Ga naar inhoud
  • 0

FMServer 20 op Raspberry Pi


hans erik

Vraag

Heeft iemand ervaring met het installeren van FMServer 20 op ARM? Ik heb net een Raspberry Pi 4 met 8GByte RAM aangeschaft. Installatie van Ubuntu 22.0.4LTS is een eitje. Volgende stap wordt een testopstelling met FMServer 20, maar misschien kan ik meeliften op de ervaringen van anderen?

NB ik snap dat sommige mensen griezelen bij het idee dat je een RBpi zou gebruiken voor zoiets belangrijks als een database. Ik vraag me echter ook af of een RBPi als WebDirect Worker ingezet kan worden. Uiteindelijk kost de hardware dan €120 per machine...

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb voor de lol FMS 20 server ARM geïnstalleerd op Ubuntu 22 onder Parallels en dat was een kwestie van op installers klikken. Ik kwam er later achter dat je helemaal niet hip bent als je Ubuntu met desktop installeert en dat je vanuit desktop niet bij de FM mappen kan komen.

Er staat een goede handleiding op: https://www.soliantconsulting.com/blog/ubuntu-linux-filemaker-server/ om FM server te installeren vanuit de commandline. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

 

Link naar reactie
  • 0

Eerste resultaten.
Ging allemaal best soepel: met Raspberry Pi Manager een Ubuntu 22.04.3LTS install gedaan, daarna gewoon de installatiestappen van Claris gevolgd.

Alles lijkt te werken. Performance is op de server trager dan op mijn FMS18 op MacMini(2012). Maar pas op, de disk is een MicroSD. Ga nog wel een USB3 drive (Samsung T7) proberen, en kijken of UbuntuServer ook nog verbetering oplevert.

En natuurlijk is FMP20/FMS20 gewoon trager dan oudere versies. Eigenlijk is dat een trend die al jaren consequent doorgezet wordt: elke versie is weer beduidend trager dan de voorgaande.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-10-2023 om 14:02, hans erik zei:

En natuurlijk is FMP20/FMS20 gewoon trager dan oudere versies. Eigenlijk is dat een trend die al jaren consequent doorgezet wordt: elke versie is weer beduidend trager dan de voorgaande.

Really? Ik dacht juist het tegenovergestelde. Dat is ook wat Claris beweert, maar wellicht is het alleen op te merken als de hardware meegroeit met de updates.

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje appels en peren vergelijken. Maar bij gelijkblijvende hardware is elke versie van Filemaker consequent en meetbaar trager dan de voorgaande. En ja, natuurlijk maakt FM20 gebruik van de extra mogelijkheden van de M1/M2 processor. Maar als je die niet hebt...

Beetje off-topic:

Om een idee te geven, bestand met 100.000 recs, helemaal lokaal (niet on server of wat dan ook). Script loopt 100.000 recs langs en plaatst een UUID in een veld, 100.000x dus. niks bijzonders, geen moeilijke layouts, geen relaties, context-switching, niente.

fm16: 36000ms, fm17:51000ms, fm18: 70000ms, fm19: 100000ms, fm20:133000ms.

Geen idee waar die extra tijd in gaat zitten....

Ik maak er verder geen probleem van, maar ga me niet vertellen dat FM20 sneller is!

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
Op 24-10-2023 om 12:36, Peter Wagemans zei:

BTW, er is nu ook de Raspberry Pi 5, dus als power een probleem is, dat ding zou moeten werken onder Ubuntu 22.

Iemand al succes ubuntu 22 op een RPi5 kunnen installeren?
Ben aan het prutsen, maar krijg het niet aan de gang. Blijft bij opstarten hangen. 

Ubuntu 23 lukt wel, maar daar wil FileMaker Server niet installeren.
 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-12-2023 om 14:28, andre65 zei:

Iemand al succes ubuntu 22 op een RPi5 kunnen installeren?

Ik heb het eens aan Ian Jempson gevraagd. FileMaker developer, ook gek van Pi's en heeft een tijdje geleden een Pi5 gekocht.

Ikzelf heb een Pi4B draaien in mijn mobiel kantoortje, en hoef eigenlijk geen 5 wegens meer verbruik.

[EDIT] heb het ding in een GeekWorm case gestoken, dus heeft een SSDtje. Ik heb de ventilator vervangen door een Noctua, is een stuk stiller.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...