Freaky Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 heb problemen met een datumveld ( aanmaakdatum ) wanneer men wil zoeken krijg ik melding niet gevonden , gevold door zie bijlage Enig idee waar het fout zit ? Alvast bedankt om jullie wijsheid te delen. Quote
0 hbrendel Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 https://fmhelp.filemaker.com/fmphelp_14/en/html/find_sort.5.7.html#1027993 Quote
0 Marsau Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 De syntax deugt niet. Maak voor elke datum die wilt zoeken een apart verzoek aan.. Quote
0 Freaky Posted July 9, 2015 Author Posted July 9, 2015 het verzoek is slechts voor 1 datum ( deze datum zit zeker in de file ) heb al geprobeerd met dag & maand om te keren maar zelfde resultaat ( file wordt extern gehoist ) Quote
0 menno Posted July 9, 2015 Posted July 9, 2015 Als je onzeker bent over het juiste formaat van een datum(veld) of je kan om één of andere reden "use systemformats" niet gebruiken of aanzetten dan kan je misschien in je script de Date-functie gebruiken om kalender-data te maken. Om de 3 voorbeelden die jij zelf gaf te nemen: Voor */01/2015 kan je dan gebruiken: Let ([ yr = 2015 ; mo = 1 // wijzig dit voor 5 voor */05/2015 ] ; GetAsText ( Date ( mo ; 1 ; yr ) ) & "..." & GetAsText ( Date ( mo + 1 ; 0 ; yr ) ) ) Het resultaat is een range: 1-1-2015...31-1-2015 , maar dan in het voor de op dat moment geldende systeeminstellingen. Dus als het systeemformaat M/D/Y is, dan maakt deze functie automatisch: 1/1/2015...1/31/2015. Voor */*/2015 kan je dan gebruiken: Let ([ yr = 2015 ] ; GetAsText ( Date ( 1 ; 1 ; yr ) ) & "..." & GetAsText ( Date ( 12 ; 31 ; yr ) ) ) Quote
0 andries Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 hij toont het input veld nadien, maar dat is een lijst van datums, daar kan FileMaker niet mee werken. ben jij het die dat invult? of wordt dat zelf gedaan? Quote
0 Freaky Posted July 10, 2015 Author Posted July 10, 2015 @filix & andries & menno het klopt dat hij dit voorstelt nadat ik een zoekopdracht heb uitgevoerd voor 1 bepaalde datum en niet een range ( van ...tot ) bv ik wil de records met datum 01/07/2015 dan krijg ik eerst de foutmelding dat er geen records zijn gevonden, ( terwijl er voor 01/07/2015 records aanwezig zijn ) waarna fm dan zelf die lijst voorstelt zeer eigenaardig ? Heb al andere datumvelden toegevoegd in dezelfde tabel als andere : allemaal dezelfde reactie alvast bedankt Quote
0 menno Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Voor een bepaalde datum kan je in een script ook de date-functie gebruiken Veld-Instellen [ datumveld ; Date ( Maand ; Dag ; Jaar ) ] Quote
0 hbrendel Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Zijn de datumvelden wel van het type 'date'? Quote
0 hans erik Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Los van de zoekopdracht: ik maak ook vaak een tekstveld aan met de datum als tekststring in YYYYMMDD formaat. Dan ben je niet afhankelijk van het formatgeneuzel. Gewoon zoeken op een tekststring en door het formaat kun je dus ook op ranges zoeken. Quote
0 menno Posted July 11, 2015 Posted July 11, 2015 @freaky je vertelt een beetje weinig over wat je nu eigelijk doet, geef je een zoekopdracht met de hand op of gebruik je een script. Heb je een index opgevraagd van het veld? Hoe zit het met het eigendom van het bestand? Is het van jouzelf en kan je het downloaden van de server? etc. etc. Mijn ervaring met het niet kunnen zoeken van data in datumvelden is dat dit gebeurt in omgevingen waar de gebruikers met verschillende landinstellingen werken. Hetzelfde kan met getallen gebeuren en kan de gegevens in een bestand onvindbaar maken. Ik heb daarom een kleine anekdote voor je: Ik was kort geleden bij een klant waar medewerkers de talen Nederlands, Engels en Chinees gebruiken, eigen formaten voor getallen, tijden, data hebben ingesteld en daarbij nog Windows en MacOS door elkaar gebruiken. Op de windows-server was een bestand geplaatst met engelse systeeminstellingen, de systeembeheerder zijn Mac is ingesteld op nederlands en hij is degene die scripts en layouts maakt. Bij deze klant traden er allerlei problemen op met zoeken en in scripts die overzichten moesten samenstellen. De oplossing bleek uit 4 stappen te bestaan: 1) Layouts maken met expliciet geformatteerde gegevens en met die layouts (met "apply current layout's data formatting to exported data" ingeschakeld) alle tabellen exporteren. 2) Een kloon maken/pakken van het gehoste bestand en op het lokale werkstation openen. 3) Op diverse layouts alle veld-voor-veld instellingen aangepast, zodat voortaan altijd de systeem-instellingen kunnen worden gebruikt 4) Alle data weer in de tabellen importeren. Het resultaat is dat alle zoekopdrachten nu prima werken en de overzichten nu de verwachtte resultaten leveren. De klant blij, maar toch ook verast, want hij had niet gedacht dat dit zijn probleem is geweest. (de bestanden waren al eens hersteld, maar dat heeft geen soelaas geboden) Meerdere systeemformaten in één bestand opgeslagen, vraag me niet hoe dat kan, want dat weet ik niet, maar ik heb het meer dan eens gezien en je kan er erg lang naar zoeken. De oplossing van deze 4 stappen hoeft niet lang te duren, dat is een beetje afhankelijk van hoe groot je solution is en hoeveel data deze bevat. Het loont in elk geval de moeite.... Quote
0 hans erik Posted July 12, 2015 Posted July 12, 2015 heb problemen met een datumveld ( aanmaakdatum )wanneer men wil zoeken krijg ik melding niet gevonden , gevold door zie bijlage Enig idee waar het fout zit ? Alvast bedankt om jullie wijsheid te delen. Nog een vraag voor de zekerheid: is het een datum of een timestamp veld? En zo te zien krijg je een keuzelijst te zien, of vergis ik mij? Quote
0 Freaky Posted July 13, 2015 Author Posted July 13, 2015 het is een manuele zoekopdracht van 1 datum het is een datumveld met optie aanmaakdatum aangevinkt ik voer de zoekopdracht uit van bv 02/07/2015 krijg de melding niet gevonden , zoekopdracht wijzigen ? ik klik wijzigen en ik krijg de lijst voorgesteld door fm zoals afgebeeld. @menno : het verhaal komt ongeveer overeen met hetgeen ik ervaar. mijn landinstellingen veranderen telkens van NL naar EN de file is mijn eigendom en zal uw stappen uitproberen. Alvast bedankt !! Quote
0 Freaky Posted July 13, 2015 Author Posted July 13, 2015 de 4 stappen van Menno hebben het probleem verholpen !!! Bedankt aan iedereen om mee te zoeken naar de oplossing. Quote
0 menno Posted July 13, 2015 Posted July 13, 2015 Top dat jouw probleem is opgelost! Wel jammer dat deze "extremely longstanding bug" nog steeds niet is opgelost. In FileMaker Pro 3 heb ik deze al gezien! ik kan me niet voorstellen dat niet meer mensen dit hebben (gehad). Quote
Question
Freaky
heb problemen met een datumveld ( aanmaakdatum )
wanneer men wil zoeken krijg ik melding niet gevonden ,
gevold door zie bijlage
Enig idee waar het fout zit ?
Alvast bedankt om jullie wijsheid te delen.
19 answers to this question
Recommended Posts