izci Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Beste Mensen, Ik wil 2-3 Filemaker servers opzetten, voor 2-3 verschillende werkzaamheden. Is het mogelijk om met 1 vast ip-adres, meerdere Filemaker servers op te zetten en gelijker tijd te laten draaien op 1 vast ip-adres? Ik gebruik nu poort 5003 om de bestanden op de Filemaker server te benaderen. Kan je ook een andere poortnr. Gebruiken dan 5003? Groetjes, M.Izci Quote Link to comment
0 Peter Wagemans Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 Zover ik weet kan je het in FileMaker zélf niet veranderen. Op een Mac kan je misschien via iptables of zo je outgoing traffic rerouten naar een andere poort, om dan vervolgens via NAT op de firewall die traffice weer naar de goeie FMPS op de goeie poort te routen. Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Waarom zou je op 1 systeem 3 servers willen installeren? Quote Link to comment
0 izci Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 Het moeten op 3 aparte systemen komen. Dus 3 servers op 3 aparte systemen. Via filemaker pro kan je kiezen welke server je wilt benaderen. Via Filemaker Go en WebDirect wordt dit moeilijker. Quote Link to comment
0 andries Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 op een router kan je toch gewoon inkomende poorten door routen naar interne ip adressen en de correcte poort. Krijg je zoiets (voor poort 5003) Poort extern IP adres intern Poort intern 9003 192.168.1.1 5003 8003 192.168.1.2 5003 7003 192.168.1.3 5003 ... en op die manier lijkt me dit toch te gaan werken Quote Link to comment
0 izci Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 Ik heb een KPN ZTE 220N modem. Ik denk dat het daarin niet kan. Een externe poortnummer kan ik niet doorverwijzen naar een interne poortnummer. Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 op een router kan je toch gewoon inkomende poorten door routen naar interne ip adressen en de correcte poort. Krijg je zoiets (voor poort 5003) Poort extern IP adres intern Poort intern 9003 192.168.1.1 5003 8003 192.168.1.2 5003 7003 192.168.1.3 5003 ... en op die manier lijkt me dit toch te gaan werken Dan zou Filemaker Pro moeten kunnen aansluiten op een andere poort dan 5003. Volgens bovenstaand schema zou FM Pro dit moeten doen op 9003 om op server 192.168.1.1 uit te komen. Een poortnummer opgeven in FM Pro lukt niet. Tenminste... dacht ik zo. Quote Link to comment
0 menno Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Wim, dat dacht ik ook, maar Felix wees me er laatst op dat je in de FMP-client wel degelijk het ip/dns-adres van de host kan laten volgen met een exotisch poortnummer dus fmnet:/my.domain.com:9003/Filename werkt dan inderdaad Quote Link to comment
0 Peter Wagemans Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Ik kan dit bevestigen. Ook de QuickStart en de Open Remote dialoog werkt prima. Felix en Menno, jullie zijn geweldig. Nooit geprobeerd. Nu net even opgesteld met een test bestandje. Het enige wat hier voor nodig is, is een extra DNAT/SNAT regel op de firewall. Die moet natuurlijk configureerbaar genoeg zijn. Je ziet dat je gewoon de file kan aanduiden om te openen. TCP 5003 doormappen is genoeg, UDP hoeft niet. En de QuickStart houdt het ook prima bij. Ik heb dit even met een 13 versie geprobeerd vanuit kantoor naar mijn server thuis. Met 14 client werkt dit natuurlijk ook, maar ziet het er lichtjes anders uit. Quote Link to comment
0 Peter Wagemans Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Ik ga deze 2de opstelling dit weekend verwijderen. Dus als je wil testen met de file "test", doe het dan nog even deze week. Quote Link to comment
0 burggraaf Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Ben even aan het stoeien geweest en ja, op zich werkt het. Maar... Als je een multiple file oplossing heb is er een probleem. Filemaker zal dan bij het openen van elk 2e en verder bestand om credentials vragen om de TO's te kunnen benaderen. Daar heb ik vooralsnog geen work-arround voor kunnen bedenken/vinden... Quote Link to comment
0 bigbadwolf Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 En als je dezelfde truc toepast bij de External Data Sources? Daar kun je opgegeven waar voor de database gekeken moet worden. Quote Link to comment
0 menno Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Ben even aan het stoeien geweest en ja, op zich werkt het. Maar... Als je een multiple file oplossing heb is er een probleem. Filemaker zal dan bij het openen van elk 2e en verder bestand om credentials vragen om de TO's te kunnen benaderen. Daar heb ik vooralsnog geen work-arround voor kunnen bedenken/vinden... Hoe zien jouw external-file referenties er dan uit? Heb je daar fmnet....etc. of file:...etc staan? Quote Link to comment
0 burggraaf Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Ehm... de poort had ik al wel bij EDS toegevoegd, dat had in ieder geval geen resultaat. Fmnet met poortnummer geeft hetzelfde probleem. Wat ik daarbij nog niet heb getest is een fysiek IP-adres. Is nu een A-Record met verwijzing naar IP-adres server, zelfde als waarmee je het bestand extern kunt aanroepen zoals peter ook heeft aangegeven (en dat werk op zich). Quote Link to comment
0 menno Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Dat gaat dus niet werken. Je moet de referenties naar bestanden op dezelfde server schrijven als: file:/filenaam schrijven, anders krijg je altijd meldingen om in te loggen, soms ook lokaal. Quote Link to comment
0 burggraaf Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Dat gaat dus niet werken. Je moet de referenties naar bestanden op dezelfde server schrijven als: file:/filenaam schrijven, anders krijg je altijd meldingen om in te loggen, soms ook lokaal. Ehm... File:/filenaam geeft een probleem (in een normale situatie niet). Jij geeft op: file:/filenaam Wat gebruik ik dan als ? Quote Link to comment
0 Banach Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Probeer eens file:filenaam Zelfs de extensie mag je weglaten Quote Link to comment
0 burggraaf Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Probeer eens file:filenaam Zelfs de extensie mag je weglaten Klopt, maar dat maakt geen verschil... Quote Link to comment
0 menno Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 (edited) Dat gaat dus niet werken. Je moet de referenties naar bestanden op dezelfde server schrijven als: file:/filenaam schrijven, anders krijg je altijd meldingen om in te loggen, soms ook lokaal. Ehm... File:/filenaam geeft een probleem (in een normale situatie niet). Jij geeft op: file:/filenaam Wat gebruik ik dan als ? file:bestandsnaam of file:dezesubmap/filenaam of file:../anderesubmap/filenaam ..... file:/whatever werkt ook niet File-references staat op zich wel uitgelegd in de invoer-dialoog ervan, maar het is inderdaad niet even duidelijk. Je begint dus met je systeem te openen met: fmnet:{:poortnummer}/bestandsnaam en binnen je systeem gebruik je file:... etc Open je een extra bestand om daarme je file-references uit te breiden, dan open je dat ook weer met fmnet:...etc. maar dat wijzig je in de file-references naar een lokaal file:... (uiteraard, mits dat op dezelfde server staat als je basis-bestand). Een aparte/afwijkende poort, moet gewoon werken. Werkt het niet, dan rest je alleen maar de methode fmnet:bestandsnaam:poortnummer op te nemen in de filereferences (eerst file:bestandnaam en daaronder fmnet:bestandsnaam:poortnummer) Edited April 1, 2016 by Guest Quote Link to comment
0 burggraaf Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Menno, De relatieve bestandsnaam is toch eigenlijk de bestandsnaam t.o.v. degene welke als eerst hebt geopend? Bij mijn weten heb ik alle door jou genoemde opties gehad en werkte ze geen van allen. Maar... Ik zal ze nog een keer stelselmatig stuk voor stuk proberen. fmnet:/bestandsnaam{:poortnummer} Is dat niet fmnet:{:poortnummer}/bestandsnaam ? Quote Link to comment
0 menno Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Ja correct, invoerfout van mij. Wat je zegt over relatief is correct, maar je kan maar 1 level diep gaan, dus als je bestand niet in de root staat, dan is het pad ../anderemap/etc Verder als je zowel lokaal als via internet wilt werken, dan moet in de file-references staan: file:{relatiefpad/}bestandnaam fmnet:ip:poort/bestandsnaam Quote Link to comment
Question
izci
Beste Mensen,
Ik wil 2-3 Filemaker servers opzetten, voor 2-3 verschillende werkzaamheden.
Is het mogelijk om met 1 vast ip-adres, meerdere Filemaker servers op te zetten en gelijker tijd te laten draaien op 1 vast ip-adres?
Ik gebruik nu poort 5003 om de bestanden op de Filemaker server te benaderen.
Kan je ook een andere poortnr. Gebruiken dan 5003?
Groetjes,
M.Izci
20 answers to this question
Recommended Posts