Ga naar inhoud
  • 0

MacOS - FM - NIET via Mail van Apple versturen...


iMac1943

Vraag

ik gebruik het FM voorbeeld dat meegeleverd is bij aankoop van FM om facturen te maken. Daarin wordt de naam + mailadres van de ontvanger opgenomen. Als er nu een factuur wordt gemaakt en verstuurd per mail, dan opent het Mail-programma van Apple. Dat werkt goed. Maar om bepaalde redenen wordt niet het Mail programma gebruikt, maar het programma Zoho op het internet. Dat betekent dat ik dus een offerte of factuur aanmaak in FM, deze bewaar als pdf, en dan moet ik op Safari de site van Zoho openen en daar dezelfde gebruiker aanmaken en dan de factuur van daaruit versturen als bijlage van de mail.

Ik moet dus een omweg maken. 

Mijn vraag: kan ik vanuit m'n FM-file de factuur versturen rechtstreeks vanuit Zoho zonder dat ik die omweg moet doen. Heeft het iets te maken met smtp?

Kan iemand mij daarbij helpen?

alvast bedankt!

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

Zeker. Belangrijkste is dat je een SMTP-server hebt waar je de mails kwijt kan vanaf het adres dat je wilt gebruiken. Dat houdt veelal in: account, wachtwoord, poortnummer, authenticitatie-wijze, SSL ja/nee. Bepaal ook de te gebruiken adressen: afzend-adres en reply-to.

Daarna kan je gewoon de scrip-step 'Send mail' gebruiken, waarbij je uiteraard kiest voor verzending via SMTP. 

Ga gedurende de ontwikkelingsfase uit van een test-adres. Ik vind het altijd wel prettig om de test-modus ook in te bouwen, zodat je die altijd aan/uit kan zetten.

Overweeg of je verzonden berichten op wilt slaan in een aparte mail-out tabel, of dat een 'one-shot' mechanisme zonder fout-afhandeling volstaat. In plaats hiervan kan je ook overwegen alle mail BCC naar een eigen mail-archief-adres te zenden. 

Overweeg of je de zaak met parameters wilt regelen (In plaats van hard gecodeerde waarden in de scripts). Maak dan een aparte parameter-tabel aan (als je die niet al hebt) en laadt accountgegevens e.d. In variabelen (al dan niet global). 

Kom je hier verder mee?

met vriendelijke groet,

Mars

Link naar reactie
  • 0

je kan ofwel de email via smtp laten vertrekken, maar dan opent hij niet Mail, noch Outlook, noch een pagina in Safari. Of je kan kiezen om een email programma op de computer te gebruiken. Maar je kan niet makkelijk via Safari gaan werken.

ik denk dat het op zich nog haalbaar is om een pagina in Safari te laten openen (via Open URL) om de mail te beginnen schrijven, maar daar een attachment aan vasthangen lijkt me onmogelijk. Ik denk dat je best een interface bouwt in filemaker om de mail in te typen, en dan via SMTP de mail laten vertrekken (SMTP is een mail verzendings protocol).

 

Link naar reactie
  • 0

volgens de info dat ik nam zou het mogelijk zijn met G Suite, dat kost dan 4 euro per maand en dan kan het vanaf het Mail programma van Apple, uiteraard ook vanaf PC.

Ik gebruik voor mail nu Zoho (https://www.zoho.com/mail/?zmc=zoho-fa) de gratis versie, en daar zit smtp niet ingegrepen.

Ik moet dus in FileMaker de klant aanmaken, uiteraard incl adres enmailadres, de 'bewerkingen' invullen en de factuur maken. Deze bewaren in pdf.

Dan in Safari naar m'n Zoho-account gaan, daar ook het mailadres van de klant insteken en een mail aanmaken + in bijlage de factuur. Het is een beetje een omweg, maar er is geen maandelijkse kost.

Link naar reactie
  • 0

Als kosten een probleem is en het gebruik van plug-ins niet, dan kan je ook de base-elements plug-in gebruiken: https://baseelementsplugin.zendesk.com/hc/en-us/articles/115002990887-BaseElements-Plugin de functies voor het handelen van een email via smtp en functies om met pdf's te rommelen etc. etc. staan hier: https://baseelementsplugin.zendesk.com/hc/en-us/categories/200261008-Functions 

Het kost je geen enkele cent. Het is een prima ?plug-in, maar de documentatie is soms een beetje te summier ? ... of diverse fora (zoals deze) zijn er genoeg mensen die je op weg kunnen helpen

Link naar reactie
  • 0

ik heb een opmerking die hier toch een beetje bij aansluit: Onze zoon woont in Portugal en maakt ook facturen. Hij zegt dat een factuur gemaakt met FileMaker in Portugal nooit zou aanvaard zijn. Hij moet, qua facturatie, strikte regels volgen die trouwens door Europa zijn opgelegd aan Portugal. Hij begrijpt niet dat Belgie daar anders in is.

Wat denken jullie daarover?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...