marcelboot Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 Sinds een paar weken moet ik in een layout-aanpassing steeds eerst de knoppenbalk boven aanpassen, want het icoon voor het bladeren door de lay-outs is iedere keer verdwenen. Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit definitief weer op?? Quote Link to comment
1 Marsau Posted November 27, 2023 Share Posted November 27, 2023 @Banach ahh, toch Mac. Ik signaleer het ook. Versie 20.3.1 i.c.m. Sonoma 14.1.1 En ook: - knoppenbalk houdt zijn aanpassingen niet vast - script editor verdwijnt geregeld de knoppenbalk totaal. Ik vermoed dat de bugs met elkaar verband houden. Quote Link to comment
0 Banach Posted November 25, 2023 Share Posted November 25, 2023 Wellicht is het voorkeurenbestand van slag. Filemaker sluiten en dan dat bestand verwijderen lost dit wel op. Je zult daarna wel je eigen voorkeursinstellingen weer moeten aanbrengen. Quote Link to comment
0 marcelboot Posted November 25, 2023 Author Share Posted November 25, 2023 Dat bestand verwijderen doe ik niet, want bij alle bestanden gebeurt dit steeds. De voorkeuren slaat het programma gewoon niet op nu. Quote Link to comment
0 marcelboot Posted November 25, 2023 Author Share Posted November 25, 2023 (edited) Wat en waar is een voorkeurenbestand? Dat ken ik niet. na elke start gebeurt dit steeds weer. De voorkeuren slaat het programma gewoon niet op nu. Edited November 25, 2023 by marcelboot Quote Link to comment
0 menno Posted November 26, 2023 Share Posted November 26, 2023 Gebruik je fm 20.3 op MacOS Sanoma? In dat geval heb je last van een 'known issue' zie onderaan bij known issues op: https://help.claris.com/en/pro-release-notes/content/index.html Quote Link to comment
0 marcelboot Posted November 26, 2023 Author Share Posted November 26, 2023 Dank je Menno, hier ligt de oorzaak. Helaas wachten dus maar. Quote Link to comment
0 Banach Posted November 26, 2023 Share Posted November 26, 2023 Kennelijk is dit niet bij iedereen zo. Hier FM 20.3.1 onder Sonoma en ik heb dit probleem niet. Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted November 27, 2023 Share Posted November 27, 2023 (edited) Helaas heb ik moeten constateren dat ik het probleem ook heb. Somoma met FM 20.3.1. Alleen klopt de tekst die bij de bug staat niet helemaal. De tekst laat het voorkomen alsof het alleen zo is als je NU je de toolbar aanpast, maar het gebeurd ook bij reeds aangepaste toolbars. Edited November 27, 2023 by bigbadwolf Quote Link to comment
0 Banach Posted November 27, 2023 Share Posted November 27, 2023 Correctie: Mijn eerdere test bleek onder Ventura te zijn. Onder Sonoma treedt dit ook bij mij inderdaad op. Quote Link to comment
0 marcelboot Posted November 27, 2023 Author Share Posted November 27, 2023 Ik heb 20.1.2 weer geïnstalleerd en het probleem is voorbij gelukkig. Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted November 28, 2023 Share Posted November 28, 2023 Probleem beperkt zich inderdaad niet tot alleen lay-outmodus. Bij bladeren gaat hij ook de mist in. Quote Link to comment
0 menno Posted February 21 Share Posted February 21 Vandaag is fmp 20.3.2.201 uitgebracht, daarin is dit probleem opgelost: Windows updater en de MacOS updater, maar je kan ook vanaf je license-certificate pagina de volledige installer(s) downloaden. Fmserver 2023 is naar 20.3.2.201 en fmserver 19 is naar 19.6.4 gegaan. In beide versies is een kwetsbaarheid opgelost, zie fms 20(23) en fms19 Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted February 22 Share Posted February 22 (edited) Het gekke is wel dat vanuit FileMaker zelf je de melding (nog steeds) krijgt dat je up-to-date bent als je 20.3.1.31 hebt… Edited February 22 by bigbadwolf Quote Link to comment
0 menno Posted February 22 Share Posted February 22 Automatisch updaten vanuit de app wordt door claris over een periode van een week oid verdeeld over de licenties, om de load op de dowloadservers een beetje te beperken. Vandaar dat ik hier de linkjes heb geplaatst 🙂 Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted February 22 Share Posted February 22 Dat vermoeden had ik al… Quote Link to comment
0 Marsau Posted February 26 Share Posted February 26 Ik was even blij, maar het probleem is gebleven. Bladeren in layout-modus werkt bij mij nog steeds niet stabiel. Quote Link to comment
0 menno Posted February 26 Share Posted February 26 Je moet in layout-modus nog wel de toolbar weer 'customizen'. Als je daarna een volgende keer naar de layout-modus gaat, dan verschijnt de toolbar wél zoals je die de laatste keer in layout-modus hebt achtergelaten 😁 Quote Link to comment
0 Marsau Posted February 26 Share Posted February 26 Dag Menno, ik pas steeds weer de toolbar aan. Even werden knoppensetje voor bladeren vastgehouden, zoals we mogen verwachten. Daarna kan je deze actie herhalen; steeds krijg je weer de lege toolbar. 😡 Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted February 27 Share Posted February 27 Aanvankelijk dacht ik ook dat het niet opgelost was, maar na het opnieuw aanpassen van de knoppenbalk blijft hij bij mij gelukkig weer intact. Misschien een probleempje in combinatie met het OS? Ik draai op de laatste versie van macOS. Quote Link to comment
0 menno Posted February 27 Share Posted February 27 18 uren geleden, Marsau zei: Dag Menno, ik pas steeds weer de toolbar aan. Even werden knoppensetje voor bladeren vastgehouden, zoals we mogen verwachten. Daarna kan je deze actie herhalen; steeds krijg je weer de lege toolbar. 😡 Welke versie OS/FM/Mac heb je dan? Ik heb OS: 14.3.1, FMP: 20.3.2.201 en Mac: MacbookPro 18.2 M1 Max. Er zijn een heel riedeltje plug-ins actief (10 stuks, maar niet de MBS) en die veroorzaken geen problemen. Als je überhaupt plugins gebruikt, zorg dan voor de nieuwste versies, die geven meestal de minste kans op conflicten. De update van 20.3.1 naar 20.3.2 heb ik met een los gedownloade updater uitgevoerd. Misschien kan je anders de volledige installer downloaden en fmp even helemaal opnieuw installeren? Quote Link to comment
0 Marsau Posted February 28 Share Posted February 28 Ik heb twee instanties van FileMaker op een Mac Studio, laatste versie macOS etc., en ik dacht ze allebei met de updater naar de laatste versie gebracht te hebben. Ik denk dat de update niet correct is uitgevoerd, want bij één van de apps werd de update weer aangeboden. Het probleem is nu opgelost. Kennelijk zat ik toch nog in de vorige versie. Hoewel ik versie echt wel gecheckt had. Quote Link to comment
0 Banach Posted March 1 Share Posted March 1 (edited) Dit zou in versie 20.3.2 zijn opgelost. Uit de release notes: macOS Sonoma: Changing modes or reopening files caused custom toolbars to reset to defaults. Edited March 1 by Banach Quote Link to comment
Question
marcelboot
Sinds een paar weken moet ik in een layout-aanpassing steeds eerst de knoppenbalk boven aanpassen, want het icoon voor het bladeren door de lay-outs is iedere keer verdwenen. Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit definitief weer op??
22 answers to this question
Recommended Posts