Ga naar inhoud
  • 0

Datum perikels


Freaky

Vraag

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je onzeker bent over het juiste formaat van een datum(veld) of je kan om één of andere reden "use systemformats" niet gebruiken of aanzetten dan kan je misschien in je script de Date-functie gebruiken om kalender-data te maken. Om de 3 voorbeelden die jij zelf gaf te nemen:

 

Voor */01/2015 kan je dan gebruiken:

Let ([
   yr = 2015 ; 
   mo = 1 // wijzig dit voor 5 voor */05/2015
] ; 
   GetAsText ( Date ( mo ; 1 ; yr ) ) & "..." & GetAsText ( Date ( mo + 1 ; 0 ; yr ) )
)

Het resultaat is een range: 1-1-2015...31-1-2015 , maar dan in het voor de op dat moment geldende systeeminstellingen. Dus als het systeemformaat M/D/Y is, dan maakt deze functie automatisch: 1/1/2015...1/31/2015.

 

Voor */*/2015 kan je dan gebruiken:

Let ([
   yr = 2015
] ; 
   GetAsText ( Date ( 1 ; 1 ; yr ) ) & "..." & GetAsText ( Date ( 12 ; 31 ; yr ) )
)

Link naar reactie
  • 0

@filix & andries & menno

 

het klopt dat hij dit voorstelt nadat ik een zoekopdracht heb uitgevoerd voor 1 bepaalde datum en niet een range ( van ...tot )

bv ik wil de records met datum 01/07/2015

dan krijg ik eerst de foutmelding dat er geen records zijn gevonden, ( terwijl er voor 01/07/2015 records aanwezig zijn )

waarna fm dan zelf die lijst voorstelt

zeer eigenaardig ?

Heb al andere datumvelden toegevoegd in dezelfde tabel als andere : allemaal dezelfde reactie

 

alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

@freaky

je vertelt een beetje weinig over wat je nu eigelijk doet, geef je een zoekopdracht met de hand op of gebruik je een script. Heb je een index opgevraagd van het veld? Hoe zit het met het eigendom van het bestand? Is het van jouzelf en kan je het downloaden van de server? etc. etc.

 

Mijn ervaring met het niet kunnen zoeken van data in datumvelden is dat dit gebeurt in omgevingen waar de gebruikers met verschillende landinstellingen werken. Hetzelfde kan met getallen gebeuren en kan de gegevens in een bestand onvindbaar maken. Ik heb daarom een kleine anekdote voor je:

 

Ik was kort geleden bij een klant waar medewerkers de talen Nederlands, Engels en Chinees gebruiken, eigen formaten voor getallen, tijden, data hebben ingesteld en daarbij nog Windows en MacOS door elkaar gebruiken. Op de windows-server was een bestand geplaatst met engelse systeeminstellingen, de systeembeheerder zijn Mac is ingesteld op nederlands en hij is degene die scripts en layouts maakt.

 

Bij deze klant traden er allerlei problemen op met zoeken en in scripts die overzichten moesten samenstellen. De oplossing bleek uit 4 stappen te bestaan:

1) Layouts maken met expliciet geformatteerde gegevens en met die layouts (met "apply current layout's data formatting to exported data" ingeschakeld) alle tabellen exporteren.

2) Een kloon maken/pakken van het gehoste bestand en op het lokale werkstation openen.

3) Op diverse layouts alle veld-voor-veld instellingen aangepast, zodat voortaan altijd de systeem-instellingen kunnen worden gebruikt

4) Alle data weer in de tabellen importeren.

 

Het resultaat is dat alle zoekopdrachten nu prima werken en de overzichten nu de verwachtte resultaten leveren. De klant blij, maar toch ook verast, want hij had niet gedacht dat dit zijn probleem is geweest. (de bestanden waren al eens hersteld, maar dat heeft geen soelaas geboden)

 

Meerdere systeemformaten in één bestand opgeslagen, vraag me niet hoe dat kan, want dat weet ik niet, maar ik heb het meer dan eens gezien en je kan er erg lang naar zoeken. De oplossing van deze 4 stappen hoeft niet lang te duren, dat is een beetje afhankelijk van hoe groot je solution is en hoeveel data deze bevat. Het loont in elk geval de moeite....

Link naar reactie
  • 0
heb problemen met een datumveld ( aanmaakdatum )

wanneer men wil zoeken krijg ik melding niet gevonden ,

gevold door zie bijlage

 

Enig idee waar het fout zit ?

Alvast bedankt om jullie wijsheid te delen.

 

Nog een vraag voor de zekerheid: is het een datum of een timestamp veld?

 

En zo te zien krijg je een keuzelijst te zien, of vergis ik mij?

Link naar reactie
  • 0

het is een manuele zoekopdracht van 1 datum

het is een datumveld met optie aanmaakdatum aangevinkt

ik voer de zoekopdracht uit van bv 02/07/2015

krijg de melding niet gevonden , zoekopdracht wijzigen ?

ik klik wijzigen en ik krijg de lijst voorgesteld door fm zoals afgebeeld.

 

@menno : het verhaal komt ongeveer overeen met hetgeen ik ervaar.

mijn landinstellingen veranderen telkens van NL naar EN

de file is mijn eigendom en zal uw stappen uitproberen.

 

Alvast bedankt !!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...