Jump to content
  • 0

FileMaker en Outlook

rickel

Question

Een vriend van mij heeft een. nieuwe Apple iMac gekocht samen met de laatste versie van Office 365.

Jaren terug heb ik voor hem in FileMaker een factuurprogramma gemaakt met een knop waaraan een script is gekoppeld die automatisch een factuur opmaakt in PDF en daarna wordt Outlook geopend (dmv stap 'Mail verzenden[ ]'), maak een nieuwe e-mail aan en plak de standaard tekst met factuurnummer in de tekstbody en voeg de factuur pdf toe als bijlage. Dit werkte allemaal prima totdat de nieuwe Outlook is geïnstalleerd.  Outlook wordt wel netjes geopend, maar dan gebeurd er niets meer. Het lijkt erop dat stap 'Mail verzenden [ ]'  niet meer goed overweg kan met Outlook...? PDF van de script is bijgevoegd. 

Script factuur naar Outlook.pdf

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Bij mail verzenden maakt het soms verschil of je dialoogvenster aan of uit hebt staan, dat kun je nog eens proberen.

ik heb het zelf liever aan staan om nog controle te houden over de mail.

• 0

Wanneer met dialoogvenster uit staat wordt de mail direct verzonden. Bij dialoogvenster aan hoort de mail in een nieuw venster van het mailprogramma te komen. Helaas gaat dit bij Outlook anders. Vaak komt de mail dan in concepten zonder dat er een nieuw venster wordt geopend.

Een totaal andere oorzaak kan trouwens zijn dat de instellingen van Outlook zodanig staan dat interactie met andere software wordt geblokkeerd. Ik kan mij vanuit het verleden herinneren dat je Outlook/Entourage moest toestaan dat andere programma's scripting opdrachten o.i.d. uit kunnen voeren. Kijk dus even de voorkeursinstellingen van Outlook hier op na.

• 0

De nieuwe Outlook laat het waarschijnlijk moet meer toe om via een ander programma een mail te laten opstarten en deze te voorzien van tekst etc. Ik laat het los en heb mijn vriend gemeld dat hij de mail script moet laten lopen via de standaard mail.app van macOS. Dat werkt wel!  

Dank jullie voor de opmerkingen en suggesties. 

Edited by rickel
  • 0

De eerste keer dat je mail verstuurt vanuit een ander programma via outlook, vraagt het programma wat je wilt doen. Als ja dan annuleert én de checkbox "niet meer tonen" aanvinkt, dan kan je geen email meer op die manier verzenden:

761849128_Schermafbeelding2021-02-02om10_56_39.png.c1acc430282865256b91c30d2991cbf8.png

Je zou dit kunnen uitschakelen "meldingen en geluiden" door bij "waarschuwingen" op "Signalen opnieuw instellen" te klikken: 

1622615242_Schermafbeelding2021-02-02om10_58_31.thumb.png.62dfe201a829658905aec9df3bd0caa6.png

Maar volgens mij werkt dat niet (ik liet het dan toevallig wél verzenden) en kan nu het automatisch verzenden niet meer uitschakelen. Ik heb in Library nog niets kunnen kunnen vinden om dit zelf uit te schakelen :-(

• 0

Het verbaast me niet, mailproblemen onder Big Sur, ook i.c.m. Apple Mail. Ik loop er tegenaan dat de inhoud van de mail soms leeg blijft en dat FileMaker in dat geval zo'n drie minuten een strandbal laat draaien. De mail (inhoud) inkorten helpt dan maar is geen oplossing. Heel vaag. Ik moet er nog verder induiken om erachter te komen wat er nou precies aan de hand is. Feit is dat onder Mojave dit probleem zich niet voordeed. Als ik wijzer wordt in deze zal ik het hier posten.

• 0

Roger, Met de laatste Big Sur update lijkt het mailprobleem met Spotlight zoeken en de slimme mappen eindelijk opgelost. 

Wat betreft mail verzenden zou ik overigens adviseren om direct te gaan voor een SMTP oplossing. Geen gezeur met (de eigenaardigheden van) een mail client, maar direct vanuit het systeem naar de mailserver schieten. Gebruikt Insert URL en curl om ook html mail te verzenden. 

Veel professioneler.

• 0

Hoi! 

Ik heb nu een M1 MacBook Pro... Mooi ding!

Maar de send mail stap doet het niet meer ; fout 130. Dat ik FM opnieuw moet installeren en zo. Natuurlijk al gedaan, maar het helpt geen fluit.
Ik zie dat in privacy en security het stuk 'automation' leeg blijft en dat ik FM niet kan toevoegen aan mijn vertrouwde lijst. 

Heeft er iemand ideeën?

Alvast bedankt!

• 0
Op 05/02/2021 om 14:04 zei Marsau:

Roger, Met de laatste Big Sur update lijkt het mailprobleem met Spotlight zoeken en de slimme mappen eindelijk opgelost. 

Dat klonk veel belovend maar bij mij hielp de update niet. Ook mailen via SMTP (wat eerder feilloos werkte) resulteert onder Big Sur in een foutmelding: Unable to login into the SMTP server.

Op 05/02/2021 om 14:04 zei Marsau:

Wat betreft mail verzenden zou ik overigens adviseren om direct te gaan voor een SMTP oplossing. Geen gezeur met (de eigenaardigheden van) een mail client, maar direct vanuit het systeem naar de mailserver schieten. Gebruikt Insert URL en curl om ook html mail te verzenden. 

Er zitten ook voordelen aan mailen via Mail client. Al was het maar om je mail archief centraal te houden.
URL/cURL/html mail is voor mij een wereld nog te ontdekken. Lijkt me overigens interessant! Mocht jij me hier verder kunnen enlighten dan houd ik me aanbevolen!

• 0
18 uur geleden zei Roger:

Ook mailen via SMTP (wat eerder feilloos werkte) resulteert onder Big Sur in een foutmelding: Unable to login into the SMTP server.

Dit bleek te maken te hebben met een niet bestaand noreply-mailadres als afzender, dat vanwege gewijzigde security-settings niet langer door de SMTP-server werd geaccepteerd. Dit had niks te maken met Big Sur. 

• 0

De MeetUp van 15 februari had als onderwerp email security, maar eigenlijk ging het over de integratie van FileMaker met WebServices, in het bijzonder Microsoft (Office365, OneDrive) en Google (Google Docs enz.). Het veilig aanmelden en versturen van email is daar onderdeel van. Dat lost je problemen nu niet meteen op, maar het is wel op termijn de manier waarop het gaat werken, heb ik begrepen van Wim Decorte die de presentatie gaf. Dus met cURL, oAuth enz enz. Soliant Consultancy schijnt een blog te hebben waar een voorbeeld voor Microsoft is uitgewerkt.

Edited by hans erik