Ga naar inhoud
  • 0

Printn portaallijnen


VickyBLT

Vraag

Hi All,

 

de normale werkwijze voor het printen van portaal lijnen is printen vanuit de gerelateerde tabel.

 

Maar hoe doe je dat als er drie portalen op een layout staan en je moet alle portal rows in 1 printout krijgen?

 

Ik heb nu wel iets in een data model, maar heb toch het gevoel dat er een betere manier moet bestaan.

 

TIA

 

Vicky

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het hangt m.i. helemaal af van de onderlinge koppelingen. De eenvoudigste situatie is wanneer de portalen in serie staan. Dan ga je printen vanuit de laatste tabel. Staan de portalen parallel dan hangt het van de gegevens af. Zijn de portalen op enigerlei wijze gerelateerd zodat gegevens uit verschillende portalen op dezelfde regel gezet kunnen worden dan print je vanuit de tabel met de meeste gerelateerde records. Is zo'n overeenkomst met gegevens niet te vinden dan zul je een nieuwe tabel moeten maken en in een printscript deze moeten vullen met de regels vanuit de verschillende portalen. Wanneer de portaalregels per portaal op 1 pagina passen dan kun je wel gewoon uit de hoofdlayout printen. Het blijft in ieder geval passen en meten. :)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt hetzelfde principe volgen voor n-portals als voor 1 portal.

 

Eenvoudigste process:

Maak een table met globals voor de velden die je per portal hebt.

Loop door de related records van ieder portal en map de velden.

Je kun er ook de RegEx procedure voor gebruiken, alhoewel dat in FM niet gebruikelijk is.

Sorteer de records per portal.

Voeg eventueel een summary toe om een onderscheid te hebben tussen de verschillende portals.

Print vanuit die tabel.

 

HTH

 

B

Link naar reactie
  • 0

@Bruno, kun je een voorbeeldje van deze procedure posten? Dat maakt het dan waarschijnlijk (voor mij iig) wat duidelijker. Dat van de globale velden begrijp ik nl niet. Het is toch niet zo dat je de info van alle gerelateerde records in 1 globaal veld gaat opslaan?

Link naar reactie
  • 0

Hi Bruno.

Fyn jy terug hier te sien. Is wel lank gelede.

 

Ik hou niet zo van globals, dus ging voor de RegEx. En dat werkt perfekt !! Bedankt.

Had er zelf ook aan kunnen denken eigenlijk....

 

Ik kan alle field content mappen, enkel heb ik wat problemen met de pattern voor het portal field.

Heb jij daar iets voor ?

 

TIA

Link naar reactie
  • 0

Ha Vicky, Bruno. Het mag voor jullie duidelijk zijn hoe je hier met RegEx aan de gang gaat. Voor mij is dit abracadabra. RegEx staat toch voor reguliere expressie, ofwel een speciaal soort zoekstring? Hoe kan dat de oplossing zijn van het printen van gegevens uit meerdere relaties in FM? Ofwel: huh?

 

Misschien wil een van jullie dit nader toelichten?

Link naar reactie
  • 0
Hi Bruno.

Fyn jy terug hier te sien. Is wel lank gelede.

 

 

Ek is op die technologico kampus, spring eens binne as jy in die buurt is.

(ben een beetje roestig in je moedertaal)

 

Je gebruikt waarschijnlijk de JW naming standaard (of zou toch moeten). Dan is het niet moeilijk.

Met de GetTableOccurrenceName() kun je de TO van elk portaal nemen.

 

Je pattern is dan:

((\w+)\_\w+-(\w+))

 

Daar haal je dan variable $2 uit.

Link naar reactie
  • 0

@Vicky en @Bruno

 

Regex in portal, jw naming in de footer en dan de klapper: GetTableOccurrenceName.

 

Briljant zeg, die functies zitten in de nieuwste FileFaker Pro, toch? Jullie hebben er duidelijk verstand van. Kan ik een cursus FileFaker bij jullie volgen? :mrgreen:

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik vraag mij ook wel af of het hier nog over FM13 gaat. GetTableOccurrenceName(), RegEx, JW naming. Het zijn termen die mij niet bekend voorkomen.

Wanneer ik wat moet bijleren om dan het probleem van het printen van een record met meerdere gerelateerde gegevens in FM13 elegant op te lossen doe ik dat graag. Vooralsnog kan ik er helaas geen touw aan vastknopen. :?:

Link naar reactie
  • 0

We werken in 17 identieke databases voor Nahuatl dialekten die allemaal in de Boyce-Codd normal form zijn (dus niet 3NF zoals julie gewoon zijn) en steunen op het Separation model.

 

Doordat de basis van de databases identiek is, is de coding niet gebaseerd op “benaming” maar op ID.

FileMaker geeft ieder veld, value list, script, object, etc. een internal, niet veranderbaar ID.

Je dient wel een strikte naming convention te volgen.

 

Daardoor kunnen we met 1 query een database doorzoeken, of met een loop alle databases tegelijk doorzoeken. We zoeken dus niet op veldnaam maar op objectID content.

Dat geeft de mogelijkheid om in 1 database een zoekopdracht te geven en een resultaat ervan weer te geven in alle databases en die dan indien nodig samen te brengen in 1 rapport.

Kijk naar wat de GetLayoutObjectAttribute kan doen op parameter en attribute niveau.

 

Daarvoor hebben we de ID nodig van alle mogelijke objekten die op een layout staan. Gaande van veld, portal, knop noem het maar. We kunnen zelfs ontdekken of een veld 1 px buiten een portal staat.

Met functies als GetCurrentLayoutID() heb je het internal ID van een layout. We mogen zelfs de naam van dat layout veranderen, de reference code zal niet breken vermits het ID niet verandert.

 

Voorbeeld: om naar een layout te gaan gebruiken we niet Go to Layout::layoutName, maar

Go to Layout::GetLayoutID( fileID ; 22 )

En omdat de basis database identiek is, is layoutID (22) in de 17 databases dezelfde, zelfs al is de naam verschillend.

 

Vicky haalt dus een deel van de TO naam uit een attribute (related portal object ) en gebruikt dat als sorteringsbasis voor de gevonden records, en met de enclosingObject attribute kan ze het “wat” bepalen. Simpel.

 

Zo hebben we functies voor alle mogelijke objekten: portal, tab, veld, script, value list, layout, TO…..

 

Doordat we gewoon zijn met RegEx te werken op data niveau, heeft onze developer dat heel slim doorgetrokken naar de FileMaker coding voor de toepassing.

De GetWhatEverNameID functie geeft het ID van het object, terwijl GetWhatEverName de naam van het object geeft.

Met de parameter voor attributeName kun je alles vinden wat je nodig hebt.

Daar laten we de pattern calculation op los om een specieke data te verkrijgen.

 

Jesus ! Jullie beweren te werken in FM 13/14 en denken nog altijd in FM vorige eeuw termen !.

Leer tenminste de toepassingsmogelijkheden van functies. En als je er eentje mist, maak dan een Custom Functie !

 

't Is niet omdat jullie het niet weten/kennen of "nog nooit gehoord", dat het niet kan/bestaat. Get real !.

Link naar reactie
  • 0

Bruno, dank voor de uitleg, maar

Jullie houden een strikte naming conventions aan

Alle objecten zijn benoemd om ze specifiek aan te kunnen roepen

Jullie systeem staat bol van de eigen functies

En jullie werken ogenschijnlijk aan hetzelfde project

 

Regex en al die andere door jullie genoemde functies zitten niet standaard in fm, die Moet je zelf maken en zoals je zelf aangeeft, zitten daar strikte voorwaarden aan verbonden. Ze zijn dus door een onoordeelkundige gemakkelijk breekbaar.

 

Doe gerust een beetje minder neerbuigend, want je gebruikt hier projectjargon waar lezers geen touw aan vast kunnen knopen. Bijv GetTableOccurrenceName() kan alleen maar een EF zijn, JWnaming, tik dat maar eens in op Google en je leest uitsluitend artikelen over de Jehova's Getuigen. Regex kan helemaal niet in FM zonder dáar speciaal functie s voor te bouwen en dan nog zal dat een hele strak omlijnde scope hebben (weer die naming conventions)

 

Als ik een handige functie verzin, maar ik vertel niemand wat die doet en niks over zijn scope en inhoud, dan ga ik niet doen of het vanzelfsprekend is dat iedereen weet wat die functie behelst aan de hand van bijvoorbeeld de naam....

 

In jouw antwoord aan Vicky heb je het over zo'n functie: weer die GetTableOccurrenceName waar je een RegEx-pattern in kan gebruiken en waaruit de misterieuze variable $2 ineens ontstaat.

 

Get real yourself kerel, stel je vragen over functis zoals GetLayoutAttribute() oid die wél standaard in FM staan gerust hier en mensen zullen je helpen.

 

Wil je je skills tonen, plaats die dan in het FMCafe of in de T&T

 

Loop je vast in zeg FM13, plaats dan een artikel met de relevante informatiein het passende forum en je wordt geholpen.

 

Ga niet zeiken als je wordt aangesproken op het feit dat jargon gebruikt of refereert naar niet beschikbare informatie, want dat is hier de kern. De rest van je opmerkingen en beweringen leg ik naast me neer.

Link naar reactie
  • 0

Het was mijn originele post, dus neem ik het recht op antwoord:

 

Willemx…..”x” is een onbekende, soms zelfs een variabele.

Dus Willem is onbekend met het feit dat er toegangs controle is in een FileMaker toespaasing. [-1]

Daarvoor gebruiken we Accountname en Password.

 

Als bijkomende beveiliging en onbekend voor Willemx: Acces Privileges [ -1 ], Custom Menus [-1]. En nog een paar anderen, zonder hier al te veel in detail te gaan.

Dat maakt het al onmogelijk voor onoordeelkundigen om toegang te verkrijgen. [-1]

Onbekend voor Willemx: o.a. de PatternCount() functie steunt achter de schermen op RegEx. [-1]

 

Wij brachten de native parameter limit opgelegd door FileMaker naar voren zodat we zelf de parameters kunnen bepalen. Ook iets dat voor Willemx onbekend is [-1]

Onbekend voor WillemX is dat er buiten Google nog andere zoekmachines bestaan [-1]. Er zijn er enkele die special ontworpen zijn voor wetenschappelijk werk (wat wij doen).

Zoals al aangegeven RegEx kan in FileMaker gebruikt worden, de PatternCount functie is er een. [-1]

 

Wij “verzinnen” geen functies. Hoogstens ontwerpen er een. [-1]

 

WillemX is al ruim 3 maanden geregistreerd als lid, geen enkele posting en ineens vrij goed met dingen waar hij niks van weet (hence de X waarschijnlijk) [-1]

 

…”zeiken” ??? dat wordt volgens mij enkel gebruikt door keeskoppen, of die nu van boven of onder de Moerdijk zijn. [-3]

En het is nooit goed om je eigen geval te veralgemenen.

 

Het enige antwoord dat ik gekregen heb was een politieker waard antwoord van 4 nietszeggende lijnen. De kern ervan was “ik weet het niet”. Van Bruno heb ik tenminste een oplossing gekregen.

 

Voor Felix (kijk, ook een X). Een overzicht van zijn postings komt eerder in de buurt van pogingen om zijn aantal postings op te krikken. [-1]

Bottom line: een povere schamelijke -13 voor Willemx, hij denkt iets te weten, maar de praktijk bewijst dat kennis (we praten nog eens niet over professionele kennis) van FileMaker zo goed als niet bestaat. What a shame.

 

Als je echt niets kunt bijdragen tot een mogelijke oplossing voor een gesteld probleem, post dan niet en laat me gerust.

Link naar reactie
  • 0

Beste Vicky, wat verhelderend dat je zo'n reactie hier post.

 

Wat mij betreft heb je helemaal gelijk hoor. Iemand die hier net komt kijken mag natuurlijk geen kritiek hebben. En al helemaal niet wanneer die terecht is.

Zelf post ik hier ook alleen maar om mijn aantal op te krikken. Om andere forumleden iets te verduidelijken of oplossingen aan te bieden heeft geenszins mijn interesse. Professionele kennis van FileMaker? Die heb ik als leeghoofd niet en dat is ook logisch want ik heb een x in mijn naam. Ik kan dan ook niets zinnigs bijdragen aan dit forum. Vandaar dan ook alleen maar dit soort posts.

 

Dan jij en Bruno, dat is nog eens wat anders. Ik zie alleen bijzondere bijdrages. Jullie hulp aan anderen is fenomenaal. Jullie zijn in staat om zelfs de simpelste vragen met veel geduld uitgebreid te beantwoorden. De vele voorbeelden en screenshots illustreren het gebruik van zaken die men niet eens in de handleiding van Filemaker wil bespreken. Jullie zijn niet bang om met veel enthousiasme jullie professionele kennis met heel de wereld te delen. Het credo van deze site is waarschijnlijk door jullie uitgevonden. En dan het belangrijkste, jullie doen dat op zo'n heldere, betrokken en vriendelijke manier dat je als beginnend Filemaker gebruiker watertandend uitziet naar jullie schrijfsels.

 

Dank jullie beiden voor de gedegen uitleg van RegEx, JW-naming en GetTableOccurrenceName() in dit draadje. Wie bestudeert ooit nog de handleiding van Filemaker waar je dit soort professionele termen niet eens in zult tegenkomen. Maar die is dan ook alleen voor wie niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Gelukkig hebben wij jullie op dit prachtige forum en zijn jullie bereid om enkele kostbare seconden van jullie professionele leven aan de domme vragen van achterlijke forumleden te besteden.

 

Jullie kennis is voor mij te hoog gegrepen. Ik zou het graag willen oppikken maar snap niks van jullie ongetwijfeld heldere uitleg in lekentermen die jullie hier geven. Het getuigt in ieder geval van een bijzonder soort professionalisme dat jullie beiden zoveel geduld hebben met een onwetende die hunkert naar kennis. Dat jullie zoveel tijd willen besteden aan het uitleggen van wat in jullie professie te boek staat als basis van Filemaker van deze eeuw, zonder gebruik te maken van onbegrijpelijk vakjargon is lovenswaardig. Dank jullie wel.

 

Ik stel voor dat jij een Bruno voortaan jullie Filemaker vragen onderling via de e-mail bespreken. Ondertussen veel succes met jullie 'wetenschappelijke' werk. Ik hoop dat jullie daar beter in scoren dan in jullie sociale vaardigheden want die zijn ver beneden peil. Al maakt het mij persoonlijk geen ruk uit wat de resultaten zullen zijn van jullie onderzoek naar Nahuatl dialekten.

Link naar reactie
  • 0

Ja vind ik ook. :evil: Jammer dat het deze manier moet escaleren en ophouden.

 

In de bovenstaande discussie kwam er een opmerking voorbij over "boven de moerdijk" en die beschouw ik als een signaal dat Nederlands en Vlaams in veel opzichten twee totaal verschillende talen zijn. Mensen begrijpen plagend en grappig bedoelde opmerkingen daarom soms helemaal niet, vooral niet wanneer het schriftelijk wordt gedaan en dan gaat het soms helemaal mis. Jammer dat er mensen zijn die denken de wijsheid in pacht te hebben en dat op beledigende wijze moeten uiten, daar geef ik Felix gelijk.

 

De reactie van Bruno was, behalve de laatste regels, nog best een aardige, pas aan het einde werd hij beledigend. De reactie van Vicky, snap ik helemaal niet, wat is het nut? Waarom stuur je nou iemand niet gewoon een PB om verhaal te halen? Ik begrijp best dat je je soms tekort voelt gedaan of dat je denkt niet te worden gewaardeerd, maar ga dan in die gevallen ofwel gewoon door met zakelijk commentaar en voorbeelden geven of stuur een PB of laat het daarbij.

Link naar reactie
  • 0
.....

 

Jesus ! Jullie beweren te werken in FM 13/14 en denken nog altijd in FM vorige eeuw termen !.

Leer tenminste de toepassingsmogelijkheden van functies. En als je er eentje mist, maak dan een Custom Functie !

 

't Is niet omdat jullie het niet weten/kennen of "nog nooit gehoord", dat het niet kan/bestaat. Get real !.

 

Als je het aan mij zou vragen... hier begint alle ellende.

Heeft niets met taal of regio te maken, wel met respect voor de overige Filemaker ontwikkelaars.

Want die ontbreekt hier.

 

De moeilijkheid voor veel forum gebruikers (ik herken mijzelf daar wel in) is om daar niet op te reageren.

De toon is gezet en de muziek wordt er alleen maar slechter op als je er op door speelt.

 

Ik hoop dan ook dat de moderator ook de andere deelnemers aangesproken heeft zoals dat bij Felix het geval is geweest.

En met een beetje moeite hebben ze dat hopelijk ook aan iedere betrokken deelnemer duidelijk gemaakt, dat de groep in totaliteit aangesproken wordt.

Vervolgens moeten we deze discussie dan maar snel vergeten, hier zijn geen winnaars te ontdekken.

Een typisch bedrijfsongevalletje. Afsluiten en verder gaan.

Link naar reactie
  • 0

Jammer is dat bovendien dat als je kijkt naar wat de bijdrage van de twee desbetreffende personen is! (gewoon even kijken die paar geposte berichten die ze gedaan hebben) Geen reactie als het probleem is opgelost of zelf echt een bijdrage leveren, over het algemeen komen ze alleen maar hier halen. Kom hier nu ruim 12 jaar (daarvoor ook al onder een andere naam) en zie dit steeds meer voorkomen. Jammer het is immers een forum om liefhebbers van FMP te helpen als dit mogelijk is en niet een forum om even snel je administratie even te downloaden.

@Menno de opmerking van je van boven de rivieren moet ik wel om lachen. Boven de moerdijk is niet Nederland-Belgie maar meer: Zeeland, brabant en limburg en Belgie is dan beneden de moerdijk :D En inderdaad denk ik dat we best bij elkaar passen samen met de vlamingen.....

Link naar reactie
  • 0

@plotter: ach, de opmerking van boven de rivieren, daar ben ik niet over begonnen, dat was Vicky. Ik heb hem slechts even "geleend", ik vind het nou eenmaal leuk om iemand een spiegel voor te houden. Ik zie persoonlijk niet zo'n scherpe grens tussen de twee taalgebieden, maar ben wel van boven de rivieren en weet uit ervaring dat wij van boven de rivieren de vlamingen niet altijd even goed begrijpen en zij ons niet. Dat van dat éénrichting-verkeer naar de beide deelnemers ben ik overigens met je eens, alhoewel het in dit geval een min of meer besloten feestje was, waar vreemdelingen met harde hand naar buiten zijn gewerkt :twisted:

 

@peerke: ik ben ook benieuwd naar die mening en ik zou ook graag ervaren wie van de moderatoren namens het team heeft gesproken.

 

@ari: "grote (alter)ego's" 8) zo had ik het nog niet bekeken ... wel toepasselijk :lol:

Link naar reactie
  • 0

Wat een onsmakelijke, zinloze en redeloze discussie.

Heb de moeite genomen om de hele post maar eens door te lezen en eerlijk gezegd: als ik moderator was had ik de hele zaak al veel eerder gestopt en de posts verwijderd of op zijn minst het topic gesloten. Ik ben niet voor censuur maar op het moment dat de discussie buiten het inhoudelijke treedt wordt het tijd om mensen op hierop te wijzen.

 

Ik hoop dat Felix ziet dat hij hier niet alleen in staat, en ik zou een reactie van de moderator ook zeer op prijs stellen want ik begrijp er helemaal niets meer van.

 

Laten we voorkomen dat Clarify gebalkaniseerd wordt :!:

Link naar reactie
  • 0

Felix ik heb altijd je bijdrage gewaardeerd.

Snap er niks van als de moderator niet voor jouw zijde kiest. Jammer dat het zover moet komen dat er een zijde gekozen moet worden.

 

Moderator ik denk dat hier wat recht gezet moet worden.

 

Groeten Willem-Jan Kempen

Link naar reactie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...