Ga naar inhoud

Open letter to Apple Inc


filippiens

Aanbevolen berichten

sorry - gezien naar Apple is deze brief in het Engels

Ik wil iedereen toch verwittigen, want mijn recente ervaringen met Apple hou je niet voor mogelijk ...

 

Open letter to Tim Cook
Open letter to Apple Inc,

I am Filip (59) from Belgium. Apple-fan since 1990 with my first Mac Classic.
For over 33 years I have been a promotion person for Apple and everything related to it. (professional musician, Cert dev Claris Filemaker, ...).

I’m using an AppleID for years. 
I've always believed that a paid iCloud is a safe place to avoid losing data. Also for sharing documents across an iPhone, iPad, Mac...

Everything, absolutely everything in our family revolves around our AppleID:
- iCloud drive: all my scores and musical productions, Filemaker Pro data, title deeds, accounting, ... ;
- email via custom domains;
- HomeKit to open our house, gates, lights, homepods, …
- all of our photos of kids and grandkids growing up...

Last week, Apple decided to deactivate my AppleID:
- no advance warning;
- just out of the blue -> "your AppleID is not active"

HUUUGH???

After dozens of phone conversations with Apple iCloud Support:
"sorry sir, the system can not re-activatie your AppleID - create a new one … Is all my data gone ? Yes sir !”
I tried all I can you get this case escalated … no success ...

The organisation in my work is simply being taken away by Apple:
- All my musical compositions and scores -> gone
- My accounting -> gone
- all our family photos -> gone
- everything that is important -> gone
...

Please Apple: reactivate my AppleID!

I don't deserve this !

Link naar reactie

@Banach  Dat is het mooie van het FileMakerCafé op Clarify, dat biedt óók ruimte aan dit soort zaken (die soms niet of wel direct FMP-relevant zijn) 😁

@filippiens erg vervelend kerel en als ik het zo lees ligt dit niet eens aan een niet betaalde fee o.i.d zij hebben zich waarschijnlijk vergist en jij plukt er de zure vrucht van! .... het bewijst voor mijzelf dat ik de juiste keuze heb gemaakt door zelf mijn eigen cloud-provider te zijn.

Link naar reactie

Vergeet niet een klacht in te dienen bij de Belgische ACM (neem aan dat ze een vergelijkbare instantie hebben). Het mag als onbeduidend klinken, maar als iedereen die iets dergelijks meemaakt dit doet is de kans groter dat er van ‘bovenaf’ maatregelen komen om te zorgen dat hier voorzieningen voor moeten worden gemaakt.

Zoals Menno aangeeft… ik vertrouw Cloud-diensten tot aan de voordeur. Daarom zorg ik er zoveel mogelijk voor dat ik data ook offline heb staan en niet alleen vertrouw op het altijd maar beschikbaar zijn van Cloud-diensten.

Link naar reactie

@Banach: het valt me altijd weer op hoeveel mac-gebruikers er zijn onder de collega-ontwikkelaars. Dus ik vind zeer relevante/welkome informatie.. Maar nog afgezien daarvan: het café is er om te leuteren. 

Wat betreft iCloud: ik laat tenminste één van de macs een goede time-machine backup draaien. Ik vertrouw niet op de cloud als backup.

 

Link naar reactie

@Banach ja, dat begreep ik al. Maar een al te gereserveerde/zelf-kritische houding bij cafe-bezoek komt de gezelligheid doorgaans niet ten goede. In die zin bedoelde ik "geleuter" positief en zeker niet als een diskwalificatie. 

Maar afgezien daarvan: ik vond dat het onderwerp zeker wel relevantie had, vanwege mijn stellige overtuiging dat FileMaker developers onevenredig vaak op Mac werken (jij wellicht niet? :-) ) en er dus een boodschap aan hebben. 

@filippiens als er werkelijk sprake is van een substantieel dataverlies zou ik er werk van maken. Consulteer rechtsbijstand, en zoek uit wat er in de algemene voorwaarden is gesteld: kan men dit werkelijk zo maar doen? Vind het ook opmerkelijk dat men niet in staat is tot een soort recovery van je account. 

Link naar reactie

En wat is precies de moraal van dit verhaal? Vertrouw voor je data niet op iCloud noch op Apple? Daar wil ik dan aan toevoegen: vertrouw evenmin op je hardware,  controleer regelmatig je backups, update je systeem niet zomaar en hier wél relevant: update FileMaker niet voordat je kennis hebt genomen van storende problemen en eigenaardigheden van de nieuwe versie.

Link naar reactie

Filip, heb je echt files kwijt? Normaal gezien staat alles gesynct op je Macs. Als je plots je account kwijt speelt gaat niet alles weg zijn.

Banach heeft gelijk dat je niet je data kan toevertrouwen aan iCloud. Je hebt nog steeds backups nodig. Op die 33 jaar zou je dat zeker geleerd moeten hebben.

Mijn Macs worden hier (via Time Machine ) gebackupt op een Synology NAS, ook de VMs, docker containers en al de andere zaken, die gaat op zijn beurt backuppen naar een DropBox account. Ik heb dus mijn iCloud sync op meerdere Macs, een backup op de NAS en dan nog eens een backup op DropBox. En soms heb ik het gevoel dat dit niet voldoende is.

Onlangs heb ik mijn mail server overgezet naar iCloud. Mijn clarify.net account is dus een iCloud account geworden. Via IMAP wordt echter alles wel lokaal gezet, en dat wordt vervolgens gebackupt naar de NAS.

Wat Photos betreft, de full resolution beelden haal ik niet op, zeker niet op mijn iPhone, en ook niet op mijn werk machines. Er staat hier wel een Mac Mini die alles full resolution synct. En op zijn beurt gebackupped wordt. Dan heb ik nog een oude hard disk met alles op.

Voor iTunes hetzelfde verhaal. Indertijd met de "amnestie" mijn hele bibliotheek van legale en minder legale muziek overgezet naar een iTunes account. Ik heb wel nog een backup van al die muziek van net vóór die transfer. Je weet inderdaad maar nooit. Apple heeft mijn muziek helemaal dooreen gegooid, Oude platen beluisteren in de juiste volgorde en met het gekraak en andere fouten op die specifieke plekken is af en toe heel leuk, dus blij dat ik dat gedaan heb.

De GDPR heeft alles een beetje simpeler gemaakt. Terwijl ik vroeger backups bijhield voor klanten, beperk ik me nu tot snippets met technieken die ik voor ander development kan gebruiken.

Enfin, misschien vijgen na Pasen. Maar wel relevant dat je het hier post. Wie het schoentje past trekt het aan.

 

Link naar reactie

Jullie weten het inderdaad allemaal heel goed nadat zoiets zich voordoet ...

Uiteraard heb ik NAS en TimeMachines, maar op mijn iCloud staat alles mooi georganiseerd met samenraapsels van overal.

Ik was onlangs in de US toen een SSD van een server het begaf. Gelukkig stond alles op mijn iCloud en kon ik van ginder mijn reserve-server activeren met dezelfde data via mijn iCloud.

Forwarding domains en specific passwords -> NOOIT meer bruikbaar, want ze zijn in use op een de-activated iCloud.

Gelukkig heeft mijn open brief aan Tim Cook gewerkt ! Gisteren telefoon gehad -> alles terug actief !

Ik heb hoe dan ook mijn les geleerd, maar een iCloud is zo gemakkelijk om documenten te sharen over verschillende macs en iOS-devices ...

Link naar reactie
1 uur terug, filippiens zei:

Gelukkig heeft mijn open brief aan Tim Cook gewerkt ! Gisteren telefoon gehad -> alles terug actief !

Je hebt wellicht in eerste instantie net de verkeerde (misschien een iets onwetende/onkundiger) medewerker van Apple gesproken. Door er even goed reuring aan te geven hebben ze jou alsnog op de juiste manier geholpen. 😅

Je had gelukkig goede backups, dus wat dat betreft geen man overboord, maar alles centraal toegankelijk voor al jouw apparaten is wél erg prettig en dus is het fijn dat alles weer is hersteld ;-) 

Link naar reactie

FIjn voor je dat je account weer werkt. Ik snap dat je aanvankelijk zeer gefrustreerd was en wellicht is dat de reden dat jouw openingspost behoorlijk gechargeerd is. Het leek even dat je al je familiefoto's, muziek en wat jij verder belangrijk vindt kwijt was. Gelukkig geef je aan dat je de nodige backups hebt zodat daar nimmer enige sprake van was. FIjn! Maar wel een beetje oneerlijk tegenover mij en andere forumleden. Het is nu opgelost waardoor ik dit verder als afgedaan beschouw.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...