Jump to content
  • 0

Sorteervolgorde

hans erik

Question

Ik zoek een handige oplossing voor het volgende. Ik heb een keuzelijst met woonplaatsen. Die komen uit een tabel, met een veld waarin de woonplaatsen als een lijstje zijn opgeslagen per gemeente. Werkt uitstekend: je krijgt een keuzelijst met 2500 namen. Maar... de namen zijn gesorteerd (uiteraard) en nu verschijnen alle namen die met een ' beginnen bovenaan. Met 's-Gravenhage kan ik vrede hebben, maar 's-Heerenberg mag van mij ook wel onderaan, evenals 't-Goy.

Geprobeerd om de taal van de sorteervolgorde te veranderen, maar dat heeft geen effect: unicode, Nederlands, Frans heeft allemaal hetzelfde effect, de ' komt altijd eerst.

Is er een sorteervolgorde waarin dat anders is?

Er zijn twee alternatieven:

- de BOM optie (Byte Order Mark) maar dat vind ik niet echt handig omdat je dan telkens de BOM moet verwijderen nadat je de woonplaats hebt gekozen;

- verwijderen van de quotes. Maar ja, dan zijn de namen weer niet conform de officiële schgrijfwijze en moet ik iets gaan truken om die quote weer terug te zetten...

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Je kan toch een berekend veld maken met een Digi-BOM en daarmee het 2e veld van de keuzelijst vullen? Er wordt dan gesorteerd op het 2e veld en de waarde van het eerste veld wordt dan gebruikt. Je moet dan wel rolmenu of keuzerondjes/-kruisjes gebruiken.

• 0

Heb ik aan gedacht, maar:

- de gebruiker moet ook een andere woonplaats kunnen invullen (een buitenlandse woonplaats bijv.) en dat kan dan wel, maar het is net iets gecompliceerder.

- de woonplaatsen zitten als lijstje in een tekstveld. Ik heb nu dus 355 records (1 voor elke gemeente) met een tekstveld dat soms 1 naam bevat maar meestal meerdere namen als delimited list. Dan moet ik dus elke woonplaats een eigen record geven, anders gaat die constructie sowieso niet werken. 

Alternatief is misschien ook om in de velddefinitie te checken of een naam met s- of t- begint en er dan een ' voor te zetten. Bah.

• 0

Ik zou het tweede punt wel doen indien mogelijk, elke plaatsnaam met bijbehorende gemeente in een apart record. Zelf heb ik ook nog provincie erbij.

Het derde punt gaat niet werken als je het goed invoert, 't Goy en 't Zand en vele andere plaatsen hebben geen streepje na de t of s. Dan kun je er dus ook niet op checken.

Hoe kom je overigens op 2500 namen? Ik heb iets meer dan 3200 plaatsnamen in mijn database. Zitten een aantal dubbel in, zoals 's-Gravenhage en Den Haag, maar 700 verschil is veel.

Kun je bij het selecteren van de plaatsnaam niet eerst een provincie of gemeente selecteren? En dan pas een plaats? Dat beperkt de lijst van 2500 tot een veel kleiner aantal om uit te kiezen. Misschien is dan de sortering van kleiner belang.

• 0
3 hours ago, hiker said:

Hoe kom je overigens op 2500 namen? Ik heb iets meer dan 3200 plaatsnamen in mijn database. Zitten een aantal dubbel in, zoals 's-Gravenhage en Den Haag, maar 700 verschil is veel.

Ik heb de lijst gedownload van de website van het CBS. Dat zijn 2500 woonplaatsen, met woonplaatscode.

Een provincie eerst selecteren is te complex. Bovendien is de lengte vd lijst niet het probleem, maar de volgorde.