Ga naar inhoud
  • 0

Pas op met Yosemity


bigbadwolf

Vraag

Ben er nog niet achter waar het probleem zit, maar sinds ik afgelopen zondag mijn Mac het bijgewerkt naar Yosemity ben ik een stuk minder blij met Apple.

Om onverklaarbare redenen verlies ik tijdens het werken standaard keyboard shortcuts.

Het gaat dus niet eens om zelf ingestelde shortcuts, maar basale zoals naar lay-out modus gaan, dupliceren van scriptstappen, bewaren van scripts, etc.

 

Pas dus op als je plannen hebt om je systeem bij te werken, er zijn (in ieder geval voor FileMaker) risico’s.

Link naar reactie

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb al bijna 20 jaar geleden geleerd dat het installeren van nieuwe besturingen systemen zowel bij Mac als bij Windows vaak problemen geeft en om die reden wacht ik altijd op de reacties van die liefhebbers die niet kunnen wachten :D en wacht dan even de updates af...... Yosemity (gold disk) staat bij mij op een Externe USB stick geïnstalleerd zodat ik af en toe even kijk maar ik heb nog geen reden gezien om al om te zetten.

Link naar reactie
  • 0

SuperWimmie, je kunt dit zeer eenvoudig oplossen door elke keer als een klant snel update gewoon een uurtarief aan te houden voor elk onderzoek wat je doet om er achter te komen dat het de update is van het besturingen systeem die dwars ligt. Wedden dan na 1 if max 2 keer de klant eerst vraagt aan je of het verstandig is om te updaten... :D

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat als klanten zo bijdehand zijn dat ze zelf naar Yosemite kunnen upgraden, ze ook een volwassen aanpak kunnen volgen: zelf eerst maar even testen :-)

 

Het is allemaal niet zo ingewikkeld.

- maak een tweede partitie aan op de HDD ( kan sinds 10.6 zonder opnieuw initialiseren)

- installeer yosemite op de tweede petitie

- leer ze hoe ze kunnen switchen van de ene naar de andere en terug

- wens ze veel succes.

 

Maar serieus: het is toch geen speelgoed...

Link naar reactie
  • 0
Ik vind dat als klanten zo bijdehand zijn dat ze zelf naar Yosemite kunnen upgraden, ze ook een volwassen aanpak kunnen volgen: zelf eerst maar even testen :-)

 

Het is allemaal niet zo ingewikkeld.

- maak een tweede partitie aan op de HDD ( kan sinds 10.6 zonder opnieuw initialiseren)

- installeer yosemite op de tweede petitie

- leer ze hoe ze kunnen switchen van de ene naar de andere en terug

- wens ze veel succes.

 

Maar serieus: het is toch geen speelgoed...

Beste Hans, jij denkt dat de gemiddelde klant die werkt met een Mac hier iets van afweet? Je mag blij zijn dat de gemiddelde Mac gebruiker weet dat er verschil in besturing systemen zit! laat staan dat ze weten hoe een extra systeem te maken om te testen. Werk nog met gebruikers die nog gewoon op een G3 en G4 draaien in een professionele drukkerij en dan regelmatig vragen waarom hun FMP pakket niet is bij te werken naar versie 13. :!:

Link naar reactie
  • 0
Maar serieus: het is toch geen speelgoed...

Beste Hans, jij denkt dat de gemiddelde klant die werkt met een Mac hier iets van afweet?

Ik kan relateren aan zowel de visie van HE als die van pjotter. Als je op de knop voor het upgraden van je OS kan klikken, dan kan je verwachten dat "dingen" anders (en soms niet meer) werken. Je zou verwachten dat (zelfs) een ezel zich geen twéé maal aan dezelfde steen zou stoten .... helaas blijkt dat in de praktijk anders. Het wordt soms nog erger wanneer in zo'n geval blijkt dat ze het maken van backups nooit nodig hebben gevonden .... dan sta je toch een beetje met je joker in het zand, want hún bedrijf ligt plat en jíj móet het oplossen voor ze, want jij had ze moeten zeggen, dat ze niet hadden mogen upgraden of dat ze backups hadden moeten maken.

 

Jajaja, ik weet het! Ze krijgen bij upgraden van OS en/of programma's meldingen genoeg, "maar daar hoef je alleen maar op "OK" oid te klikken, die meldingen lezen is toch nergens goed voor joh!". Je kan dan wel doodleuk een rekening sturen voor een halve dag werk, maar als toevallig deze klant goed is voor enkele dagen per jaar of zelfs per maand ..... wil je dan wel zoveel ruzie maken over het feit dat zij zo "onhandig" zijn?

 

Jouw klant gewoon zijn vingers laten branden, zoals een kind dat moet leren dat een kachel heet kan zijn, is niet aan te bevelen (tenzij je ze niet mag of dat ze altijd voor een dubbeltje op de eerste rang moeten zitten). Maar dan nog, als je maar één klant hebt waar je geen hekel aan hebt en die je in geen geval zou willen laten barsten, dan moet je toch uitzoeken of/hoe/waarmee de zaak weer zou kunnen laten werken en/of/hoe je weer zou kunnen down-graden. :D

 

 

Dat allemaal gezegd hebbend .... direct na installatie van Yosemite, had ik precies dezelfde problemen als Bigbadwolf. Ik moest ook een (ver)oude(rde) versie van Java installeren en had een paar onverklaarbare crashes van FM. Na 2 keer herstarten verdwenen die problemen en nu lukt zelfs bewust reproduceren van die fouten niet meer. Heel prettig natuurlijk, maar wél irritant om de oorzaak niet te weten, want het blijft als een zwaard van Damocles ergens dreigen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bewust een keuze gemaakt om mijn (privé) systeem naar Yosemite te zetten, juist om te kunnen beoordelen wat problemen zouden kunnen zijn.

 

Dat de performance teruggelopen is is heel vervelend, maar wat ik toch echt niet had verwacht is dat iets basaals als toetscommando’s letterlijk gesloopt worden tijdens het werken met. Het is dus niet zo dat ze er in beginsel niet zijn, ze zijn op een gegeven moment gewoon verdwenen. Tot nu toe heb ik nog geen oplossing gevonden.

 

Het zijn helaas ook niet de minstgebruikte (bewaren scripts, naar lay-outmodus gaan, dupliceren scriptstappen).

 

Het wachten is op de eerste bugfixversie van Apple... en nu maar hopen dat die snel komt en het probleem oplost.

Ieder kwartier FileMaker sluiten en opnieuw openen wordt ik ook niet vrolijker van...

Link naar reactie
  • 0

Het wachten is op de eerste bugfixversie van Apple... en nu maar hopen dat die snel komt en het probleem oplost.

Ieder kwartier FileMaker sluiten en opnieuw openen wordt ik ook niet vrolijker van...

Ik weet niet of dit van Apple moet komen kan zijn dat FM met een aanpassing komt. Als er een fout in de code zit bij FM die tot nu toe geen problemen gaf en onder 10.10 wel zou FM er aan werken. Wachten is in nu gewoon op updates....

Link naar reactie
  • 0
Dat de performance teruggelopen is is heel vervelend

De voornaamste oorzaak van het vertragen van het systeem lijkt de recente bestanden-cache van MacOS, daar wordt blijkbaar niet erg efficiënt mee omgegaan. Als je forse bestanden (meerdere Gb's groot) opent, unzipt etc. dan gaat MacOS dat in zijn bestandscache opslaan.

 

App-jes zoals Memory-free etc. geven je daarover inzicht en bieden je de mogelijkheid om de ruimte weer terug te claimen. Mijn mac heeft 16Gb werkgeheugen en dat was ineens bomvol terwijl ik bijna niks open had staan en de mac was niet meer vooruit te branden ... de recente-bestanden-cache geleegd en het probleem was voorbij.

Link naar reactie
  • 0

Niet om het een of ander Menno maar wanneer je 16GB geheugen in je computer hebt zitten wil je natuurlijk wel dat dit gebruikt wordt :) Bomvol wil zeggen dat het goed gebruikt wordt mits je dan geen programma's met een ernstig memory leak hebt. Voor het efficiënte gebruik van het werkgeheugen moet je ook niet kijken naar of er wel of geen vrij geheugen is maar naar de swaps (page ins en page outs). Pas wanneer je veel page outs hebt is er een probleem met de beschikbare hoeveelheid werkgeheugen. Of ook andersom, wanneer van je 16 GB vrijwel altijd 8 GB vrij is had je jezelf de kosten voor die extra 8 GB kunnen besparen want ze worden toch niet gebruikt.

@ elmystica: Caches leeg je bij voorkeur veilig met YASU : http://yasuapp.net

Link naar reactie
  • 0

Als er slechts enkele Mb's vrij geheugen zijn en de file-cache is ruim 10GB wordt het geheugen niet door programma's gevuld en is er ook geen memory-leak van één van de geopende programma's, maar is het gewoon een fuck-up van het OS, ik kan het niet anders uitleggen 8O.

 

Er is voor een gewone gebruiker zoals ik geen mogelijkheid om de file-cache verder te beïnvloeden of in te stellen, dat vind ik jammer. Ik heb 16GB RAM en een 512GB SSD, die pakweg 10 keer zo snel is als een 7200rpm HDD, dat is voor mij snel genoeg en ik heb daarom niet zo'n behoefte (zeg gerust geen behoefte) aan een file-cache die potentieel alle RAM consumeert, waarbij ik alleen 3rd-party programma's kan gebruiken om als dat nodig is weer geheugen vrij te maken voor iets basaals als VM-ware oid. Want dat de plotselinge freezes en het sluggishe reageren daar vandaan kwam is voor mij duidelijk. Na het installatie van een progje dat het geheugen beheert, is het probleem voor mij verleden tijd.

 

Met "Memory-Clean" heb ik het geheugen weer schoongeveegd. Er zijn meer programma's die dat kunnen, maar deze werkt voor mij. In de app-store te vinden ophttps://itunes.apple.com/nl/app/memory-clean/id451444120?mt=12

Link naar reactie
  • 0

Menno, in jouw perceptie zal dat de juiste uitleg zijn. Ik geef je de volgende punten ter overweging:

 

- Apple is een miljardenbedrijf dat al enkele decennia computers en bijbehorende OSsen maakt. Volgens jou is dit bedrijf niet in staat om goed geheugenbeheer te programmeren?

- OS X is gebaseerd op een Open Source Unix dialect. Zou dat echt zo slecht met het geheugen omgaan?

- Vrij geheugen is niet hetzelfde als beschikbaar geheugen. Zie voor een uitleg van de verschillende soorten geheugen, swap en page-ins, page-outs b.v. http://support.apple.com/en-us/ht1342

- Mavericks introduceerde daarbij Compressed Memory. Wat dat is en hoe het werkt lees je b.v. hier http://macs.about.com/od/macoperatingsystems/fl/Understanding-Compressed-Memory-in-OS-X.htm .

- Wanneer Compressed Memory slecht zou werken denk ik dat we dat al een jaar geleden hadden gehoord bij het uitkomen van Mavericks.

- Mavericks en Yosemite proberen zoveel mogelijk RAM te gebruiken om het systeem zo soepel mogelijk te laten lopen. Nog enkele MB's vrij? Jammer dat die niet ook gebruikt worden!

- Wanneer je problemen hebt met traagheid van je systeem kan dat heel veel oorzaken hebben. Het geheugenbeheer van het OS is daarbij niet de eerste verdachte.

 

Maar ok. Wanneer dat Memory-Clean voor jou werkt dan is dat natuurlijk prima.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...