naar mijn certificatie vroeg, dus ben er mee gestopt, vooral dan omdat Claris niet alleen 100 euro vroeg, maar zelfs geen studiemateriaal ter beschikking stelde. Je moest het dus stellen met handleidingen en white papers, en de ervaringen van andere mensen die het examen gedaan hadden. Het examen zélf ging elk jaar weer over hetzelfde, en sommige vragen waren echt in de stijl van "kijk eens hoeveel wij weten" en niet echt een maatstaf voor hoe goed je in staat bent om een goeie FileMaker oplossing voor je klanten te bouwen.

Hopelijk is dat nu veranderd.

Link naar reactie

Zal ook eens kijken of ik me er weer toe kan zetten…

Grootste bezwaren waren altijd dat het vooral vragen waren met antwoorden zoals zij wilden dat je iets zou doen en nog irritanter je wist achteraf nooit wat je eventueel fout gedaan zou kunnen hebben (in hun ogen). Dus als je het al niet gehaald zou hebben taste je nog steeds volledig in het duister waar het nu eigenlijk fout was gegaan.

Ik snap dat ze niet de antwoorden mee kunnen geven, maar een mogelijkheid om ter plekke (onder hetzelfde toezicht) te bekijken wat er nu eigenlijk fout was zou een beter leermoment hebben gecreëerd.

Link naar reactie

Tsja, ik vond ook altijd dat er heel veel zaken werden gevraagd die feitelijk niet relevant zijn voor het bouwen van een applicatie. En verder altijd een hoop zaken die je gewoon kunt opzoeken als je ze een keertje nodig hebt, zoals de resultaten van allerlei Get-functies. Sowieso vind ik het een beetje suf dat je in de script- en functieeditors niet die informatie in een info-venster bij de hand hebt. Ik ga dat echt niet allemaal onthouden.

 

aangepast door hans erik
Link naar reactie

Je ziet dat kennis en begrip van de FileMaker applicatie wordt getoetst. Dat is idd. nog wat anders dan 'ontwikkelvaardigheid', maar zeker elementair ten opzichte van deze.

Ik ben wel van mening dat een zekere paraatheid van alle 'basiskennis' essentieel is voor je effectiviteit als ontwikkelaar. En ook dat de interface niet verstikt zou moeten worden met die basisinformatie. Die is er m.i. al en een overmaat gaat in de weg zitten.  Denk je niet?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...