Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker14 realease


stef kenens

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja en ik vind het een echte vooruitgang, de script-workspace, het nieuwe "top navigation" layoutgedeelte, de ikoontjes bij de veldnamen voor de veldtypen, het buttonobject en de syntax-coloring zijn wel de meest opvallende vernieuwingen/verbeteringen. En nog steeds fmp12-bestandsformaat, dat is ook wel fijn.

Link naar reactie
  • 0

FM 14 is nu de officiële functie. Ik heb van FileMaker NL begrepen dat als je in de laatste 30 dagen FM 13 hebt aangeschaft

je kosteloos kunt upgraden naar FM 14.

 

Als je met plugins werkt is het wel zaak om te controleren of de plugins geschikt zijn voor FM 14, FM 14 is namelijk 64 bits

waar FM 13 nog 32 bits was.

 

Groet, Ruben

Link naar reactie
  • 0
controleren of de plugins geschikt zijn voor FM 14, FM 14 is namelijk 64 bits

waar FM 13 nog 32 bits was.

Klopt voor MacOSX helemaal, maar op windows kan je een 32-bits versie installeren en dan werken de meeste plug-ins. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld verouderde 360works plug-ins zoals de email 1.972 moet je vervangen voor 1.981 (of upgraden naar versie2) en de scribe 1.401 moet je vervangen voor 1.43, de rest van 360Works gebruik ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Link naar reactie
  • 0

Over Go gesproken: tot mijn grote schrik ontdek ik dat de zoekfunctie over de hele layout heen, standaard AAN staat.

En dat moet overal UIT staan... dat ding heeft verschrikkelijke mogelijkheden die niet altijd wenselijk zijn.

 

Maar eehhhmm.. dan moet de hele Toolbar uitgeschakeld zijn?

 

Note: Even getest, maar het gedrag in Go 13 is dat deze niet uit te schakelen was, in Go 14 verdwijnt de Toolbar in zijn geheel, een soort van Kiosk mode ontstaat er dan.

Hhhmmm... of alles, of niets. Net als in Pro.

Link naar reactie
  • 0

Ik baseer me nog even op de pre-release:

Ik denk dat in-field labels ontzettend handig zijn en ook die buttongraphics.

Over de button bar heb ik mijn twijfels,vraag me af wie daarom heeft gevraagd.

 

De nieuwe scriptsphere is wel een verbetering geloof ik (zou ook graag een 'Favorites' willen bij de functies, niet alleen de scriptsteps).

 

Maar er is ook veel nog niet verbeterd. De afdrukkwaiteit van de webviewer is bij Windows bijvoorbeeld nog steeds beroerd.

 

Of het voor kleine gebruikers de upgrade prijs waard is? Ik betwijfel het zeer.

 

NB wat ik wel een klein beetje verontrustend vind: in de 'depricated software' staat nu ook: OSX 10.9 en de Runtime.

 

Dat betekent dus dat de volgende FMP versie alleen nog Yosemite ondersteunt, wat gelet op de niet-zo-fantastische trackrecord niet veel goeds voorspelt.

En wat betekent het opheffen van de runtime optie? Interesting!

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Tsja,

Een runtime die van de concurrent license gebruik zou maken, dat zou ideaal zijn.

Maar wie weet gaat de huidige structuur op de schop en komt er een uitgeklede 'pro' die wel met fms kan koppelen, voor een lagere prijs dan de huidige pro.

En wordt het verschil tussen pro en advanced dus groter.

Koffiedik kijken.

 

Er is wel een markt voor een goede iOS emulator...

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig kan je nog steeds runtimes maken, dus de komende 18 tot 24 maanden is er geen direct probleem. Het is alleen wél zinvol om alvast over een alternatief te gaan nadenken.

 

Voor een deel zou je het kunnen opvangen door inderdaad op Go demos en standalones te maken, maar als het proberen zo belangrijk is om je klanten over de streep te trekken, dan kan je ze altijd nog een proeflicentie gebruiken. In 30 dagen kunnen ze best veel testen ..... het duurt alleen vaak langer, dat snap ik ook.

 

Je zit helaas met het feit dat aan de runtimes niks wordt verdiend door FMI en gezien dat dit voor sommigen "hun grootste angst" was, zouden die dus eigenlijk moeten vinden dat FMI een voor hen logische stap zetten met het opdoeken van de runtime. Of trap ik nou een wel héél grote deur in?

Link naar reactie
  • 0

Mjah... Filemaker ontpopt zich wel als een club met een bovengemiddelde kostenstijging.

Alsof de baas heeft besloten dat zijn pensioen veilig gesteld moet worden, ik heb dat vaker mogen meemaken...

Mocht je jouw business model op FM ingezet hebben, dan heb je een aandachtspunt.

 

Aan de ene kant ben je er aan overgeleverd, aan de andere kant profiteer je er ook van.

Dus laten we niet klagen, maar dragen en de zaak naar ons voordeel proberen om te draaien.

Filemaker is een partij die op lange termijn werkt en dat stemt me ook wel weer gerust.

 

Dankzij Filemaker staat onze software op hoog nivo, de markt herkent dat ook en daar verdienen we onze poen mee.

Link naar reactie
  • 0

Hoezo was? Je kan nog steeds runtimes maken met FMPA14. FMI heeft alleen maar aangekondigd, dat op termijn het maken van runtimes niet meer mogelijk zal zijn. In versie 14 kan het nog en misschien zelfs in 15 ook nog.

 

Ten tijde van FM10 (mei 2010) werd bijvoorbeeld al aangekondigd, dat xslt-webpublishing niet meer mogelijk zou gaan zijn .... pas met de release van FMS 12 kon dat ook werkelijk niet meer dat was april 2012

 

5a758dd41f003_Schermafbeelding2015-05-19om21_14_36.png.f1c62d322170f858341201862283bf8e.png

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...