Jump to content
  • 0

alternatief voor runtimeversie

hiker

Question

Beste FM-gebruikers,

Ik maak al jaren runtimeversies voor kleine zelfstandigen. Dat gaat eindigen helaas.

Nu is een van de kleine zelfstandigen gegroeid en heeft een tweede persoon aangenomen die met de runtime versie moet werken. Op dit moment hebben ze allebei een aparte versie zolang de proefperiode duurt en gegevens nog niet gecombineerd hoeven te worden.

Wat is tegenwoordig het alternatief om met twee personen in 1 database te werken? Kan dat met twee losse FM19 versies met gezamenlijk gebruik van de database op Dropbox? Of is een serverversie nodig? Of...

Ik ben geen programmeur en kan alleen simpele databases maken. Systeem waar het hier om gaat bestaat uit twee files met layouts met elk een file met data. 

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Gezamelijk (simultaan) gebruik via b.v. Dropbox is niet mogelijk. Je kunt echter wél met twee FMP licenties gezamelijk in dezelfde database werken. Hierbij open je met de ene licentie alle nodige databases, deze functioneert dan als 'server'. Met de andere licentie (op een andere computer) kun je dan diezelfde databases via 'openen op afstand' benaderen.

Dit werkt net zo als FMServer. Alleen heb je verder niet de specifieke extra's die FMServer je levert. In praktische zin is dit een goedkope oplossing voor simultaan kunnen werken in dezelfde databases voor een (zeer) beperkt aantal gebruikers. Afhankelijk van je toepassing moet je dan denken aan 3 of 4. De performance is vanzelfsprekend veel slechter dan met FMServer, Stabiliteit hangt af van de computer die de bestanden beschikbaar maakt.

Er zijn zat redenen te bedenken om toch te kiezen voor de veel prijziger oplossingen met FMServer of FMCloud. Het ligt er dan ook aan hoe serieus jouw klanten hun eigen toko nemen.

• 0

Bedankt voor de respons.

Voordeel van twee FMP-licenties is dat ik zelf alles nog snap. Kosten zijn dan beperkt tot 2 x 634 euro.

Bij FMServer of FMCloud zal het werk uitbesteed moeten worden. Kosten zullen dan vele malen hoger zijn.

Ze nemen hun toko zeer serieus, is hun broodwinning. Echter gebeurt maar een deel van het werk met FM.

Ik geef je bericht door aan de klant, dan kunnen ze er over nadenken.

• 0

Wij hebben uiteraard geen idee hoe simpel of complex die applicatie van jou is, maar nabouwen in PHP/HTML/etc. zal ook niet gratis zijn. Het hosten van een website is dan niet zo heel duur, maar een interne server met fmserver hoeft dat ook niet te zijn. Ik denk dat dit soort besparingen over het algemeen niet veel opleveren.

Als je 2 tot 5 gebruikers in een organisatie hebt en je hebt de meest simpele server (windows of mac) dan kost alleen die machine met onderhoud je hooguit 900 euro per jaar. De FM-licentie die daar op past kost je 1080 euro per jaar. Dat is afgerond 2000 euro per jaar. Verder kan je die machine ook nog eens inrichten als fileserver en je kan er fatsoenlijke backups van maken.

Één FTE kost gemiddeld 65k. Bij 2 medewerkers zijn de extra kosten voor een server inclusief het gebruik van FM, 1k/fte en bij 5 nog maar 400 euro per jaar. De voordelen van het gebruik van FM hoef ik je niet uit te leggen, toch?

Maar helaas, jouw klant lijkt zijn definitieve keuze al te hebben gemaakt..

• 0

Hallo Menno,

De database is niet zo ingewikkeld (ik heb het tenslotte zelf gemaakt), ombouwen in php/sql zal niet zo veel kosten. Ik heb nog geen prijsopgave, maar ik denk dat 1500 euro een aardig bedrag is, ook omdat er een werkend voorbeeld nagemaakt kan worden.

De klant heeft vnl. problemen met elk jaar terugkerende kosten, 2000 euro per jaar is een heel bedrag.

Hosten van een website is een stuk goedkoper.

Voordelen FM ken ik, maar ook de voordelen van simpele websites in html/php/sql. Daarin is het werken met meerdere personen geen enkel probleem.

Ik denk dat keuze al redelijk definitief is.

• 0
56 minuten geleden, bigbadwolf zei:

En ik vraag me af hoe legaal dit is. Volgens mij zijn licenties niet overdraagbaar…

Geen idee, dit speelt al een tijdje niet meer sinds de abo's ingevoerd werden. Maar als je bv licenties FM16 hebt gekocht en later naar een abo bent overgestapt dan zou je verwachten dat je de oude gekochte licenties mag verkopen? Als ik teveel tijd heb (nooit) zal ik de oude licentievoorwaarden eens doornemen :-)