Jump to content
  • 0

Waarom o waarom...

hans erik

Question

Posted

...blijft FileMaker Pro 14 crashen? Of ben ik de enige die er last heeft.

Heb het al tweemaal opnieuw geïnstalleerd, upgrade naar de nieuwste versie.

Gaat een tijdje goed, en dan na een tijdje begint het weer, vooral na de layoutmode. Dus: foetsie zijn je wijzigingen.

Moet zeggen: ik werk met OSX10.9.5, omdat ik Yosemite en later helemaaal niet vertrouw.

Ik word er echt schijtziek van :evil:

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Is het probleem wel filemaker vs macosx? Ik heb zelf ooit eens op mijn toenmalige mac eenzelfde probleem gehad met fmp developer 6: zodra ik ging debuggen of iets dergelijks en dan met specifieke scriptstappen, dan crashte mijn mijn mac (met macos 9.xx). Op andere macs ging het allemaal prima.

Waarschijnlijk was het een specifiek adres in de cache van de processor of in het geheugen, dat met een functie werd aangesproken oid. M.a.w. er zat ergens een hardwarefoutje dat alleen maar dan een probleem was...... Oudere versies van FM deden het allemaal prima (fmd6 was de eerste met een debugger) en ook de standaard-versie 6 werkte zonder problemen. ik kan me voorstellen dat er in jouw mac mogelijk een soortgelijk probleem van zich doet spreken. Je hebt dit niet met fmpa 12 en 13?

Jij werkt toch nog met zo'n 17" -i7 mbp? Wordt het misschien toch tijd dat je overstapt op een nieuwe 15", zet je de resolutie op 1680 x 1200 en dan is er heel goed op te werken (of je zet hem op 2880 x 1800, dan heb je alleen wel een loep nodig :twisted: )

Wat je nog zou kunnen proberen is de HDD uit te wisselen en daar een geheel schone installatie op te doen, of de backup op terug te zetten van je huidige schijf. Ook dat heb ik indertijd (in 2005 ofzo) geprobeerd, maar dat werkte toen niet. Van ellende heb ik toen maar een mobile-sufbak-workstation gekocht ... ik heb pas in 2013 weer een mac gekocht (én een sufbak .... ik blijf de rest van mijn leven gewoon van meerdere walletjes eten)

• 0
Posted

Je bent helaas niet de enige.

Al moet ik eerlijk zeggen dat het wel beter geworden is (maar dat heeft dan ook wel een paar updates gekost).

Ik werk wel onder Yosemite.

De meeste problemen die ik nu nog heb is als een pdf in een container wil bekijken.

• 0
Posted

Yep, hier hetzelfde.

Ik heb één filemaker app, die bevat meer dan 350 layouts en de vertaaltabel bevat ongeveer 2000 velden.

Helaas heb ik een plugin die nog niet goed werkt onder 14.

De Script Workspace gaat wel eens over zijn nek bij het opzoeken op de 2000 velden.

Bij het labelen van velden gebeurt het dan net iets te vaak.

Bij het afsluiten van de Relatie Graph waarbij de Script Workspace open staat, resulteert altijd in een klapper.

Bij het scrollen door sommige scipts, waarbij de Relatie Graph open staat, ontstaan er ook klappers.

Maar in kleinere Apps, daar komt dit wat minder vaak voor.

Het toeval wil dat mijn WebDirect apps gelukkig de kleinere apps zijn.

Ik ben met het ontwikkelen met mijn grote App weer terug gegaan naar 13.

En ik moet zeggen, het gaat mij zelfs sneller af met 13.

Het kunnen zoeken van bepaalde commando's in een lang script gaat eenvoudiger, het zoeken op veldnamen loopt soepeler

Het gebrek aan contrast in de nieuwe Workspace komt mij de strot uit zo onderhand. "Waar staat de actieve regel" bij de debugger... je vergist je wel eens.

Ik merk dat ik de kleur meeneem in snelle herkenning van schermen. Door het gebrek daaraan mis je een stukje orientatie.

Bij het bevestigen van een nieuwe commando regel wil het script wel eens flink verspringen... je zoek weer even waar dat ding ook al weer staat.

Zonder de muis programmeren van een flink stuk script, is mij nog niet gelukt.

Net even te vaak op net even te onhandige momenten heb je de muis nodig. Daarmee verlies je snelheid.

Het lettertype is ook niet om over naar huis te schrijven. Het leest gewoon niet lekker.

Ze zullen nog flink moeten verfijnen met de Script Workspace.

Ik vermoed dat dit dingetje de meeste klappers veroorzaakt.

Om deze redenen wil ik liever ontwikkelen via een Filemaker Server binnen versie 14.

Voor het behoud van het .fmp12 bestand.

Vervolgens moet je geen globale velden aanmaken met een calculatie... maar verder gaat dat nog het best.

Maar ach... ik heb Filemaker wel vaker iets zien doen wat later toch heel erg nuttig bleek.

Versie 15 zal wel beter zijn.

• 0
Posted
Je hebt dit niet met fmpa 12 en 13?

Nee, FMPA13 is altijd veel stabieler geweest. Wat me opvalt bij FMPA14 is dat het bijwerken van ingewikkelde layouts gaandeweg trager gaat, vooral bij het omzetten van classic objecten naar een thema, dus veel gepruts met veel objecten. De oplossing is dan in eerste instantie terug naar Browse Mode om de boel te consolideren, en soms zelfs een Quit en Re-open van Filemaker. Heb het idee dat het geheugen beheer van FMP14 een beetje de kluts kwijtraakt. Bij FMPA13 heb ik die vertraging niet.

Jij werkt toch nog met zo'n 17" -i7 mbp? Wordt het misschien toch tijd dat je overstapt op een nieuwe 15", zet je de resolutie op 1680 x 1200 en dan is er heel goed op te werken (of je zet hem op 2880 x 1800, dan heb je alleen wel een loep nodig :twisted: )

Wat je nog zou kunnen proberen is de HDD uit te wisselen en daar een geheel schone installatie op te doen, of de backup op terug te zetten van je huidige schijf. Ook dat heb ik indertijd (in 2005 ofzo) geprobeerd, maar dat werkte toen niet. Van ellende heb ik toen maar een mobile-sufbak-workstation gekocht ... ik heb pas in 2013 weer een mac gekocht (én een sufbak .... ik blijf de rest van mijn leven gewoon van meerdere walletjes eten)

Nu ga je wel een beetje ver. Ik vind dat niet ik maar Filemaker het probleem moet oplossen.

Het probleem is zelfs enigszins reproduceerbaar: ik zit in layoutmodus, en als ik dan in één keer naar Preview switch, is het mis.

[edit] nog iets preciezer: als de layout 'ingewikkeld' is, d.w.z. een titelkopgedeelte met daarin een graphics, velden en zo wat spul, en verder gewoon wat subsummaries, dan is het uitgekijken geblazen. Ik maak een layout waarin een factuur (1 A4) gecombineerd moet worden met een specificatie die uit meerdere pagina's kan bestaan. Moet geëxporteerd worden naar 1 PDF, en omdat FileMaker go nog steeds geen PDF's kan combineren, moet ik het dus in één layout uitdraaien.

De factuur komt dus als titelkopgedeelte terug (portal), en de rest van het rapport vormt de specificatie. Maar voor FMP14 is het soms allemaal iets te veel gevraagd vrees ik.

HE

• 0
Posted

Wat me ook opvalt, is dat FMPA14 er weer veel langer over doet om op te starten.

In het begin was dat razendsnel, een erg welkome verbetering tov FMPA13. Maar nu is het allemaal terug op het oude tempo van FMP13, terwijl ik geen extra plugins oid heb geïnstalleerd.

HE

• 0
Posted

Generatie 14 is er eentje met iets teveel wijzigingen.

Diverse malen is dat Filemaker eerder gebeurt.

Versie 4, 7, ouder releases van 8, een beetje 9, en nu 14.

Om vooruit te komen moeten soms grote stappen gezet worden.

Ik wacht alweer op 15.

• 0
Posted

Ben er wel achter waarom FileMaker 14 het ene moment eindeloos aan het opstarten is en het volgende moment lekker vlot opent: de DNS instellingen.

FMP verifieert kennelijk de beschikbaarheid van de bestanden in het Launch Center en doet dat aan de hand van de entries in je DNS setup (OSX: het network Control Panel).

Die werkt de DNS servers van boven naar beneden af en als er bovenin een server staat die niet bereikbaar is (achter een Firewall ofzo), dan kom je in een timeout procedure terecht...

• 0
Posted
Maar dan zal heel die computer toch al niet lekker draaien?

Ja dat klopt ook wel. Ook problemen met mail versturen, die denk ik ook hieraan liggen.

Maar Mail opent tenminste wel snel. Maar FileMaker dus niet.