Ga naar inhoud
  • 0

Meerdere Filemaker servers opzetten


izci

Vraag

Beste Mensen,

 

Ik wil 2-3 Filemaker servers opzetten, voor 2-3 verschillende werkzaamheden.

Is het mogelijk om met 1 vast ip-adres, meerdere Filemaker servers op te zetten en gelijker tijd te laten draaien op 1 vast ip-adres?

 

Ik gebruik nu poort 5003 om de bestanden op de Filemaker server te benaderen.

Kan je ook een andere poortnr. Gebruiken dan 5003?

 

 

Groetjes,

 

M.Izci

Link naar reactie

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
op een router kan je toch gewoon inkomende poorten door routen naar interne ip adressen en de correcte poort.

 

Krijg je zoiets (voor poort 5003)

Poort extern	IP adres intern	Poort intern
9003			  192.168.1.1		 5003
8003			  192.168.1.2		 5003
7003			  192.168.1.3		 5003
...

en op die manier lijkt me dit toch te gaan werken

 

Dan zou Filemaker Pro moeten kunnen aansluiten op een andere poort dan 5003.

Volgens bovenstaand schema zou FM Pro dit moeten doen op 9003 om op server 192.168.1.1 uit te komen.

Een poortnummer opgeven in FM Pro lukt niet.

Tenminste... dacht ik zo.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dit bevestigen.

Ook de QuickStart en de Open Remote dialoog werkt prima. Felix en Menno, jullie zijn geweldig. Nooit geprobeerd. Nu net even opgesteld met een test bestandje.

Het enige wat hier voor nodig is, is een extra DNAT/SNAT regel op de firewall. Die moet natuurlijk configureerbaar genoeg zijn.

 

 

Je ziet dat je gewoon de file kan aanduiden om te openen. TCP 5003 doormappen is genoeg, UDP hoeft niet.

 

QuickStart.png.1c357e10fab299e2b2b13394804ec341.png

 

En de QuickStart houdt het ook prima bij.

 

Ik heb dit even met een 13 versie geprobeerd vanuit kantoor naar mijn server thuis. Met 14 client werkt dit natuurlijk ook, maar ziet het er lichtjes anders uit.

OpenRemote.png.671762823008d3d438b64fba50c9f6fb.png

Link naar reactie
  • 0

Ben even aan het stoeien geweest en ja, op zich werkt het. Maar... Als je een multiple file oplossing heb is er een probleem. Filemaker zal dan bij het openen van elk 2e en verder bestand om credentials vragen om de TO's te kunnen benaderen. Daar heb ik vooralsnog geen work-arround voor kunnen bedenken/vinden...

Link naar reactie
  • 0
Ben even aan het stoeien geweest en ja, op zich werkt het. Maar... Als je een multiple file oplossing heb is er een probleem. Filemaker zal dan bij het openen van elk 2e en verder bestand om credentials vragen om de TO's te kunnen benaderen. Daar heb ik vooralsnog geen work-arround voor kunnen bedenken/vinden...

Hoe zien jouw external-file referenties er dan uit? Heb je daar fmnet....etc. of file:...etc staan?

Link naar reactie
  • 0

Ehm... de poort had ik al wel bij EDS toegevoegd, dat had in ieder geval geen resultaat. Fmnet met poortnummer geeft hetzelfde probleem.

 

Wat ik daarbij nog niet heb getest is een fysiek IP-adres. Is nu een A-Record met verwijzing naar IP-adres server, zelfde als waarmee je het bestand extern kunt aanroepen zoals peter ook heeft aangegeven (en dat werk op zich).

Link naar reactie
  • 0
Dat gaat dus niet werken. Je moet de referenties naar bestanden op dezelfde server schrijven als: file:/filenaam schrijven, anders krijg je altijd meldingen om in te loggen, soms ook lokaal.

 

Ehm... File:/filenaam geeft een probleem (in een normale situatie niet). Jij geeft op:

file:/filenaam 

Wat gebruik ik dan als ?

Link naar reactie
  • 0
Dat gaat dus niet werken. Je moet de referenties naar bestanden op dezelfde server schrijven als: file:/filenaam schrijven, anders krijg je altijd meldingen om in te loggen, soms ook lokaal.

 

Ehm... File:/filenaam geeft een probleem (in een normale situatie niet). Jij geeft op:

file:/filenaam 

Wat gebruik ik dan als ?

file:bestandsnaam of

file:dezesubmap/filenaam of

file:../anderesubmap/filenaam

 

.....

 

file:/whatever werkt ook niet

 

File-references staat op zich wel uitgelegd in de invoer-dialoog ervan, maar het is inderdaad niet even duidelijk.

 

Je begint dus met je systeem te openen met:

 

fmnet:{:poortnummer}/bestandsnaam en

binnen je systeem gebruik je file:... etc

 

Open je een extra bestand om daarme je file-references uit te breiden, dan open je dat ook weer met fmnet:...etc. maar dat wijzig je in de file-references naar een lokaal file:... (uiteraard, mits dat op dezelfde server staat als je basis-bestand).

 

Een aparte/afwijkende poort, moet gewoon werken. Werkt het niet, dan rest je alleen maar de methode fmnet:bestandsnaam:poortnummer op te nemen in de filereferences (eerst file:bestandnaam en daaronder fmnet:bestandsnaam:poortnummer)

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Menno,

 

De relatieve bestandsnaam is toch eigenlijk de bestandsnaam t.o.v. degene welke als eerst hebt geopend?

 

Bij mijn weten heb ik alle door jou genoemde opties gehad en werkte ze geen van allen. Maar... Ik zal ze nog een keer stelselmatig stuk voor stuk proberen.

 

fmnet:/bestandsnaam{:poortnummer}

Is dat niet fmnet:{:poortnummer}/bestandsnaam ?

Link naar reactie
  • 0

Ja correct, invoerfout van mij.

 

Wat je zegt over relatief is correct, maar je kan maar 1 level diep gaan, dus als je bestand niet in de root staat, dan is het pad ../anderemap/etc

 

Verder als je zowel lokaal als via internet wilt werken, dan moet in de file-references staan:

file:{relatiefpad/}bestandnaam
fmnet:ip:poort/bestandsnaam

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...