Ga naar inhoud
  • 0

Van 7 naar 13 ?


Misj

Vraag

Dag iedereen,

 

Ik heb een database ooit gemaakt in FM 5 momenteel draaien in FM 7 & 8.

Nu kwamen er twee nieuwe Mac's in het bedrijf die draaien onder Mavericks ik vrees dus te moeten upgraden naar FM 13.

 

Zijn er problemen te verwachten bij de conversie? Het betreft ooit zelf in elkaar geflanste faktuur-, klanten- en stockbeheer bestanden.

 

De bedoeling is het met vier aparte Mac's te gebruiken, dan sta ik voor de aankoop van 4 licentie's vrees ik of is er een goedkopere oplossing?

 

Werkt FM in combinatie met icloud van Apple?

 

De bestanden draaien al een tiental jaar probleemloos, ik ben loodgieter geen programmeur dus jullie advies en tips zijn meer dan welkom.

 

Alvast bedankt en groetjes,

 

Misj

Link naar reactie

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Misj,

 

Conversie van .fm7 naar .fmp12 zal (nagenoeg) geen issues geven. Je kunt ook overwegen om op de nieuwe machines FM 11 of 10 te installeren, dan hoef je niet te converteren en kun je de stap naar FM13 nog even uitstellen.

 

Als je FM13 licenties besteld, dan kun downgraden naar FM11 of 10, zie http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/12597

Je hebt dan ook een FM13 licentie, zodat als je er aan toe bent je in 1 keer kunt overstappen naar FM13. Je kunt ook kijken of je gebruikte FM11 of 10 kunt vinden.

 

FileMaker werkt niet (direct) met iCloud, wat wil je bereiken?

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ruben voor je feedback.

Wat ik wil bereiken :

Ik heb een klein loodgietersbedrijf met drie monteurs, we hebben elk een laptop ( mac os 10.9).

Op het bureel staat er ook een Mac. Graag had ik nu het bestand met onze stock voor iedereen bereikbaar gehad.

Mijn idee was om het bestand in de cloud te plaatsen en vermits het om maximaal vier gebruikers gaat ( met elk een eigen licentie?)het vandaaruit voor iedereen beschikbaar te maken.

Lukt dit niet? Wat is de simpelste manier hiervoor ?

 

Groetjes,

Misj

Link naar reactie
  • 0

Dag Misj,

 

Het eenvoudigste is om de Mac op kantoor te gebruiken als server, die moet dan altijd aanstaan, en de router moet worden ingesteld dat poort 5003 van buiten naar die machine wordt geleid.

Je kunt dan via internet via het externe ip adres de database op de Mac benaderen.

 

Als dat niet wenselijk is, kun je ook de database laten hosten door een FileMaker hosting partij.

 

Als je de database omzet naar FileMaker 13, dan kun je ook de database benaderen met een iPhone of een iPad. De licentie voor IOS is gratis. (dit kon ook al met FM 11, maar FileMaker Go 11 is niet meer in de App store beschikbaar)

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Beste Misj

Je beperking is de laptop met mavericks er op (10.9) De reden waarop je deze laptops geregeld hebt zal voor jou duidelijk zijn maar ik weet dat een kennis (ook loodgieter) gewoon 4 iPad's heeft voor de monteurs. (en een specifieke laptop/ apparaat voor uitlezen bepaald merk cv kachels). Daar draait FM go op en thuis staat een FM machine altijd aan.

FM 10 of FM 11 is volgens mij geen optie zoals Ruben aangeeft omdat die niet onder 10.9 draaien op de laptops. Je moet daar dus naar 12 of 13 (of de laptops indien mogelijk downgraden zodat 10 of 11 ook mogelijk is.)

 

Dan je data bestand,

Mogelijkheid 1 ga werken met de hoofdcomputer onder 7-10? zet het bestand open voor inloggen en laat online hiermee werken met de laptops.

Mogelijkheid 2 ga werken met de Hoofdcomputer met losse in en uitvoer van een excel/FM pro bestand op USB stick. Elke ochtend krijgen ze een bijgewerkte USB stick mee die je later verwerkt in de hoofdcomputer. Je kunt ook werken met email scripts zodat alles via email wordt verstuurd. Drukken ze bij de klant en factuur af of schrijven ze een werkbon?

succes

Link naar reactie
  • 0

Dag Pjotter,

 

Ik zat ooit met jou nog eens in een confituursessie denk ik, een paar jaar geleden toen File maker nog simpel was :? ,

Netwerken moesten nog uitgevonden worden.

 

De reden waarom er laptops kwamen zit hem in het feit dat twee monteurs de firma geleidelijk aan overnemen, stilaan moeten ze ook met de administratie en programas vertrouwd raken. Het stockbestand delen is een begin en proefcase om te zien hoe we later meer kunnen delen.

 

Het hoofdaandeel zit in File maker de rest in Numbers en Palm desktop maar die laatste wordt Asap vervangen door iCal.

 

Mijn idee was om nu werk te maken van een modus operandi onder mavericks met FM 12 of 13 zodat ik voor een paar jaar safe zit qua softwareupdates. ( zit nu nog met het eerdergenoemde Palm desktop en Appleworks)

 

Bedankt om mee te denken en groetjes,

Misj

Link naar reactie
  • 0

Palm desktop en apple works draaien nog op OS 10.6 hoger niet. AW was al gaandeweg vervangen door Numbers.

Ook filemaker 7 laat het afweten na 10.6

Met administratie bedoel ik fakturen, klantenlijsten, onderhoudslijsten enz alle in FM.

 

Tijd voor een grote softwareonderhoudsbeurt hier dus.

 

Groetjes

Misj

Link naar reactie
  • 0

Met administratie dacht ik aan iets anders (echt een boekhoud programma met ondersteuning van je boekhouder/accountant).

Nu moet je toch over op FM13 en iCal vanwege de laptop's (10.9) en je daarom ook je computer op de zaak over moet zetten naar FM13 zou ik op korte termijn het volgende overwegen.

 

De 4 laptops' weg doen die leveren nu nog geld op (verlies nemen) en over gaan op 4 iPad's met gratis Numbers, Pages, en FM Go en de computer op de zaak overzetten naar FM13.

Dit is de voordeligste optie lijkt me, (4 iPad's air 16 gb is incl eventueel inruil bij een goede apple dealer <1000 euro excl btw) een FM 13 advanced 500 euro ben je totaal max 1500 euro excl btw kwijt.

Zou je de computer op de zaak op advanced zetten en de andere standaard licenties ben je bijna 1900 euro kwijt excl btw.

iCal op de cloud en alle afspraken zijn online voor iedereen beschikbaar ook alle documenten van Pages en Numbers gemak dient de mens. Geef wat extra uit aan een expert bij jou in de buurt die dit even overzet voor je en je bent meteen klaar voor de toekomst.

succes met je keuze. :)

Link naar reactie
  • 0

Felix

Je hebt helemaal gelijk maar als de database een beetje overeen komt met wat ik voor een ander loodgieters bedrijf heb gemaakt zal het reuze meevallen. Belangrijkst voor dat bedrijf was ook stock beheer maar dat bleek meer te gaan om excel bestanden te importeren bij te werken. Mijn ervaring is dat het nog al meevalt als je dus praat over een database ooit gemaakt onder 5 en nu draaiend onder 7 (is dus waarschijnlijk een kale omzetting met eea aangepast). Als het dus gaat om een klanten en stock beheer met een factuur mogelijkheid dan is dat in basis zeer goed te doen. Zelf denk ik dat voor de topoic-starter het beschikbaar maken via internet van de database op zijn hoofdcomputer op de zaak het grootste probleem zal zijn. Vandaar ook het advies van een expert in te roepen (AvD woont niet al te ver van hem vandaan denk ik?). Je moet niet vergeten dat een aantal zaken hij al moet omzetten ongeacht wat hij neemt. Voor de laptop's moet hij al over naar FM13 en iCal moet ook gebeuren dat staat allemaal los van de eventuele iPad's. Het gaat dus om de meerprijs om alles meteen goed op te zetten.

Maar je hebt gelijk Go is anders als FM met wel beperkingen.

Link naar reactie
  • 0
Misschien vloeken in de kerk hier, marrehhh...... een paar Windows laptops/PC's gebruiken ipv Mac's? Draaien gewoon alle versies en kosten de helft.

Beste Willem dit is geen vloeken in de kerk maar de meeste Mac gebruikers zijn erg zelf werkzaam als het gaat om onderhoud van de systemen (bijna niets/nooit dus). De windows Laptop met systeem 8 vraagt wel onderhoud en systeem beheer als het om meerdere systemen gaat. Tel die kosten er bij over een periode van 4 jaar en de omzetting naar iPad's is een schijntje. :D

Zonder een mac/windows discussie te beginnen de total cost of ownership is lager van de MAC :D:D

Link naar reactie
  • 0

Menno, als eerste staan er twee :D maar dan nog klopt mijn bewering wel helaas.

10 jaar in een gewone PC zaak gewerkt van een goede vriend van me terwijl hij zelf alles op een MAC deed. Daar gezien het verschil in onderhoud van een systeem. Dan de zeer vele stukken die te vinden zijn over COO en de vergelijking als met ook onderhoud en leercurve meeneemt. Zelf meegemaakt hoe een brandweer kazerne die volledig geautomatiseerd was met toen 20 MAC's zonder een systeem beheerder (personeel deed dit zelf) de huidige brandweer heeft inmiddels voor voor mijn regio 8 systeem beheerders ingehuurd via het bedrijf dat de hardware levert.

Twee bedrijven (grote drukkerijen ) die op mac's draaien die inmiddels tussen de 4 en 10 jaar oud zijn! waar nog nooit iemand extern bij gehaald is. Dan nog de echt zeer vele artikelen hierover

BV: http://trademacs.com/mac-vs-pc-annual-cost-of-ownership-comparison/

http://arstechnica.com/apple/2010/03/survey-macs-cost-notably-less-to-support-than-windows-pcs/

Tenslotte nog een kleine privé ervaring/ Mijn zoon inmiddels afgestudeerd in Tilburg als IT en informatica deskundige heeft de laatste 8 jaar nu 3 laptops gehad, elke keer sneller mooier beter en elke keer veel tijd aan onderhoud kwijt. Mijn dochter inmiddels afgestudeerd communicatie heeft de eerste iMac intel (2007) die ik nu net opgeschoond heb nadat ze dus al die jaren er niets aan gedaan heeft. MAW toch weer een Mac Windows discussie ....... :D

PS, ik ben met PC begonnen met MSDOS 2.0 tot nu dus windows 8 ! en mac vanaf 6.0 tot nu dus 10.9. Ben naar FM overgestapt omdat ik met ACCESS niet voor elkaar kreeg wat ik wilde terwijl ik daar eigenlijk beter in ben/was dan met FM waar ik met 3.0 mee begonnen ben :D

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Eerst en vooral bedankt voor alle tips.

Na meer dan twintig jaar Mac is veranderen geen optie, bovendien is mijn buurman Apple dealer altijd mooi als je op zondag in de puree zit met je Mac. ( zelden maar gebeurde al)

 

Dit is geen oordeel over Windows, heb er geen ervaring mee en kan er dus niet over oordelen.

 

Ik blijf bij de drie laptops en na wat opzoekwerk denk ik wel dat het me zal lukken dit werkend te krijgen.

Ik reken erop dat de FM licenties minimaal 5 jaar hun nut zullen hebben dan is de investering zeker te verantwoorden.

 

En ik zoek het graag zelf uit, het is een uitdaging en behoud zo de controle over de zaak ook.

 

Groetjes,

Misj

Link naar reactie
  • 0

Als antwoord op Pjotter,

 

Ik liep school tot mijn zeventiende in technische richting.

Dankzij het gebruiksgemak van Mac EN Filemaker, ben ik erin geslaagd tot op heden een bedrijf met vier pc s en het grootste deel van de administratie draaiend te houden.

 

Never change a winning team denk ik dan.

 

Groetjes,

Misj

Link naar reactie
  • 0
Pop-over plaatsen naast een Webviewer... je krijgt onder Windows gekke dingen te zien. De Popover wordt op verkeerde plaatsen getoond, half verscholen achter de webviewer.

iOS gaat (veel) beter, oftewel, gewoon goed!

 

zelfde gedrag doet zich voor met interactieve container (wat volgens mij gewoon hetzelfde soort object is dan een webviewer)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...