Jump to content
  • 0

alternatief voor runtimeversie

hiker

Question

Beste FM-gebruikers,

Ik maak al jaren runtimeversies voor kleine zelfstandigen. Dat gaat eindigen helaas.

Nu is een van de kleine zelfstandigen gegroeid en heeft een tweede persoon aangenomen die met de runtime versie moet werken. Op dit moment hebben ze allebei een aparte versie zolang de proefperiode duurt en gegevens nog niet gecombineerd hoeven te worden.

Wat is tegenwoordig het alternatief om met twee personen in 1 database te werken? Kan dat met twee losse FM19 versies met gezamenlijk gebruik van de database op Dropbox? Of is een serverversie nodig? Of...

Ik ben geen programmeur en kan alleen simpele databases maken. Systeem waar het hier om gaat bestaat uit twee files met layouts met elk een file met data. 

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Gezamelijk (simultaan) gebruik via b.v. Dropbox is niet mogelijk. Je kunt echter wél met twee FMP licenties gezamelijk in dezelfde database werken. Hierbij open je met de ene licentie alle nodige databases, deze functioneert dan als 'server'. Met de andere licentie (op een andere computer) kun je dan diezelfde databases via 'openen op afstand' benaderen.

Dit werkt net zo als FMServer. Alleen heb je verder niet de specifieke extra's die FMServer je levert. In praktische zin is dit een goedkope oplossing voor simultaan kunnen werken in dezelfde databases voor een (zeer) beperkt aantal gebruikers. Afhankelijk van je toepassing moet je dan denken aan 3 of 4. De performance is vanzelfsprekend veel slechter dan met FMServer, Stabiliteit hangt af van de computer die de bestanden beschikbaar maakt.

Er zijn zat redenen te bedenken om toch te kiezen voor de veel prijziger oplossingen met FMServer of FMCloud. Het ligt er dan ook aan hoe serieus jouw klanten hun eigen toko nemen.

• 0

Bedankt voor de respons.

Voordeel van twee FMP-licenties is dat ik zelf alles nog snap. Kosten zijn dan beperkt tot 2 x 634 euro.