Ga naar inhoud
  • 0

Werking Filemaker cloud


peerke

Vraag

Vanwege een migratie naar Filemaker Cloud probeer ik me te verdiepen in de werking.

Ik begrijp dat iedere gebruiker een id krijgt. Kan je dan met dat id op een andere plek met een andere computer ook toegang krijgen als je de eerste gesloten hebt.

Als je iets wil toevoegen aan een app. Bijvoorbeeld een script waarvan je niet zeker bent of het goed werkt. Kan je dan een backup downloaden. Die openen met je FM pro en het script uitproberen alvorens dit live uit te voeren.

Alvast dank, P.

Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor het meedenken.
Denken jullie dat de beperkingen mij dwars zullen zitten?


Er is weinig IT-kennis.
Er worden aan de serverkant geen plugins gebruikt.
Geen ODBC, geen SQL, geen servers scripts, geen Web, geen php of xml.
Er zijn 3 databases die samenwerken. Het worden er ook niet meer.

Alles draait nu op een extern gehoste FM 11 server. Dat had voor de functionaliteit zo kunnen blijven. Ware het niet dat daar technisch een eind aan zit te komen bij de host.

Inderdaad, die verplichte Claris ID is vervelend.

Link naar reactie
  • 0

FMcloud verplicht je ook om Encryption At Rest aan te zetten, dwz een bestand wordt met AES256 versleuteld als het gesloten wordt. Begrijpelijk, want een backup is gemakkelijk gejat. Je moet dus wel zorgvuldig omgaan met je encryptionkeys, als je die kwijt raakt zijn je data ook weg.

verder viel ik niet van mijn stoel van de performance. Voor bedrijfjes met 1 of 2 users is het ook een peperdure oplossing, vind ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal eens met 'peperduur', maar goedkoop is inderdaad anders, ik zou eerder zeggen 'erg duur'.

Men zou voor 1 en 2 pitters beter kunnen kiezen voor een VPS bij bijvoorbeeld Strato. Per saldo zijn de kosten dan ongeveer hetzelfde, maar je hebt net iets gemakkelijker toegang en uitbreiden kost dan tot 5 users ook niks en daarna 16Euro/maand/user ipv 34Euro (dit daalt wel wanneer je meer seats afneemt).

Een staatje met (niet heel erg nauwkeurige) bedragen voor een periode van 48 Maanden: 

Schermafbeelding2023-09-02om11_20_22.png.73ca02bcee09423262dc314d6a29bed6.png

Je ziet ook dat onPrem relatief duur is, maar bij grotere aantallen users wordt dat gunstiger. Er zijn een aantal zaken die je moeilijk in geld kan uitdrukken, zoals veiligheid, bedrijfszekerheid, maar ook noodstroomvoorzieningen etc. etc. Het plaatje ziet er dus voor iedereen anders uit.

Het voordeel van die 'erg dure' FmCloud is dat je exact weet hoeveel je per medewerker kwijt bent. Je betaalt met 34/maand dan wel meer dan dat je op een eigen VPS zou doen, maar daartegenover staat dat je geen kopzorg hebt over de complete infrastructuur.

Zie het als het leasen van auto's, dat is in eigen beheer ook goedkoper, maar daar zit je met allerlei onzekerheden zoals hoeveel onderhoud moet er worden gedaan, wat zijn de restwaarden, hoeveel brandstof/stroom wordt er verbruikt etc. etc. Die leasemaatschappij zorgt dan ook dat ze winst maken, dus de prijs is dan zeer waarschijnlijk hoger dan hetgeen je zelf zou uitgeven.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...